Mysteeriäänet
Mysteeriäänet
Kerron tässä kaikki havaintoni viimeisen parin viikon aikana ennen alla olevan videon tapahtumia, vaikka kyseessä saattaa ollakin useampi erillinen vika.
Havahduin muutama viikko takaperin siihen, että pysähtyessä liikennevaloihin kabiiniin kuuluu outoa pärinää. Auto on automaatti, ja valoissa odottelen jalka jarrulla vaihde D-asennossa. Pärinä yleensä loppui, kun autoa liikutti vähän eteenpäin. Pärinä ilmaantui aina silloin tällöin, mutta ei juuri koskaan silloin kun olin paikassa, jossa sitä olisi voinut kuunnella kunnolla. Epäilykseni kohdistuivat moniurahihnaan, jonka vaihdosta ei ole mitään muuta dokumenttia kuin "pekan pajan" kuitti pelkästä hihnasta 80tkm sitten, ilmeisesti hihnapyörät siis ovat pyörineet 230tkm. Viimein sain pärinän paikallistettua auton alta tulevaksi kolinaksi/vikinäksi, joka selvästi kuulosti pakoputken resonanssilta. En saanut ääntä paikallistettua konehuoneeseen, mutta auton alta se kuului selvästi.
Jatkoin ajelua huojentunein mielin, koska saabistilla on yleensä isompiakin murheita kuin vikisevä pakoputki. Kävin ihmettelemässä pakoputkea nosturilla, mutta kun vikaa ei löytynyt, annoin asian olla. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, kun havaitsin hyvin samankaltaista säännöllistä räpätystä myös ajon aikana kovemmissa vauhdeissa. Ilmiö tuli yleensä esiin yli 60km/h vauhdeissa ja sain diagnosoitua ääntä siten, että "räpätyksen" taajuus ei juuri muuttunut, vaikka vaihteen heitti vauhdissa vapaalle. Ajattelin, että ajoviima saa aikaan jonkin paikan kolinan. Epäilyksen varjo lankesi myös pyöränlaakereiden suuntaan.
Olin jo pohtimassa visiittiä nosturin äärelle pyöränlaakereiden tarkastamiseksi, kunnes yllättäen pysähtyessäni liikennevaloihin moottorin suunnalta pääsi ikävä ääni, joka kuulostaa samalta kuin alla olevassa videossa. Olin tällöin pysähdyksissä, joten pyöränlaakeriteoria lensi romukoppaan. Häröäänen jälkeen matka jatkui normaalisti kotiin, eikä ihmeellisiä ääniä kuulunut loppumatkasta.
Alkuperäinen teoria moniurahihnasta oli kuitenkin nostettava takaisin pöydälle, ja niinpä hipsin autohalliin löysäilemään hihnaa, tavoitteena diagnosoida huono rulla ennen remonttiin ryhtymistä. No, reisillehän se "testi" meni, eli siinä vaiheessa kun hihna oli tipahtanut kaikilta pyöriltä pois, oli aika todeta, että pyöräilyretki motonettiin on tehtävä heti. Niinpä kaivoin vanhan mankelin pyörävarastosta, ja painelin hihna- ja rullakaupoille. Olin optimisti, ja ajattelin selviäväni vaihtamatta kiristintä ja sen ohjainrullaa. Ensikertalaisena femman hihanvaihtohommissa, puutteellisilla työkaluilla ja osittain pimeässä taloyhtiön autohallissa sain kuin sainkin pujoteltua uuden hihan ja rullat paikalleen. Vanhat olivatkin ehtoopuolella, ja niiden rahina kuulosti lähes yhtä pahalta kun auton lopussa oleva jakopää. Hommat tapahtuivat operaation suorituspaikasta johtuen kokonaan yläkautta, joten kampiakselin torxit jäivät tarkistamatta. Pyörittelin ja vääntelin vesipumpun, laturin, kompuran, ja ohjaustehostimen pyöriä, enkä löytänyt klappia.
