Etanoliauto harkinnassa
Etanoliauto harkinnassa
Moi,
Varmaan monta kertaa esillä ollut, mutta toivottavasti ei haittaa tyhmä kysymys:
- 9-5 vuosimallia 98-2001 (automaatti). 2.3 moottorilla. Käytännössä kuinka hankala on muunnos flexfueliksi?
- Entäs vastaavanikäinen V6 automaatti? Puuttuuko joku anturi vai miksi ei saa flexfueliksi? V6 sopis meikäläisen autoilutyyliin parhaiten, mutta mahdollisimman helppo bensa/etanolitankkaus pitäisi olla mahdollista myös.
En siis hae vertailuita että kumpi on parempi, vaan käytännön tietoa etanolimuunnoksesta noihin malleihin. Kiitän:)
Varmaan monta kertaa esillä ollut, mutta toivottavasti ei haittaa tyhmä kysymys:
- 9-5 vuosimallia 98-2001 (automaatti). 2.3 moottorilla. Käytännössä kuinka hankala on muunnos flexfueliksi?
- Entäs vastaavanikäinen V6 automaatti? Puuttuuko joku anturi vai miksi ei saa flexfueliksi? V6 sopis meikäläisen autoilutyyliin parhaiten, mutta mahdollisimman helppo bensa/etanolitankkaus pitäisi olla mahdollista myös.
En siis hae vertailuita että kumpi on parempi, vaan käytännön tietoa etanolimuunnoksesta noihin malleihin. Kiitän:)
Citroen C5, OG900t16
Re: Etanoliauto harkinnassa
Neloskoneinen on triviaalia konvertoida Biopoweriksi, softamuutos vaan.
V6 ei onnistu Biopoweriksi, koska vaikka ecu on sama T7, niin softa on eri paketista käännetty kuin neloskoneisessa. Ja kun V6 Biopoweria ei koskaan ole tehty, niin ei löydy softabinääriäkään joka olisi yhtä aikaa sekä V6- että biopower-koodilla.
Lähdekoodeja kun Trioniciin ei ole saatavilla, niin käytännössä tuollaisen tekeminen on järkevän vaivannäön ulkopuolella. Pelkäksi E85-käyttöiseksi toki V6 softan voi muokata karttamuutoksilla, mutta flexifuelia siitä ei tule.
V6 ei onnistu Biopoweriksi, koska vaikka ecu on sama T7, niin softa on eri paketista käännetty kuin neloskoneisessa. Ja kun V6 Biopoweria ei koskaan ole tehty, niin ei löydy softabinääriäkään joka olisi yhtä aikaa sekä V6- että biopower-koodilla.
Lähdekoodeja kun Trioniciin ei ole saatavilla, niin käytännössä tuollaisen tekeminen on järkevän vaivannäön ulkopuolella. Pelkäksi E85-käyttöiseksi toki V6 softan voi muokata karttamuutoksilla, mutta flexifuelia siitä ei tule.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Etanoliauto harkinnassa
ok kiitti,
Saako softan itse sisään jollain obd laitteella? Mistäs softa ja paljon se tulee kustantamaan?
Saako softan itse sisään jollain obd laitteella? Mistäs softa ja paljon se tulee kustantamaan?
Citroen C5, OG900t16
Re: Etanoliauto harkinnassa
Ei saa softaa sisään tavallisilla OBD-lukijoilla, siihen tarvitaan oma kaapelinsa. Ilmaisen T7Suiten mukana tulee vakiot Biopower-softat jotka käy sellaisenaan ekan faceliftin jälkeisiin 2.0t/2.3t femmoihin vakiotehoille. Jos haluaa enemmän tehoa tai auto on jotain muuta, niin tarvitaan softamuutoksia.
Itse olen T7/T8 softauksia tehnyt ns. avaimet käteen-tyyppisesti 200e veroineen, omatoimisille flashaajille olen puoleen hintaan toimittanut halutunlaisen muokatun binäärin.
Itse olen T7/T8 softauksia tehnyt ns. avaimet käteen-tyyppisesti 200e veroineen, omatoimisille flashaajille olen puoleen hintaan toimittanut halutunlaisen muokatun binäärin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Etanoliauto harkinnassa
Näitä harrastelija softaajia löytyy ympäri suomea. Samalla/ ennenkun softauksen tekee, kannattaa katsoa koneen kartoittuminen öljypohja avaamalla. Haulla löytyy vaikka kuinka paljon tietoa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Etanoliauto harkinnassa
Eikös se öljypohja kannattanu avata vasta parin tankillisen etanolilla ajelun jälkeen?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Etanoliauto harkinnassa
ok, kiitti. Täytyykin alkaa autoa etsimään. Täältä löysinkin jo juttua josta pääsee tutustumaan aiheeseen: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=159053
Harmi toi V6 homma, mutta eipä voi mitään. Tottunut jo ajelemaan pintakaasulla. Kyselenpä sitten softaa jcarlsonilta jos auton löydän.
Harmi toi V6 homma, mutta eipä voi mitään. Tottunut jo ajelemaan pintakaasulla. Kyselenpä sitten softaa jcarlsonilta jos auton löydän.
Citroen C5, OG900t16
Re: Etanoliauto harkinnassa
Ei 2,3t biopowerin vääntö V6:lle häpeä ja T7 sähkökaasun yksi etu on se että saa ajella pintakaasulla alakierroksillakin ja ecu hoitaa läpän ja ahtosäätimen ohjauksen siten että kaikki vääntö on käytettävissä vaivattomasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Etanoliauto harkinnassa
No voi sen ennenkin tehdä, myös jälkeen. Kannen ja öljypohjan avaamalla saadaan tietää kuinka liejuinen se kone on. Öljypohjan avaaminen on tärkeämpää, koska sieltä näkee likaisuuden lisäksi kuinka tukossa on sihti. Itse ehdin ajaa etanolisoftalla 5000km ennenkuin avattiin öljypohja. Omassa autossa oli onneksi todella siisti kone eikä juuri mitään moskaa. Parempi se olisi avata melkein heti etanoliin siirtymisen jälkeen koska sillä etanolilla ajellessa moskat saattaa lähteä liikkeelle herkemmin. Mutta vaikka ei olekaan siirtymässä etanoliin kannattaa se öljypohja kurkata, jos ei ole tietoa onko öljypohjaan kurkattu. Samalla tavalla se öljypohjan siti voi mennä tukkoon ilman etanoliakin.toni1976 kirjoitti:Eikös se öljypohja kannattanu avata vasta parin tankillisen etanolilla ajelun jälkeen?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Etanoliauto harkinnassa
Kannattaa myös katsella semmoisia 9-5:ia, jotka on jo valmiiksi konvertoitu ja öljysihti putsattu. Noita on kuitenkin aika plajon konvertoitu, niin varmaan löytyy käytettyinä. Säästät siinä 400-600€, jos meinasit teettää softan päivityksen ja sihdin puhdistuksen muualla. Jos on mitsun turbo vaihdettu, niin vielä parempi, kun 2,3t:ssä on vain pienempi garrett. 2,3T:ssä ja Aerossa on ollut jo uutena mitsu.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Etanoliauto harkinnassa
Valmiiksi konvertoituna ostin itsekin ja auton myyjä käytti vielä ennen auton luovutusta öljypohjan pois, koska sitä ei vielä oltu ehditty aiemmin tekemään. Melko puhdas oli sihti, vaikka etanolilla olikin jonkin aikaa jo ajettu.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Etanoliauto harkinnassa
Ja ne öljypohjathan on syytä avata vaikka ajaisi pelkällä bensallakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).