Moottorin lämpötila
Moottorin lämpötila
Paljonko tuon pitäis olla koneen lämmettyä? Ei tunnu nousevan yli 75C sidin mukaan ainakaan...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Moottorin lämpötila
88.Saabatti kirjoitti:Paljonko tuon pitäis olla koneen lämmettyä? Ei tunnu nousevan yli 75C sidin mukaan ainakaan...
Laita uusi termari, marmorilla viikko sitten hinta 19,8€, vain alkuperäiset toimii.
Saab 9-5 2.0tA -08
Re: Moottorin lämpötila
Jaa, no kävin vielä pikku lenkin ja nousihan se 81. Mutta sama kait tuo olis vaihtaa jos noin halpa osa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Moottorin lämpötila
Tänään termarin vaihdoin ja oli helppo homma. 89 astetta on termarin pohjassa lukema ja sidinkin mukaan siinä lämpötilassa aukeaa. 86 asteessa näyttäis menevän kiinni. Vanha aukes itellä 84 ja tippu välillä jopa 77 asteeseen ennen ku meni kiinni. Ja tosiaan marmorilta saa tohon hintaan eikä muualta kannata hakea.
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Biopower stage1
Re: Moottorin lämpötila
Myyköhän se Marmori postimyynnillä noita, täällähän ei moista hienoutta kuitenkaan ole
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Moottorin lämpötila
Marmorista ei tietoa, mutta löytyy noita muutoin tilaustavarana esim:
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-SAAB- ... 233b481bbd
Tulee toki kalliimmaksi postikulujen kera, mutta monesti halvempi tilata vaikka kauempaakin jos vaihtoehtona on pidempi hakureissu.
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-SAAB- ... 233b481bbd
Tulee toki kalliimmaksi postikulujen kera, mutta monesti halvempi tilata vaikka kauempaakin jos vaihtoehtona on pidempi hakureissu.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Moottorin lämpötila
Kuinkahan nopeasti 2.3T:n pitäisi lämmetä tuohon 88 lämpötilaan? Vasta katselin lämpöjä kun starttasin -1 lämpötilasta. Lumia putsatessa ehti olla pari minuuttia tyhjäkäynnillä ja perään ~5,5 km hitaampia nopeuksia ja lämmöt ehti nousta 76 asteeseen. Onko vielä ihan normaalia tuolle koneelle? Olen vain ennenkin ihmetellyt, että aika kauan se mittari roikkuu, vaikkei olisikaan kylmä ilma.
Re: Moottorin lämpötila
OG-kolkin 2.0t-koneen kokemuksella sanoisin että suhteellisen normaalilta kuulostaa. Itselläni työmatka reilut 4 km, ja normaalina aamuna tuon kanssa +5-asteisesta tallista lähtiessä lämmöt nousi aina noihin samoihin lukemiin. Termari ei siis ehtinyt työmatkalla aueta.
Jos lämpö matkan aikana kertaakaan laskee 2 astetta tai enemmän, on se merkki termostaatin aukeamisesta, ja aukeaa kyllä silloin liian aikaisin.
Jos lämpö matkan aikana kertaakaan laskee 2 astetta tai enemmän, on se merkki termostaatin aukeamisesta, ja aukeaa kyllä silloin liian aikaisin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin lämpötila
Mulla toi vanhempi, jossa on vasta 345 tkm mittarissa,lämpiää reilusti hitaammin (termari vaihdettu), kun toi uudempi.
Sen koneella on ajettu n. 20 tkm. Vanhemmiten kaikkee moskaa pinttyy vesikanaviin, joka toimii tehokkaasti eristeenä.
Sen koneella on ajettu n. 20 tkm. Vanhemmiten kaikkee moskaa pinttyy vesikanaviin, joka toimii tehokkaasti eristeenä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Moottorin lämpötila
Nyt kun lähti pakkaset ja tänään kävin kurvaamassa kaupoilla, niin nousihan se sinne 89 ja lähti sitten putoamaan muutamalla asteella. Ilmeisesti kuitenkin kunnossa sitten.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Moottorin lämpötila
Kuulostaa ihan normaalilta toiminnalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin lämpötila
Kylmänä lämpenemisestä pitää huomioida, että kun lämmöt alkaa olla jotain 60-70, niin sisäilmaa aletaan lämmittää voimakkaammin (enemmän puhallusta), joten se hidastaa moottorin lämpenemistä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Moottorin lämpötila
Onko mittariston lämpömittari kuinka tarkka? Jos osoittaa tasan klo 21.00 niin paljonko on moottorin jäähdytysnesteen lämpö?
Vai onko lämpömittari mallia vag, eli puolessa välissä(90c) moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on jotain välillä 70-100c.
Vai onko lämpömittari mallia vag, eli puolessa välissä(90c) moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on jotain välillä 70-100c.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Moottorin lämpötila
Kyllä siinä joku noin 10 asteen viipyileminen on, eli tuon tarkemmin ei neulan asennosta pysty lämpötilaa arvioimaan. Tuon takia tulee sid infosta sillon tällöin asteita tarkkailtua.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Moottorin lämpötila
On se haarukka vähän enemmänkin kuin 10 astetta. Kolkissa nousi mittari tasan vaakatasoon jossain reilussa 80 asteessa, pysyi siinä vaikka termarin auettuna lämmöt putosi hetkeksi jonnekin 76 asteen tienoille, ja edelleen samassa asennossa, kun paikallaan seistessä lämmöt nousi satasen paikkeille.
Eli ainoa mitä voi neulasta päätellä on se, että ollaan jossain hyväksyttävän lämpötilan alueella, kun neula on vaakatasossa. Jos jää vähänkin roikkumaan, tarkoittaa se, että lämpö jää alle 80 asteen. Yli sen vaakatason en ole mittaria koskaan saanut.
Eli ainoa mitä voi neulasta päätellä on se, että ollaan jossain hyväksyttävän lämpötilan alueella, kun neula on vaakatasossa. Jos jää vähänkin roikkumaan, tarkoittaa se, että lämpö jää alle 80 asteen. Yli sen vaakatason en ole mittaria koskaan saanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K