Seuraavan päivänä selkä oli totaalisen jumissa, eikä rasva lähtenyt kynsinauhoista irti edes juuriharjalla. Edellisen päivän taisteluvoitto oli kuitenkin edelleen kirkkaana mielessäni. Ensimmäisellä pidemmällä lenkillä hymy hyytyi kuitenkin pahemman kerran, kun entinen räpätys vauhdissa palasi kuvioihin. Kaiken kruunasi messevä pakoputken kitinä autohallin oven edessä. Voi v**tu.
Olen pari päivää yrittänyt saada videolle ajon aikana kuuluvia ääniä, mutta tietysti niitä ei koskaan kuulu silloin kun kamera on valmiudessa. Tänään osuin kuitenkin jackpottiin, ja sain tallennettua videolle samanlaisen äänen, joka sai minut moniurahihnan vaihtopuuhiin. Tuon episodin jälkeen ajelin taas kotiin kymmenisen kilometriä ilman huolen häivää. Ei kai pakoputki voi tuollaista ääntä päästää auton ollessa paikallaan? Torxit? Jakopää? Se vesipumppu?
Autossa on varmasti paljonkin vikaa, mm. jakopää ja koko alusta, mutta toivoin että meillä voisi olla vielä yksi yhteinen kesä ennen viimeistä matkaa Kuusankoskelle.
https://www.youtube.com/watch?v=SPLl0R8gXdY
Havahduin muutama viikko takaperin siihen, että pysähtyessä liikennevaloihin kabiiniin kuuluu outoa pärinää. Auto on automaatti, ja valoissa odottelen jalka jarrulla vaihde D-asennossa. Pärinä yleensä loppui, kun autoa liikutti vähän eteenpäin. Pärinä ilmaantui aina silloin tällöin, mutta ei juuri koskaan silloin kun olin paikassa, jossa sitä olisi voinut kuunnella kunnolla. Epäilykseni kohdistuivat moniurahihnaan, jonka vaihdosta ei ole mitään muuta dokumenttia kuin "pekan pajan" kuitti pelkästä hihnasta 80tkm sitten, ilmeisesti hihnapyörät siis ovat pyörineet 230tkm. Viimein sain pärinän paikallistettua auton alta tulevaksi kolinaksi/vikinäksi, joka selvästi kuulosti pakoputken resonanssilta. En saanut ääntä paikallistettua konehuoneeseen, mutta auton alta se kuului selvästi.
Jatkoin ajelua huojentunein mielin, koska saabistilla on yleensä isompiakin murheita kuin vikisevä pakoputki. Kävin ihmettelemässä pakoputkea nosturilla, mutta kun vikaa ei löytynyt, annoin asian olla. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, kun havaitsin hyvin samankaltaista säännöllistä räpätystä myös ajon aikana kovemmissa vauhdeissa. Ilmiö tuli yleensä esiin yli 60km/h vauhdeissa ja sain diagnosoitua ääntä siten, että "räpätyksen" taajuus ei juuri muuttunut, vaikka vaihteen heitti vauhdissa vapaalle. Ajattelin, että ajoviima saa aikaan jonkin paikan kolinan. Epäilyksen varjo lankesi myös pyöränlaakereiden suuntaan.
Olin jo pohtimassa visiittiä nosturin äärelle pyöränlaakereiden tarkastamiseksi, kunnes yllättäen pysähtyessäni liikennevaloihin moottorin suunnalta pääsi ikävä ääni, joka kuulostaa samalta kuin alla olevassa videossa. Olin tällöin pysähdyksissä, joten pyöränlaakeriteoria lensi romukoppaan. Häröäänen jälkeen matka jatkui normaalisti kotiin, eikä ihmeellisiä ääniä kuulunut loppumatkasta.
