Renkaiden pultit?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Niksi-Pirkka: sen rengasavaimen voi ottaa sieltä vararengaskotelosta pois ja säilyttää kätevämmässä paikassa, jos siltä tuntuu.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Raser »

t.t.j kirjoitti:Niksi-Pirkka: sen rengasavaimen voi ottaa sieltä vararengaskotelosta pois ja säilyttää kätevämmässä paikassa, jos siltä tuntuu.
Tarkoitus oli tehdä vanteiden jälkikiristys Prisman parkkihallin nurkassa. Rengasavain liian hankalassa paikassa, olisi pitänyt tyhjentää koko takakontti, irrottaa vararengas ja kaivaa työkalustyroksisäilytyslokerikko esiin. Ja sitten taas kaikki romut takaisin paikoilleen. Ei hjuva. Tonnarissa oli fiksu kotelo takakontin sivussa.

Jos ottaa rengasavaimen ysi-vitosen "piilosta" pois, on vaarana että se tulee hävitetyksi kun takakonttia joskus vaikka siivoaa. Olkoon siellä varalla oikeaa rengasrikkoa tms. varten. Ylimääräinen tonnarin rengasavain olisi voinut olla hyvä ratkaisu sijoittaa työkalupussiin paremmin saataville. Vaan on tietysti muutettu kokoa siinäkin. Mikähän lienee syy ollut?

En nyt tarvitse ylimääräistä rengasavainta sitten takakonttiin erikseen hankittuna. Teen jälkikiristyksen joku kaunis päivä kotipihalla sähkökäyttöisellä pulttivääntimellä ja 110 Nm momenttivarrella.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mul o perinteineen ristikkoavain siin välikannen alla. ei tarvii kauheesti purkaa että sen löytää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Raser »

nalleolut kirjoitti:mul o perinteineen ristikkoavain siin välikannen alla. ei tarvii kauheesti purkaa että sen löytää
juu, monet ovat varmaan laittaneet "ylimääräisiä" rengasavaimia helpommin Saabissa saataville olevaan paikkaan tai tosiaan poistaneet ne työkalut sieltä vararenkaan keskeltä styroksipaketin sisältä ja pistäneet tarkoituksenmukaisempaan säilöön.

...mikä tietenkin panee miettimään miksi ne alunperin on sijoitettu sinne niin epäkäytännölliseen piiloon?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkä siksi ettei niitä ole tarkoitettu siihen hommaan johon suunniteltu heh.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Raser »

nalleolut kirjoitti:ehkä siksi ettei niitä ole tarkoitettu siihen hommaan johon suunniteltu heh.
No toi on ihan totta ja meinasin saman jo kirjoittaakin. Noista auton omista tunkeistahan on varoiteltu, että ne eivät ole tarkoitettu renkaanvaihtoon kuin hätätilanteessa. Sen takia mullakin on 19 euron hallitunkki joka aina valuu hitaasti alaspäin kun siinä on joku vuoto...

Rengasavaimen luulisi kuitenkin kestävän. Kerran tosin ostin teleskooppivarrellisen rengasavaimen, jonka piti kestää muka satojen nyyttoneiden painetta, mutta niin se vain murtui katki heti ekalla vääntöyrityksellä. Vein takaisin kauppaan ja siellä vielä kehtasivat mussuttaa että olen jotenkin väärällä tavalla (?) vääntänyt sen rikki.

Clas Ohlsenin pulttiväännin jaksaa hakata onneksi pyörän pultit irti. Aiemmin käytin vanhaa lähes kaksimetristä vesijohtoputkea jatkovartena pulttien aukaisuun. Siinä oli momenttia riittävästi, vaikka kyllä silläkin joskus sai aika voimalla vääntää!?! Tiedä sitten tuolla tienpäällä miten lyhyellä rengasavaimella saa kiinnijuuttuneen pultin irti jos on tarve (esim. rengasrikko).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Liian tiukalla ovat, jos terve aikuinen ei sillä saa hätätilanteessa auki.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja pjy »

Mulla kävi näin kun pultteja availin
Kuva
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja karihai »

No tuota, ite oon tämmönen seitkytkilonen "heinäkeppi", ja aina oon yli kolmenkymmenen vuoden Saabisti-sairauteni aikana vääntänyt pyöränpultit sekä auki että kiinni normaalilla ristikkoavaimella. Sitten kerran tuli epäilys tätä hartiamomentia kohtaan, että jospa se ei olekaan oikea kireys ja menin ostamaan Biltemasta oikean momenttiavaimen, joka oli ihan TM-testivoittaja ja jolla on kymmenen vuoden takuu. Totesin, että oli turha ostos, eipä tarvinnut juuri parsia, mutta onpahan nyt varalla, jos joskus tarttee. Ehkä tuohon vaikuttaa sekin, että pidän huolen siitä, että pultit ja niiden kierteet ja vastinpinnat vanteissa ovat puhtaat ja kevyesti öljytyt, jolloin ristikkoavain pyörii kuin itsestään, eikä kuulu inhottavaa kirskuntaa kumpaankaan suuntaan veivatessa.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Voi kun ongelmat Saabissa olisivatkin noin vähäpätöiset :)
Sitä oikeaa etsiessä...
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Raser kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:mul o perinteineen ristikkoavain siin välikannen alla. ei tarvii kauheesti purkaa että sen löytää
juu, monet ovat varmaan laittaneet "ylimääräisiä" rengasavaimia helpommin Saabissa saataville olevaan paikkaan tai tosiaan poistaneet ne työkalut sieltä vararenkaan keskeltä styroksipaketin sisältä ja pistäneet tarkoituksenmukaisempaan säilöön.

...mikä tietenkin panee miettimään miksi ne alunperin on sijoitettu sinne niin epäkäytännölliseen piiloon?
Auton mukana toimitettavat tunkki ja rengasavain ovat tarkoitettu VAIN vararenkaan vaihtoon eli niitä käytetään vain äärimmäisen pakottavasta syystä ja todella harvoin. Kaikki muut renkaanvaihdolliset toimenpiteet pitää tehdä kunnon työkaluilla. Muistelen takavuosilta juttua vääränmerkkisistä ajoneuvoista, että oikein tunkkiin olisi stanssattu tekstejä max. kolmesta käyttökerrasta yms.
__________________
Harrastus tauolla.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...

Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
__________________
Harrastus tauolla.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Raser »

jameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...

Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoa :lol:

Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.

Kuva

Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?

Miten se tapahtuu???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Raser kirjoitti:
jameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...

Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoa :lol:

Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.

Kuva

Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?

Miten se tapahtuu???
Tuohan on käsittääkseni momenttitanko, jossa aina vakio momentti, noita on useampia erilaisia eri momenteilla. Momenttiavain ihan oma työkalunsa, jossa momentin voi itse säätää sopivaksi.

Tuolla momenttitangolla ei saisi avata renkaita koska saattaa poiketa väännettäessä auki suuntaan, siis jos käytät pulttipyssyä.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kyl auennu miten tollanen momenttitanko toimii.

kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin