Renkaiden pultit?
Re: Renkaiden pultit?
Niksi-Pirkka: sen rengasavaimen voi ottaa sieltä vararengaskotelosta pois ja säilyttää kätevämmässä paikassa, jos siltä tuntuu.
Re: Renkaiden pultit?
Tarkoitus oli tehdä vanteiden jälkikiristys Prisman parkkihallin nurkassa. Rengasavain liian hankalassa paikassa, olisi pitänyt tyhjentää koko takakontti, irrottaa vararengas ja kaivaa työkalustyroksisäilytyslokerikko esiin. Ja sitten taas kaikki romut takaisin paikoilleen. Ei hjuva. Tonnarissa oli fiksu kotelo takakontin sivussa.t.t.j kirjoitti:Niksi-Pirkka: sen rengasavaimen voi ottaa sieltä vararengaskotelosta pois ja säilyttää kätevämmässä paikassa, jos siltä tuntuu.
Jos ottaa rengasavaimen ysi-vitosen "piilosta" pois, on vaarana että se tulee hävitetyksi kun takakonttia joskus vaikka siivoaa. Olkoon siellä varalla oikeaa rengasrikkoa tms. varten. Ylimääräinen tonnarin rengasavain olisi voinut olla hyvä ratkaisu sijoittaa työkalupussiin paremmin saataville. Vaan on tietysti muutettu kokoa siinäkin. Mikähän lienee syy ollut?
En nyt tarvitse ylimääräistä rengasavainta sitten takakonttiin erikseen hankittuna. Teen jälkikiristyksen joku kaunis päivä kotipihalla sähkökäyttöisellä pulttivääntimellä ja 110 Nm momenttivarrella.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Renkaiden pultit?
mul o perinteineen ristikkoavain siin välikannen alla. ei tarvii kauheesti purkaa että sen löytää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Renkaiden pultit?
juu, monet ovat varmaan laittaneet "ylimääräisiä" rengasavaimia helpommin Saabissa saataville olevaan paikkaan tai tosiaan poistaneet ne työkalut sieltä vararenkaan keskeltä styroksipaketin sisältä ja pistäneet tarkoituksenmukaisempaan säilöön.nalleolut kirjoitti:mul o perinteineen ristikkoavain siin välikannen alla. ei tarvii kauheesti purkaa että sen löytää
...mikä tietenkin panee miettimään miksi ne alunperin on sijoitettu sinne niin epäkäytännölliseen piiloon?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Renkaiden pultit?
ehkä siksi ettei niitä ole tarkoitettu siihen hommaan johon suunniteltu heh.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Renkaiden pultit?
No toi on ihan totta ja meinasin saman jo kirjoittaakin. Noista auton omista tunkeistahan on varoiteltu, että ne eivät ole tarkoitettu renkaanvaihtoon kuin hätätilanteessa. Sen takia mullakin on 19 euron hallitunkki joka aina valuu hitaasti alaspäin kun siinä on joku vuoto...nalleolut kirjoitti:ehkä siksi ettei niitä ole tarkoitettu siihen hommaan johon suunniteltu heh.
Rengasavaimen luulisi kuitenkin kestävän. Kerran tosin ostin teleskooppivarrellisen rengasavaimen, jonka piti kestää muka satojen nyyttoneiden painetta, mutta niin se vain murtui katki heti ekalla vääntöyrityksellä. Vein takaisin kauppaan ja siellä vielä kehtasivat mussuttaa että olen jotenkin väärällä tavalla (?) vääntänyt sen rikki.
Clas Ohlsenin pulttiväännin jaksaa hakata onneksi pyörän pultit irti. Aiemmin käytin vanhaa lähes kaksimetristä vesijohtoputkea jatkovartena pulttien aukaisuun. Siinä oli momenttia riittävästi, vaikka kyllä silläkin joskus sai aika voimalla vääntää!?! Tiedä sitten tuolla tienpäällä miten lyhyellä rengasavaimella saa kiinnijuuttuneen pultin irti jos on tarve (esim. rengasrikko).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Renkaiden pultit?
Liian tiukalla ovat, jos terve aikuinen ei sillä saa hätätilanteessa auki.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Renkaiden pultit?
Mulla kävi näin kun pultteja availin
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/u/338905/avain.jpeg)
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/u/338905/avain.jpeg)
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: Renkaiden pultit?
No tuota, ite oon tämmönen seitkytkilonen "heinäkeppi", ja aina oon yli kolmenkymmenen vuoden Saabisti-sairauteni aikana vääntänyt pyöränpultit sekä auki että kiinni normaalilla ristikkoavaimella. Sitten kerran tuli epäilys tätä hartiamomentia kohtaan, että jospa se ei olekaan oikea kireys ja menin ostamaan Biltemasta oikean momenttiavaimen, joka oli ihan TM-testivoittaja ja jolla on kymmenen vuoden takuu. Totesin, että oli turha ostos, eipä tarvinnut juuri parsia, mutta onpahan nyt varalla, jos joskus tarttee. Ehkä tuohon vaikuttaa sekin, että pidän huolen siitä, että pultit ja niiden kierteet ja vastinpinnat vanteissa ovat puhtaat ja kevyesti öljytyt, jolloin ristikkoavain pyörii kuin itsestään, eikä kuulu inhottavaa kirskuntaa kumpaankaan suuntaan veivatessa.
Re: Renkaiden pultit?
Voi kun ongelmat Saabissa olisivatkin noin vähäpätöiset ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Renkaiden pultit?
Auton mukana toimitettavat tunkki ja rengasavain ovat tarkoitettu VAIN vararenkaan vaihtoon eli niitä käytetään vain äärimmäisen pakottavasta syystä ja todella harvoin. Kaikki muut renkaanvaihdolliset toimenpiteet pitää tehdä kunnon työkaluilla. Muistelen takavuosilta juttua vääränmerkkisistä ajoneuvoista, että oikein tunkkiin olisi stanssattu tekstejä max. kolmesta käyttökerrasta yms.Raser kirjoitti:juu, monet ovat varmaan laittaneet "ylimääräisiä" rengasavaimia helpommin Saabissa saataville olevaan paikkaan tai tosiaan poistaneet ne työkalut sieltä vararenkaan keskeltä styroksipaketin sisältä ja pistäneet tarkoituksenmukaisempaan säilöön.nalleolut kirjoitti:mul o perinteineen ristikkoavain siin välikannen alla. ei tarvii kauheesti purkaa että sen löytää
...mikä tietenkin panee miettimään miksi ne alunperin on sijoitettu sinne niin epäkäytännölliseen piiloon?
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Renkaiden pultit?
Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Renkaiden pultit?
Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoajameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.
![Kuva](http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/8872292155422.jpg)
Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?
Miten se tapahtuu???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Renkaiden pultit?
Tuohan on käsittääkseni momenttitanko, jossa aina vakio momentti, noita on useampia erilaisia eri momenteilla. Momenttiavain ihan oma työkalunsa, jossa momentin voi itse säätää sopivaksi.Raser kirjoitti:Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoajameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.![]()
Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.
Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?
Miten se tapahtuu???
Tuolla momenttitangolla ei saisi avata renkaita koska saattaa poiketa väännettäessä auki suuntaan, siis jos käytät pulttipyssyä.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Renkaiden pultit?
ei kyl auennu miten tollanen momenttitanko toimii.
kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659