Alkuperäinen teoria moniurahihnasta oli kuitenkin nostettava takaisin pöydälle, ja niinpä hipsin autohalliin löysäilemään hihnaa, tavoitteena diagnosoida huono rulla ennen remonttiin ryhtymistä. No, reisillehän se "testi" meni, eli siinä vaiheessa kun hihna oli tipahtanut kaikilta pyöriltä pois, oli aika todeta, että pyöräilyretki motonettiin on tehtävä heti. Niinpä kaivoin vanhan mankelin pyörävarastosta, ja painelin hihna- ja rullakaupoille. Olin optimisti, ja ajattelin selviäväni vaihtamatta kiristintä ja sen ohjainrullaa. Ensikertalaisena femman hihanvaihtohommissa, puutteellisilla työkaluilla ja osittain pimeässä taloyhtiön autohallissa sain kuin sainkin pujoteltua uuden hihan ja rullat paikalleen. Vanhat olivatkin ehtoopuolella, ja niiden rahina kuulosti lähes yhtä pahalta kun auton lopussa oleva jakopää. Hommat tapahtuivat operaation suorituspaikasta johtuen kokonaan yläkautta, joten kampiakselin torxit jäivät tarkistamatta. Pyörittelin ja vääntelin vesipumpun, laturin, kompuran, ja ohjaustehostimen pyöriä, enkä löytänyt klappia.
Seuraavan päivänä selkä oli totaalisen jumissa, eikä rasva lähtenyt kynsinauhoista irti edes juuriharjalla. Edellisen päivän taisteluvoitto oli kuitenkin edelleen kirkkaana mielessäni. Ensimmäisellä pidemmällä lenkillä hymy hyytyi kuitenkin pahemman kerran, kun entinen räpätys vauhdissa palasi kuvioihin. Kaiken kruunasi messevä pakoputken kitinä autohallin oven edessä. Voi v**tu.
Olen pari päivää yrittänyt saada videolle ajon aikana kuuluvia ääniä, mutta tietysti niitä ei koskaan kuulu silloin kun kamera on valmiudessa. Tänään osuin kuitenkin jackpottiin, ja sain tallennettua videolle samanlaisen äänen, joka sai minut moniurahihnan vaihtopuuhiin. Tuon episodin jälkeen ajelin taas kotiin kymmenisen kilometriä ilman huolen häivää. Ei kai pakoputki voi tuollaista ääntä päästää auton ollessa paikallaan? Torxit? Jakopää? Se vesipumppu?
Autossa on varmasti paljonkin vikaa, mm. jakopää ja koko alusta, mutta toivoin että meillä voisi olla vielä yksi yhteinen kesä ennen viimeistä matkaa Kuusankoskelle.
https://www.youtube.com/watch?v=SPLl0R8gXdY
Re: Mysteeriäänet
Kyllä mä tarkistaisin vaihdelaatikon vääntötuen, onko tuttu vekotin? Se yleensä jurisee kun D päällä ja paikallaan jarrun kanssa ja kun sopivassa liussa painaa vedon takaisin päälle saattaa vähän jysähtää.
Kaippa se tuollaista kolinaakin voisi pitää jos ihan puhki. Haulla lisätietoja.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kaippa se tuollaista kolinaakin voisi pitää jos ihan puhki. Haulla lisätietoja.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Mysteeriäänet
Ihan näin extempore, vaikka menee varsinaisen aiheen ohi. blobbo, ihan niinkuin kirjailijan kynästä! Lennokas ja mukaansa tempaava. Tarina pitää otteessaan. Tällaisia on helppo lukea. Tämäkin on oma taitolajinsa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Mysteeriäänet
Ei voinu nauramatta lukea... Mutta toi ääni kuulostaa kyllä joltain resonanssilta... Joku ottaa johonkin kii... Se etutuki kannattaa tsekata,et koneen asento korjaantuu D-päällä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Mysteeriäänet
Oletko löytänyt tuohon ääneen (vai onko joku muu) löytänyt jotain ratkaisua. Jotenkin tuntuisi, että joku siellä resonoi, mutta mikä? Anna palautetta heti kun jotain selviää.
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mysteeriäänet
Onko downpipen tuki halki toisesta päästä? Minulla oli ratkennut saumastaan, enkä huomannut kuin vasta kädellä tankoa heiluttelin.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Mysteeriäänet
Saabismi tekee huonoa itsetunnolle. Olen viikon häpeillen ajellut, vältellen katsekontaktia liikenevaloissa jalankulkijoiden kanssa...
