Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Heippa hei,

Palanut venttiili toi esiin muitakin murheita. Viime torstaina totesin kampiakselin kieroksi. Laidasta laitaan kieroutta mittasin keskimmäiselle laakeripinnalle 0,16mm. Digitaalimauserilla kun pyörittelin niin kaulat oli olevinaan kyllä pyöreät ja pinnat naarmuttomat.

Keskimmäisen laakeriliuskat olivat olleet huonolla voitelulla ja alemmasta puoliskosta oli kulunut jo melkein kaikki kuparikin pois..

Nyt sitten se kysymys että onkohan lohko suorana? Olettaisin että on kun ei mitään kiinnileikkautumista ole tapahtunut. Miten mittaan sen kotikonstein? Teräsviivaimella kattelin että oli "suora" mutta eihän se ole mitään mittaamista ja tässä puhutaan kuitenkin millien osista suoruuden kanssa jotenka mitenkä mittaan kotikonstein?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos runkopukki on laakerin vastinnpinnasta tummunut, menee aika varmasti koneistushommiksi.

Suora kampura ehjillä laakereilla ja öljyllä lohkoon kiinni ja pukit momenttiin.

Jos pyörii kevyesti ja takeltelematta niin hyvä on.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Keskimmäisessä pukissa lohkon puolella näkyi ainakin jäljet elikkä jäljet tullu "läpi" liuskasta...
Taitaapi olla sitten pian aika kattella kokonaista varaosamoottoria :D

Tää mosa ei oo kyllä ollu kaukana totaalileikkaamisesta jos tuo yksi pakoventtiili olisi aikanaan kestänyt..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Reunimmaisiin laakeripukkeihin liuskat paikalleen ja muihin ei. Sitten heittokellolla mittaamaan tai ehkä voisi onnistua tönärilläkin keskimmäisestä kaulasta pomppiiko se kun pyörittää kampuraa? Paha heitto näkyy paljaalla silmälläkin veikkaan. tämä siis paljastaa kampiakselin kunnon, lohkon runkolinjan suoruutta ei tietenkään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Joo tuli investoitua heittokelloon/mittakelloon niin sai tuohon kampuran kierouteen lukemiakin, näki kyllä jo työntömitallakin että se heittää. Tuo keskimmäinen kaula on pirullinen mitattava kun pitäisi kellossa olla pitkä mittatikku, siinä kun ne limput on niin isoot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin Runkolinjan mittaaminen kotikonstein

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, totta. Pitkällä varrella oleva vipumittakello olisi kyllä automoottorihommiin aika järkiostos. Minullakin on ollut käytössä sellainen perusmalli jossa tanko liikkuu vaan kellon suuntaan mittakellon sisään/ulos.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin