Seisonnasta takaisin tielle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja blair »

Mo!

MY2007 9-5 2.3 seisonut koko talven, mitä pitää ottaa huomioon ja tehdä ennen kuin kääntää virta-avaimesta?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lataa akku, tarkista öljyt, tarkista jäähdytysneste ja ei muuta kuin tulille.

Jos on joka tapauksessa öljynvaihto heti edessä niin ne voi toki ennen starttausta vaihtaa, jos vain auto on sellaisessa paikassa että niitä kehtaa ruveta vaihtamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja blair »

Vaihdoin ölpät just ennen seIsontaa.. On ollut +6 asteisessa tallissa koko talven.....


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten ei muuta kuin nuo tarkistukset ja menoksi 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jatkossa kannattaa öljyt vaihtaa vasta pidemmän seisonnan jälkeen (jos voi suunnitella).
Öljyihin kertyy seisonnassa kondensaatiovettä, joka huonontaa ominaisuuksia/näkyy öljytikussa smetanana.

Höyrystyy toki pois kunhan käytellään kunnolla lämpöseksi...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ikuisuusaihe. Toiset sanoo että vanha öljy koneessa syövyttää paikkoja ja siksi pitää vaihtaa ennen seisontaa. Hifistelijät vaihtaa sekä ennen että jälkeen seisonnan, omasta mielestäni se on hätävarjelun liioittelua. Itse vaihtanut aina seisonnan jälkeen öljyt, eikä ole koneet huonoiksi menneet, vaikka näin on toimittu jo yli 15 vuotta. Ei tuohon oikein yhtä oikeaa vastausta taida olla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Seisonnasta takaisin tielle

Viesti Kirjoittaja 3J »

No itseasiassa ennen ja jälkeen vaihtamisen hifistely ei ole kovin työlästä eikä kukkaro paljon kärsi, jos on talli jossa vaihtaa öljyt. Ennen säilytystä vaihdossa sisälle voi laittaa vaikka sitä halvinta mahdollista GM-öljyä kun sillähän ei ajeta. ;) Jälkeen säilytyksen vaihdossa taas ei tarvitse vaihtaa suodatinta ollenkaan, joten vanhat ulos ja uudet sisään, maailman helpoin huoltotoimenpide. :)

Mutta jos jompi kumpi pitäisi valita, niin vaihtaisin öljyt ennen säilytystä. Säilytyksen jälkeen sitten joku tunnin lenkki niin huohottuu mahdollisesti kondensoitunut kosteus kunnolla pois.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin