termarin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
alintala
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Loka 04, 2008 19:47
Paikkakunta: Ylistaro (Seinäjoki)

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja alintala »

Onko millainen työ vaihtaa 1,9 tid:n tuo termari ja missäpäin se tarkalleen on? Ei enää olisi paljoa vailla täyskuntoisesta. Umpiot hiottu, lamppujen rele tinattu aamulla kun pitkät katos. Uus kytkin vielä pitäis löytää takalasien lukitusnapiksi. Ja sitten se mukiteline...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oletan että vaihto on suhteellisen samanlainen operaatio kuin NG9-3:ssa samalla koneella. Itselläni ei siis kokemusta juuri femman termostaatista.

Ei ole tekemätön paikka amatööriltä. Termari sijaitsee moottorin kuljettajanpuoleisella sivulla, ja on vaihdettava koteloineen kaikkineen. Tämännäköinen osa:

Kuva

Tuohon tulee siis jos jonkinnäköistä letkua, ja mukana tulee myös uusi lämpötila-anturi, joka on valmiiksi kiinni kotelossa. Erillistä tiivistettä tuossa ei ole ollenkaan, vaan tuossa kotelossa on kiinteä kumitiiviste.

Vaihto vaatii ainakin kolkissa ahtoletkun irrottamisen, jotta termostaattiin pääsee järkevästi käsiksi. Jäähdytysjärjestelmä on hyvä myös tyhjentää ennen termostaatin ja sen letkujen irrotusta. Sitten vaan letkut irti, lämpöanturin liittimen lukitus ja liitin varovasti irti, kaksi kiinnityspulttia auki ja termostaatti koteloineen on kädessä. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Sen verran ahtaassa välissä tuo on ja monta letkua siihen joka puolelta tulee, että aikaa meni itselläni joku 1,5-2 tuntia kun ekaa kertaa ja rauhassa teki.

Ei ole paha idea varata uudet letkuklemmarit noihin ohuempiin letkuihin, osa niistä oli itselläni ainakin sellaista mallia että ahtaassa välissä oli vaikea saada niitä ehjänä irti. Ylöspäin kotelosta lähtevä letku (oiskohan 8 tai 10 mm letku) oli sen verran ikävässä paikassa, että katkaisin sen irrotustilanteessa ja laitoin uuden letkun.

Marmorilla originaalitermostaatti maksaa hunajaa, muistaakseni yli satasen. Itse tilasin Behrin/Mahlen termostaatin täältä:

http://www.autonosat24.fi/6541105-behr- ... dytysneste

Saabin bensanelosiin kannattaa aina hakea marmorilta halpa originaalitermostaatti (jotka nekään ei tosin ole mitään laadun riemuvoittoja). Dieselissä päädyin nyt ison hintaeron kannustamana testaamaan tarviketta. Ainakin vielä kolmen kuukauden käytön jälkeen toimii ok, ajan mittaan näkee kauanko kestää viisari vaaka-asennossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin