Renkaiden pultit?
Re: Renkaiden pultit?
Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Renkaiden pultit?
Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoajameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.
![Kuva](http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/8872292155422.jpg)
Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?
Miten se tapahtuu???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Renkaiden pultit?
Tuohan on käsittääkseni momenttitanko, jossa aina vakio momentti, noita on useampia erilaisia eri momenteilla. Momenttiavain ihan oma työkalunsa, jossa momentin voi itse säätää sopivaksi.Raser kirjoitti:Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoajameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...
Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.![]()
Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.
Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?
Miten se tapahtuu???
Tuolla momenttitangolla ei saisi avata renkaita koska saattaa poiketa väännettäessä auki suuntaan, siis jos käytät pulttipyssyä.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Renkaiden pultit?
ei kyl auennu miten tollanen momenttitanko toimii.
kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Renkaiden pultit?
Tuommoisessa momenttitangossa (tai joku niitä kutsuu myös momenttisauvaksi) on joustava osa sisällä. Kun niitä käytetään iskevän koneen kanssa, se rupeaa joustamaan niin paljon halutun momentin kohdalla, ettei koneen isku enää välity sinne väännettävälle pultille/mutterille eli se ei enää kiristä enempää, vaikka loppupäivän hakkaisi koneella. Nuo eivät toimi, jos kone ei iske.
Momenttitankoja löytyy eri momenteille eli siellä on ominaisuuksiltaan erilainen jousto-osa sisällä. Yleisesti kaupoista löytyy jostain vajaasta sadasta Nm noin pariinsataan Nm asti.
E
Momenttitankoja löytyy eri momenteille eli siellä on ominaisuuksiltaan erilainen jousto-osa sisällä. Yleisesti kaupoista löytyy jostain vajaasta sadasta Nm noin pariinsataan Nm asti.
E
Re: Renkaiden pultit?
Eiköhän nuo toimi niin että avaimen kärjessä on jokin hienomekaaninen osa, joka sopivan voiman ylittyessä alkaa pyörimään tyhjää, eli voima ei enää välity kärkeen asti.nalleolut kirjoitti:ei kyl auennu miten tollanen momenttitanko toimii.
kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... pl-191501/
Varmaan tosi luotettavia =)
Momenttiavain nimityksellä yleensä tarkoitetaan tällaista
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... din-71350/
eli tässä varresta kiertämällä valitaan haluttu momentti, jonka jälkeen avain voimakkaasti naksahtaa ja pyörähtää tyhjää, jolloin vääntäjä tajuaa valitun momentin tulleen saavutetuksi. Tämä on nimenomaan se momenttiavain, joka täytyy nollata käytön jälkeen varastoinnin ajaksi, tai oikeastaan päivittäin jatkuvassa käytössä, sillä kun toiminta perustuu johonkin jouseen tms. niin se aikaa päälle kuoleentuu ja asteikko alkaa heittämään härän pyllyä...
Toinen vaihtoehto on tällainen momentin näyttävä avain, eli viisari värähtää voiman verran ja sitä täytyy asteikolta tihrustaa:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... ain-10987/
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Renkaiden pultit?
No ei toimi, vaan tangon teräs ja sen mitat on valittu siten, että tietyn vääntömomentin ylittyessä se kiertyy niin paljon, että isku ei enää kierrä hylsyä lisää ja tanko palauttaa vääntimen karan takaisinpäin, josta se taas yrittää iskeä. Momentti ei ole kovin tarkka (voi olla, että oma on epätarkka eli liian halpa) - itse kiristän sen käytön jälkeen vielä momenttiavaimella (ks alla) tarkempaan momenttiin.jameli kirjoitti:Eiköhän nuo toimi niin että avaimen kärjessä on jokin hienomekaaninen osa, joka sopivan voiman ylittyessä alkaa pyörimään tyhjää, eli voima ei enää välity kärkeen asti.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... pl-191501/
Ainoastaan naksahtaa jousikuormitteisen pykälän yli, jolloin täytyy ymmärtää lopettaa vääntäminen - ei pyöri tyhjää.jameli kirjoitti:Momenttiavain nimityksellä yleensä tarkoitetaan tällaista
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... din-71350/
eli tässä varresta kiertämällä valitaan haluttu momentti, jonka jälkeen avain voimakkaasti naksahtaa ja pyörähtää tyhjää, jolloin vääntäjä tajuaa valitun momentin tulleen saavutetuksi. Tämä on nimenomaan se momenttiavain, joka täytyy nollata käytön jälkeen varastoinnin ajaksi, tai oikeastaan päivittäin jatkuvassa käytössä, sillä kun toiminta perustuu johonkin jouseen tms. niin se aikaa päälle kuoleentuu ja asteikko alkaa heittämään härän pyllyä.../
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Renkaiden pultit?
No tuossahan tuli ylhäällä aika perinpohjaisesti perusteltua nuo erot ja toiminnat.
Aamulla rustasin nopeasti tekstin vielä puurot lautasella justiinsa heränneenä, niin ei varmaan oikein sekään selkeyttänyt asiaa.
Aamulla rustasin nopeasti tekstin vielä puurot lautasella justiinsa heränneenä, niin ei varmaan oikein sekään selkeyttänyt asiaa.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Re: Renkaiden pultit?
Kyllä laadukkaalla momenttisauvalla kiristettyä pulttia ei tarvitse tarkkailla. On riittävän lähellä oikeaa, joskus momenttiavaimella testailin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713