Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Taas vaivaamassa kyselyillä, yritin ettiä foorumeilta muttei väsyneet silmät kyl löytäny mitään vastaavaa.

Elikkäs mulla välillä ja varsinki viimeaikana toi peruutustutka piipittää varsinki ku ajaa rekan ohi motarilla ja muutenki jos auton takana on jotain ihan D asennossa vaihde, mystisintä tossa on että AINA ku toi vika ilmenee myös vakionopeudensäädin ei toimi ollenkaan.

Mulla on ollu akun kans ongelma et se oli kerran tyhjä ja uutta akkua oon kyl varmaan sentakia menos jossain vaihees ostaan mutta mietin et voisiko olla tosiaan mahdollista että toi akku ei oo täysissä kuosissa niin sentakia toi peruutustutka ja vakkari sekoilee?

Jos jollain on ollu vastaava tilanne ja selvis mikä syy niin olis hyvä tietää että riittääkö se akun vaihto vai onko kyseessä jokin muu vika.

Kuitenki akun jännite jos on pienempi niin ei oo ihme että elektroniset laitteet temppuilee mutta ku miettii että ajossa kuitenki se laturi lataa niin sillonhan se puskee sitä virtaa et siinä mieles kyl ei pitäs ihan välttämättä olla akusta kiinni.

Taustatietona se että olin ajanu 130km, sitten 2 kpl 7 km matkaa talvella ja auto seiso 3 päivää senjälkeen parkkipaikalla ja solenoidi oli ainoo mikä jakso ruksuttaa vähän ja sit hiipu täysin akku. Latasin sen täyteen akkulaturilla ja senjälkeen on akussa aina ollu virtaa käynnistykseen vaikka on seissy. Oliskos siitä akun tyhjenemisestä ehkä sellaset 2-3kk aikoo nyt.

Mut jos ei kellään oo mitään tietoa asiasta toihan kyl selviää sit ku sen uuden akun ostan :D
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tutkipa takaluukulle menevät johdot siitä luukun ja korin väliltä ja akunkin on syytä olla iskussa - selviää kunnollisella akkutesterillä, jos et raaski uusia varmuuden vuoksi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

HEV kirjoitti:Tutkipa takaluukulle menevät johdot siitä luukun ja korin väliltä ja akunkin on syytä olla iskussa - selviää kunnollisella akkutesterillä, jos et raaski uusia varmuuden vuoksi.

Eniten mua just häiritsee toi et vakionopeuden säädin reistaa aina just samaan aikaan, muuten epäilisin peruutustutkan anturin olevan rikki tai jotain vastaavaa. Siks tässä vähän raavinki päätä ku 2 vikaa jotka on yhteydessä toisiinsa ja ainoo mikä tulee heti mieleen on kyl akku mut ajaessahan se laturi nimenomaan lataa sitä siitä se auto saa jännitteen laitteisiin.

Onhan mulla kyl yleismittari ja oon miettinu et pitäskös se auto käynnistää ja iskee akun napoihin kiinni ja kattoa se jännite mut jotenki ei vaan oo saanu aikaseks :D Selviäis se jännite sillon. Ehkä täs jos piristyy parin olusen jälkeen vaikka aamu 5 oli herätys niin tonne pimeeseen mittaileen :)
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Tai sitten on tyttöystävä joka hamstraa kaiken mailman tavaraa et kämppä on ku kaatopaikka ku mitään ei voi heittää menemään (paitsi se yks ja ainoo kirja kirjahyllyssä minkä minä satun omistaan) ja sitten koita ettiä sitä yleismittaria ku se ei enää ole siellä minne ite sen pistit.

Noh jos ei kellään oo vastaavaa ollu niin veikkaan et helpoiten pääsen ku vaihdan sen akun jossain vaiheessa ja jos toi sama vika jatkuu niin tietää et akussa ei ollu vika :D

Mut tietenki jos samankaltasta on sattunu niin kertokaa ihmeessä, ja en tarkota nyt hamstraavaa tyttöystävää joka luultavasti on heittänyt kalliin yleismittarin menemään ku ei ole sille tarpeellinen :D
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja suapas »

Aika outoa,jos pa piippaa D-asennossa... Anturivika se ei ole. Virran puute aiheuttaa ihmeellisiä "vikoja",
et jos ei tietoa akun iästä (takuu), niin lähtisin siitä .Anturivian ilmaantuessa, sidiin tulee ilmo "parkassist failure".
E. Niin riippuen mikä kieli on sidin asetuksissa....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

suapas kirjoitti:Aika outoa,jos pa piippaa D-asennossa... Anturivika se ei ole. Virran puute aiheuttaa ihmeellisiä "vikoja",
et jos ei tietoa akun iästä (takuu), niin lähtisin siitä .Anturivian ilmaantuessa, sidiin tulee ilmo "parkassist failure".
Ainoa ilmotus sidiin tais tulla park assistant tai jotain vastaavaa, ei mitään vikaa kuitenkaan ilmota. Välillä toi toimii niinku pitää kuitenki ja joka kerta se vakionopeuden säädin ei suostu toimiin ku toi piipittää D:llä

Kyl toi kuitenki ku peruuttaa se toimii niinku pitää eli sinänsä kunnossa on mut ei tarvis toimia D asennossa.

Ja tosiaan kysyin edelliseltä omistajalta akusta niin se sano ettei oo hajuakaan millon se on siihen laitettu, tais olla 2 vuotta sillä se nyt mun saabi.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Yritä saada vika päälle parkissa ollessa tai koeta todentaa ajaessa: onko pakkivalot päällä samaan aikaan kun muu häröily tapahtuu?

Eihän tuon tutkan pitäisi olla tietääkseenkään mistään ellei ole pakki päällä. Samoin voisi olla ihan normaalia että Cruise ei pelitä jos auto luulee pakin olevan päällä.

Mikä tuohon sitten syynä? Eikös automaatissa ole pakkikatkaisija kepin tyvessä vs. manuaalin laatikon päässä? Toisena vaihtoehtona tuollaisen harhaluulon syyksi voisi olla myös jo esitetty johtosarjaongelma ja tod. näk. takaluukun tienoilla.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Suomik kirjoitti:Yritä saada vika päälle parkissa ollessa tai koeta todentaa ajaessa: onko pakkivalot päällä samaan aikaan kun muu häröily tapahtuu?

Eihän tuon tutkan pitäisi olla tietääkseenkään mistään ellei ole pakki päällä. Samoin voisi olla ihan normaalia että Cruise ei pelitä jos auto luulee pakin olevan päällä.

Mikä tuohon sitten syynä? Eikös automaatissa ole pakkikatkaisija kepin tyvessä vs. manuaalin laatikon päässä? Toisena vaihtoehtona tuollaisen harhaluulon syyksi voisi olla myös jo esitetty johtosarjaongelma ja tod. näk. takaluukun tienoilla.

Hmm, tosiaan voisihan se cruisen toimimottumuus johtua just siitä et kans että luulee pakin olevan päällä, enpä tota tullu aatelleeks.

En ainakaan oo hokassu mitää parkkikatkasijaa autossa, pitää ehkä tarkastaa tarkemmin ku syksyllä ton elämäni ekan saabin hommasin. Niin en muista mainitsinko että toi parkkitutka huutaa myös automaatin P asennossa. Olin auton lasikiikkeess vaihattamassa just sillon takaoven venttiililasia (kolmiolasia) jonka joku oli halunu hajottaa mun saabista yön aikana niin siel piti virrat laittaa päälle ja oli pölynimuri takana niin se piipitti siitä. En kyl mun mielestä huomannu sillon et peruutusvalot päällä ku ne huomaa aika helposti kuitenki mutta enpä sillon kattonu kyl sen tarkemmin.

Sillon siel liikkeessä sammutin valot yms niin ei ollu merkitystä peruutustutkan kannalta yhtään et piipitti ihan samallailla.

Ainoo mitä en oo testannu on viel toi manuaali asento tomaatista mut luulen et samallailla tulee huutaan kuitenki. Ehkä huomena käyn testaamassa ku pitää kaupunkiin ajaa ja kattoo samalla ne peruutusvalot esim.

Mut kiitos kaikille vastauksista tähänmennes, voihan se olla et se on akku tai sit pahemmas tapauksessa se johtosarjaongelma.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Onko hirvi sedan vai farkku? Jos sedan, niin mulla lopetti cruise toiminnan, kun takaluukun johtosarjasta meni yks johto poikki. Abikolla kuntoon?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Henkka poika kirjoitti:Onko hirvi sedan vai farkku? Jos sedan, niin mulla lopetti cruise toiminnan, kun takaluukun johtosarjasta meni yks johto poikki. Abikolla kuntoon?
No sedanihan toi on, eli hitto se siis on näköjään sit varmaan niistä johdoista kiinni eikä akusta. Kiitos infosta. Pitää vissiin tutkailla tos jokupäivä, viimestään sillon ku toi piipitys alkaa käymään liikaa hermoille :D Ja muutenki ku moottoritietä ajelee 2 kertaa viikossa sen 130km niin toi cruise on kyl aika oleellinen.

Tämä on varmaan sit ensimmäinen ihan oikea vika tohon autoon.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Peruutustutka piipittää ja cruise ei toimi kysymys

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Kokeilin M asennossa ja kylläpä se parkhjelp lukee silti, noh kuitenki nyt ku lähettiin kaupungista takas ajaan niin nyt ei sit piipittäny toi peruutustutka vaan toimi kuten pitiki, eli kosketushäikkä siellä johdoissa varmaan sit on. Poikki en usko et johto on jos kerran välillä toimii.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Vastaa Viestiin