Kenen clubilaisen entinen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ahdon voimalla
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja ahdon voimalla »

Eli kävin eilen hakemassa Seinäjoelta 06 Tdi farkun. JGN-876.Auto on kyllä siistissä kunnossa ja jakopääremppa+vesipumppu vaihdettu pari tuhatta km sitten. Kyllä oli pelkkää hymyä koko kotimatka,on sillä saabilla vaan NIIN hyvä ajaa. Ei olisi pitänyt sekaantua muihin automerkkeihin tuossa välillä. Eli onko jollain tetoa edellisestä omistajasta jokavoisi kertoa mitä kannattaa tarkastaa.
Ja jos löytyisi vielä se tavaratilan peite. Se nimittäin on hävinnyt johonkin.
Ainiin. Ja eihän tuo kovin laiska ole. 530d penarin jälkeen ei ero tunnu kovinkaan suurelle :D :D . :saab: on loistava auto.
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Entinen omistaja Markus Mäkelä Nokialta. Pitää autoistaan kyllä huolta.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja jmarin »

ahdon voimalla kirjoitti:530d penarin jälkeen ei ero tunnu kovinkaan suurelle :D :D . :saab: on loistava auto.
530d itkettää Saabin jälkeen. Uskomattoman huono suorituskyky, vaikka paperilla luvataan 190 kW.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Itketyksessä vertailu ei tapahtune diesel-saabiin ja tuskin mihinkään vajaapaineiseen bensaankaan.

Mitä nyt 530d:llä ajanut, niin e60/61 faceliftistä lähtien saa kyllä olla vakio-saabeista aeroa alla, jos meinaa kyydissä pysyä. Ja jos saa saabiin lisää voimaa, niin aika hyvää potentiaalia tuossa naftapolttimessakin on.

E
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Vertailukohtana on tosiaan Aero, jolle 530d häviää kyllä surkeasti. Lähes sama teho, mutta n. 400 kg enemmän massaa. Eikä tuo d oikein muutenkaan tunnu niin menohaluiselta kuin Aeron mylly. Kun kaasun lyö pohjaan, meteli on kova, mutta muuta ei sitten tapahdukaan.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Nyky-530d (F10 258 hp) menee juhlavasta massastaan huolimatta kyllä kunnossa ollessaan aika lähelle kuutta sekuntia sataseen. Tosin se tekee sen jokseenkin epädramaattisesti ja sivistyneesti (, kuten muutkin isotehoiset saksalaiset naftakoneet), jos vertaa 9-5 Aeron varsin repivän brutaaliin vetelysuoritukseen. Huomattavan sivistyneestihän nuo bemarin (kuutos-)bensaturbotkin repivät vauhtia, vaikka ollaan jo viitosella alkavissa kiihdytysajoissa sataseen. Semmoisia järjestelmäoperaattorin vaunuja.

E
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ei pitäisi.... mutta kun tälle linjalle :D

Havaintojen mukaan helposti hermostuvien järjestelmäoperaattoreiden vaunuja, kun ei se viisitoista vuotta vanhan Saabin suorituskyvyllä varustettu suora kuutonen lyökään kaikkia :)

Huuda "530d":

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1427792107786.html
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja jmarin »

eeskola kirjoitti:Nyky-530d (F10 258 hp) menee juhlavasta massastaan huolimatta kyllä kunnossa ollessaan aika lähelle kuutta sekuntia sataseen. Tosin se tekee sen jokseenkin epädramaattisesti ja sivistyneesti (, kuten muutkin isotehoiset saksalaiset naftakoneet), jos vertaa 9-5 Aeron varsin repivän brutaaliin vetelysuoritukseen.
Nollasta sataan en ole testaamalla testannut, mutta kun Aerolla lähtee ohittamaan esim. noin 80 km/h nopeudesta, niin ohitettavan rinnalla on helposti 130 km/h. Bemarilla nopeus jää 20-30 km/h alemmas. Eikä tietysti ihme: Jos ajattelee pelkkää massaeroa, Bemarissa pitäisi olla tehoa 315-320 hv Aeron teho/paino-suhteen saavuttamiseksi. Bemarin 8-portainen automaatti on kyllä kiva, vaihtaa todella nätisti.

Minulla on tekeillä pitkä vertailuteksti Aero vs 530xdA, kun saisin sen valmiiksi..
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Ei taida olla BMW:ssä kaikki heposet tallissa, jos vakio-Aero ottaa 80-130 samassa ajassa (joka on siis ajallisesti suuruusluokkaa 6 s) kuin 530d vaikkapa 80-100 (jos nyt käytetään tätä 30 km/h alemmas -väitettä). 80-100 km/h -väli on ehjänä suuruusluokkaa 2 s. Nelivedon lisämassa ja vastukset ei tuohon kuitenkaan niin paljoa lisää.

Jos lehtiä lukee ja niiden mittauksia uskoo, niin 0-160 menee hyvin tasoihin. Sen jälkeen viimeisten vuosien 260 hp versio Aerosta saattaa hitaasti mennä edelle.

9-5 Aero on ihan suorituskykyinen laite aikalaisekseen ja nykyään loistava hintaisekseen, mutta ei se mikään ylivoimainen ole isoihin nykynaftoihin verrattuna.

Ihan puhtaalla teholla ja massalla ei voi vertailuakaan tehdä, vaan pitää ottaa huomioon tehokäyrä ja vaihteistovälitykset. Kahdeksanvaihteisella laatikolla ja dieselien tehokäyrän muodolla kiihdytellään aika lähellä maksimitehoa koko ajan.

E
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja jmarin »

En ole ajaessa kellon kanssa kiihtyvyyksiä mittaillut, mutta aivan selvä ero noiden ohituskiihtyvyyksissä on. Aeron jäljiltä Bemarilla ei juuri huvita / uskalla ohitella täkäläisillä mutkateillä. Täytynee joskus katsoa kellosta nollasta sataan tms.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suurin syy eroon saattaa olla (vakion, DPF:llä varustetun) 530d:n merkittävästä viiveestä kaasunvasteessa vrt. bensaturbo. Aikaa kuluu odottaessa ahtopaineen nousua ja sitä kautta syöttömäärän ja väännön kasvua. Dieseleistä tämän ongelman saa toki korjattua poistamalla DPF:n putkesta ja sallimalla hieman herätyssavua..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kenen clubilaisen entinen

Viesti Kirjoittaja jmarin »

jcarlson voi olla oikeilla jäljillä. Onhan Aerossakin hetken viive kun polkaisee kaasun pohjaan (ja laatikko etsii pienemmän pykälän sisään), mutta tuo diesel tuntui kyllä alussa selvästi hitaammalta reagoimaan. Nyt siihen on jo sen verran turtunut, ettei enää ajattele asiaa (eikä tosiaan edes tee mieli yrittää samanlaista ajotyyliä, joka Aerolla onnistui kun kaasulla vähän vihjaisi, mitä haluaa tehdä).
Vastaa Viestiin