Downpipen tukirauta on hyvä vinkki, vääntötuki on listalla myös. Nosturin puute vähän rajoittaa harrastelua. Ilmoitan heti, kun tunnelin päässä näkyy valoa.
Downpipen tukirauta on hyvä vinkki, vääntötuki on listalla myös. Nosturin puute vähän rajoittaa harrastelua. Ilmoitan heti, kun tunnelin päässä näkyy valoa.
Re: Mysteeriäänet
Kampea noita apurungon puslia myös, joku on myös työntänyt pakoputkiston kannatinkumin sinne missä otta koriin kiinni. niinkuin väliaikais korjaus
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Re: Mysteeriäänet
Sama vika vielä, mutta nyt alkaa olemaan vahva arvaus ainakin kitinän lähteestä. Kävin nosturilla, ja yksi kannatinkumihan siellä oli poissa paikoiltaan. Mikä asiasta tekee noloa, oli sama kumi myös irti viimeksi kun nosturilla kävin. Koska kitinä viime kerralla jatkui heti hallista ulosajon jälkeen, en uskonut vian olevan tuossa ko. kumissa - nyt kun kurkkasin auton alle kotitallissa, niin irtihän se kumi näytti taas olevan, eli se siis tippuu paikaltaan heti kun auto liikkuu jonnekin. Kyseessä on heti eka tukikumipari ennen jousto-osaa. Tuo lienee siis se todennäköisin syy. Pitäisi keksiä jostain sopivat lukitteet pitämään kumit paikallaan, tuosta kohtaa alkuperäiset sokat nimittäin puuttuvat.
Vääntötuki vaihtui samalla, ei sekään vissiin hukkaan mennyt:
Ehkä vaihteen kytkeytyminen vähän parani, mutta ei tuo silti ole yhtä jämäkkä kuin vanha tonnari oli. Ilmeisesti muitakin puslia olisi vaihtokunnossa.
Apurungon taaimmaisista puslista ainakin toinen tuntui antavan vähän periksi, kun työnsin "kolmion" alla olevaan osaa johon pusla tulee kiinni. Varmaan siis vaihtokunnossa nekin.
Edit: 2,90€/kpl ? Herra isä, on siinä prikalla hintaa. http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=501
Vääntötuki vaihtui samalla, ei sekään vissiin hukkaan mennyt:
Ehkä vaihteen kytkeytyminen vähän parani, mutta ei tuo silti ole yhtä jämäkkä kuin vanha tonnari oli. Ilmeisesti muitakin puslia olisi vaihtokunnossa.
Apurungon taaimmaisista puslista ainakin toinen tuntui antavan vähän periksi, kun työnsin "kolmion" alla olevaan osaa johon pusla tulee kiinni. Varmaan siis vaihtokunnossa nekin.
Edit: 2,90€/kpl ? Herra isä, on siinä prikalla hintaa. http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=501
Re: Mysteeriäänet
Omaani vaihdoin apurungon takimmaiset ja ton momenttituen pu-pusliin. Rahoittui nytkyminen radikaalisti
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Mysteeriäänet
No niin, ongelma näyttäisi olevan kunnossa. Syy ei ole 100% varmuudella tiedossa, mutta viimeisellä TI-hallikeikalla laiton tukikumien sokkauraan rautalankaa ja löysin myös putken päällä kulkevasta suojapellistä kaksi ruuvia, jotka olivat ruostuneet läpi pellistä. Tuo pelti liikkuessaan kyllä kitisi ja paukkui sen verran, että se saattoi jopa olla syy koko ääniepisodiin. Tällä kertaa jouduin tekemään hyvin epämääräisen nippusidevirityksen, mutta irrottelen ruostuneet pultit paremmalla ajalla ja laitan sopivat prikat väliin.
Jiihaa, Saabilla kohti kesää iloisin mielin
Jiihaa, Saabilla kohti kesää iloisin mielin