Männän renkaiden vaihdosta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Onko mahdollista, että männänrenkaiden vaihto saa aikaan auton alapään hajoamisen. Alhaalla, kun on vanhat laakerit ja mahdolisesti välystä?
9-5 2.0 sedan vm.2002
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

on
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täh?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielenkiintoista. Kaikkihan on mahdollista, mutta jotenkin uskoisin männänrenkaiden vaihdon korrelaation alakerran vaurioihin olevan samaa luokkaa kuin auton muidenkin renkaiden vaihdon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja suapas »

No kuka pöljä vaihtaa pelkät männänrenkaat,ko kampurakin on käsillä... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Jos ihan rehellisiä ollaan, ni ne männänrenkaat voi helepostiki vaihtaa iliman kampuran irrotusta ko vaan ottaa kannen irti ja öljypohjan pois. Kampuran irrotuksen tarttee nostaa pois koko motti vaihteistoineen... Mutta alkuperäseen kysymykseen, minä en näe syytä korrelaatiolle yleensä, mutta saabin kyseessä ollen, veikkaisin, että ne alakerran laakerit on jo huonot sillon ko joutuu männänrenkaat vaihtaan.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Näitä autoon ollaan tekemässä, kun autosta meni tosiaan kannentiiviste.
kannen purku ja plaanaus, Jakoketjun vaihtotyö (uittamalla), Venttiilikopan tiivisteen vaihto,
Tp-ketjun poisto ja öljypohjan putsaus, Alakerran laakereiden tarkistus, kannentiiviste, imusarjan tiiviste, pakosarjan tiiviste, venakopan tiiviste, Kansipulttisarja. Männänrenkaiden vaihto ja hoonaus.
9-5 2.0 sedan vm.2002
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä mä olen vaihtanut laakerit motti paikallaan, ja vain öljypohja irrotettuna. Se takimmainen runkopukki on hieman hankala mutta sekin onnistuu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Puolesta kirjoitti:Jakoketjun vaihtotyö (uittamalla), ...Tp-ketjun poisto
Tuosta operaatiosta taitaa olla monta erillaista mielipidettä. Yksi taitaa olla, että tuo on turha operaatio, ellei samalla uusita rattaita ja laahaimia. Tasapaino kilkkeiden poistosta ollaan myös kahta mieltä, fakta ainakin tonnarin kohdalla oli, että tärinä ja mörinä tietyillä kierroksilla lisääntyi hieman, oliko sitten häiritsevää on tietty tulkinta kysymys.

Varmaan kannattaa kuitenkin melko kriittisesti tarkastella niitä rattaita myös, olkoonkin, että teettää lisää hommaa. Tuo kyllä varmuutta myös.

Mutta kukin tyylillään.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten, voihan se olla että öljypohjan irroitus ja sylinterikannen irroitus saa liikkeelle esim. karstaa tai muita roskia ja seurauksena on alakerran laakereiden pettäminen. Se olisiko ne pettäneet jokatapauksessa jos männänrenkaita ei olisi vaihdettu, niin on vain arvailuiden varassa. Pari mosaa olen nyt laittanut silleen että hattu pois, öljypohja pois ja männänrenkaat vaihtaen uusilla kk-laakereilla. Viisaat ovat tienneet kertoa että niitä runkolaakereitakin olisi pitänyt vaihtaa. Hups, en vaihtanut, mutta vielähän nuo moottorit toimivat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän renkaiden vaihdosta?

Viesti Kirjoittaja V-M »

No kyllähän se pintapainetta lisää kk laakerille kun männän päällä on paremmin painetta ja onhan siellä likaa myös jos renkaat on olleet kuoleutuneet. Laakereiden osalta sellainen että se sama öljyn paine on niillä laakereilla sama ja se öljy menee sieltä missä vastusta on vähiten eli sieltä kuluneimmista paikoista jolloin ne tiukemmat jää vähemmälle voitelulle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin