Renkaiden pultit?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...

Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
__________________
Harrastus tauolla.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Raser »

jameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...

Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoa :lol:

Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.

Kuva

Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?

Miten se tapahtuu???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Raser kirjoitti:
jameli kirjoitti:Momenttiin vääntämiseen liittyen kannattaa muistaa vääntää momenttiavain löysäksi käytön jälkeen... parin vuoden kireällä säilyttämisen jälkeen alkaa 110nm:lle säädetty momenttiavain tuottamaan jo melko kireää lopputulosta...

Huollossa näyttivät vääntävän rutiininomaisesti löysäksi joka käytön jälkeen.
Sain tuon talvirenkaiden aluvanteiden jälkikiristyksenkin vihdoin tehtyä vielä ennen kesärenkaiden allevaihtoa :lol:

Sähkötoimisella Clas Ohlson Cotech (?) mutterinvääntimellä ja siihen liitetyllä 110 Nm momenttivarrella kävin renkaiden vannepultit läpi. Tolla vekottimella kun niitä pultteja "hakkaa", niin ei siinä kyllä pysty havaitsemaan onko joku ollut löysällä vai ei... En kuitenkaan ristikkoavainta varastosta löytänyt, enkä jaksanut takakonttia tyhjentää ja purkaa sen pulttiavaimen esiin saamiseksi.

Kuva

Siis pitäisikö tuo ns. momenttivarsi jotenkin vääntää löysäksi käytön jälkeen?

Miten se tapahtuu???
Tuohan on käsittääkseni momenttitanko, jossa aina vakio momentti, noita on useampia erilaisia eri momenteilla. Momenttiavain ihan oma työkalunsa, jossa momentin voi itse säätää sopivaksi.

Tuolla momenttitangolla ei saisi avata renkaita koska saattaa poiketa väännettäessä auki suuntaan, siis jos käytät pulttipyssyä.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kyl auennu miten tollanen momenttitanko toimii.

kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tuommoisessa momenttitangossa (tai joku niitä kutsuu myös momenttisauvaksi) on joustava osa sisällä. Kun niitä käytetään iskevän koneen kanssa, se rupeaa joustamaan niin paljon halutun momentin kohdalla, ettei koneen isku enää välity sinne väännettävälle pultille/mutterille eli se ei enää kiristä enempää, vaikka loppupäivän hakkaisi koneella. Nuo eivät toimi, jos kone ei iske.

Momenttitankoja löytyy eri momenteille eli siellä on ominaisuuksiltaan erilainen jousto-osa sisällä. Yleisesti kaupoista löytyy jostain vajaasta sadasta Nm noin pariinsataan Nm asti.

E
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja jameli »

nalleolut kirjoitti:ei kyl auennu miten tollanen momenttitanko toimii.

kerta käyttöinen? katkeaa oikean momentin saavuttuako=?+
Eiköhän nuo toimi niin että avaimen kärjessä on jokin hienomekaaninen osa, joka sopivan voiman ylittyessä alkaa pyörimään tyhjää, eli voima ei enää välity kärkeen asti.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... pl-191501/

Varmaan tosi luotettavia =)

Momenttiavain nimityksellä yleensä tarkoitetaan tällaista
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... din-71350/
eli tässä varresta kiertämällä valitaan haluttu momentti, jonka jälkeen avain voimakkaasti naksahtaa ja pyörähtää tyhjää, jolloin vääntäjä tajuaa valitun momentin tulleen saavutetuksi. Tämä on nimenomaan se momenttiavain, joka täytyy nollata käytön jälkeen varastoinnin ajaksi, tai oikeastaan päivittäin jatkuvassa käytössä, sillä kun toiminta perustuu johonkin jouseen tms. niin se aikaa päälle kuoleentuu ja asteikko alkaa heittämään härän pyllyä...

Toinen vaihtoehto on tällainen momentin näyttävä avain, eli viisari värähtää voiman verran ja sitä täytyy asteikolta tihrustaa:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... ain-10987/
__________________
Harrastus tauolla.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja HEV »

jameli kirjoitti:Eiköhän nuo toimi niin että avaimen kärjessä on jokin hienomekaaninen osa, joka sopivan voiman ylittyessä alkaa pyörimään tyhjää, eli voima ei enää välity kärkeen asti.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... pl-191501/
No ei toimi, vaan tangon teräs ja sen mitat on valittu siten, että tietyn vääntömomentin ylittyessä se kiertyy niin paljon, että isku ei enää kierrä hylsyä lisää ja tanko palauttaa vääntimen karan takaisinpäin, josta se taas yrittää iskeä. Momentti ei ole kovin tarkka (voi olla, että oma on epätarkka eli liian halpa) - itse kiristän sen käytön jälkeen vielä momenttiavaimella (ks alla) tarkempaan momenttiin.
jameli kirjoitti:Momenttiavain nimityksellä yleensä tarkoitetaan tällaista
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... din-71350/
eli tässä varresta kiertämällä valitaan haluttu momentti, jonka jälkeen avain voimakkaasti naksahtaa ja pyörähtää tyhjää, jolloin vääntäjä tajuaa valitun momentin tulleen saavutetuksi. Tämä on nimenomaan se momenttiavain, joka täytyy nollata käytön jälkeen varastoinnin ajaksi, tai oikeastaan päivittäin jatkuvassa käytössä, sillä kun toiminta perustuu johonkin jouseen tms. niin se aikaa päälle kuoleentuu ja asteikko alkaa heittämään härän pyllyä.../
Ainoastaan naksahtaa jousikuormitteisen pykälän yli, jolloin täytyy ymmärtää lopettaa vääntäminen - ei pyöri tyhjää.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

No tuossahan tuli ylhäällä aika perinpohjaisesti perusteltua nuo erot ja toiminnat.
Aamulla rustasin nopeasti tekstin vielä puurot lautasella justiinsa heränneenä, niin ei varmaan oikein sekään selkeyttänyt asiaa.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaiden pultit?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kyllä laadukkaalla momenttisauvalla kiristettyä pulttia ei tarvitse tarkkailla. On riittävän lähellä oikeaa, joskus momenttiavaimella testailin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin