Femman ruostesuojauksesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitäs ottaa kuvia tosta omasta. Vetää kyllä vertoja helposti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

No huh, mulla on sitten käynyt hyvä tuuri näiden omien kanssa.

Vanhemmassa on ollut normaalia ruosteaskaretta takakaarien kunnossapidossa, mutta ei sekään ole vielä tehnyt tuttavuutta hitsauslangan kanssa :)

[offtopic]
Tööt, nyt narrasin. Eilen se viimein antautui, se öljyproppu. Oma vika, päästin sen niin myljääntyneeseen kuntoon, että ainoa keino oli hitsata iso mutteri öljypropun kannan päälle. Paskamainen askare jäisellä pihalla matalien ajoramppien alla :twisted:
[/offtopic]
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tohon -98:iin jouduin hitsaamaan pari paikkaa, vaikka olikin suojattu hyvin. Varapyöräkoteloon ja konttiin kuskinpuolelle takapyörän taakse. Siellä on niitä kumitulppia joiden ympäriltä lähtee iloisesti ruostumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Zay_Zay
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 19:48

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Zay_Zay »

Itselläni on kyllä vankka usko, että tehdas on säästänyt loppumalleissa suojauksessa ja paljon. Työni puitteissa näitä ropailen ja mitä vanhempi melkeinpä ehjempi. Tuo omani on -02 suomipeli nähnyt loskan, suolan ja soratiet ei ole pohjassa kyllä vielä pahoja alkuja. Perus helmakukat, takaluukku ja ovet sisäkanteista kaipaisivat pientä fiksiä. Uudemmissa ja viimeisissä og95 on huomattavasti huonommat sinkit ja maalikalvon paksuus korissa.
Hirsch 95 wagon vm-02
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Zay_Zay kirjoitti:Itselläni on kyllä vankka usko, että tehdas on säästänyt loppumalleissa suojauksessa ja paljon. Työni puitteissa näitä ropailen ja mitä vanhempi melkeinpä ehjempi. Tuo omani on -02 suomipeli nähnyt loskan, suolan ja soratiet ei ole pohjassa kyllä vielä pahoja alkuja. Perus helmakukat, takaluukku ja ovet sisäkanteista kaipaisivat pientä fiksiä. Uudemmissa ja viimeisissä og95 on huomattavasti huonommat sinkit ja maalikalvon paksuus korissa.
Tuohon mielipiteeseen on helppo yhtyä. Sain Senoteciltä kuvat meidän NG95:en puhdistuksesta, vm. 2011: alustassa vähäisiä, täysin selviä ja aivan liian varhaisessa vaiheessa nähtäviä merkkejä ruostumisesta.

Samassa lähetyksessä sain myös erään toisen NG95:en puhdistuksen kuvasarjan ja sen perusteella täytyy todeta, ettei Aerolla olisi mitään asiaa soratielle. Sen verran surkea on ruostesuojaus vakiona, että ihan aidosti on tarpeeseen tullut operaatio. Tietenkään 1000eur suojaus ei jälkikäteen ihmeisiin pysty, mutta jos 2011 vuosimallissa on jouduttu hiekkapuhaltamaan alustan osia enemmänkin, niin hirvittää alustan kunto suojaamattomissa 5v. kuluttua.
__________________
Harrastus tauolla.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

jameli kirjoitti:
Zay_Zay kirjoitti:Itselläni on kyllä vankka usko, että tehdas on säästänyt loppumalleissa suojauksessa ja paljon. Työni puitteissa näitä ropailen ja mitä vanhempi melkeinpä ehjempi. Tuo omani on -02 suomipeli nähnyt loskan, suolan ja soratiet ei ole pohjassa kyllä vielä pahoja alkuja. Perus helmakukat, takaluukku ja ovet sisäkanteista kaipaisivat pientä fiksiä. Uudemmissa ja viimeisissä og95 on huomattavasti huonommat sinkit ja maalikalvon paksuus korissa.
Tuohon mielipiteeseen on helppo yhtyä. Sain Senoteciltä kuvat meidän NG95:en puhdistuksesta, vm. 2011: alustassa vähäisiä, täysin selviä ja aivan liian varhaisessa vaiheessa nähtäviä merkkejä ruostumisesta.

Samassa lähetyksessä sain myös erään toisen NG95:en puhdistuksen kuvasarjan ja sen perusteella täytyy todeta, ettei Aerolla olisi mitään asiaa soratielle. Sen verran surkea on ruostesuojaus vakiona, että ihan aidosti on tarpeeseen tullut operaatio. Tietenkään 1000eur suojaus ei jälkikäteen ihmeisiin pysty, mutta jos 2011 vuosimallissa on jouduttu hiekkapuhaltamaan alustan osia enemmänkin, niin hirvittää alustan kunto suojaamattomissa 5v. kuluttua.
Terve, ihan vaan mielenkiinnosta vilkaisin mitä "Rostregistret" toteaa NG-9-5:n ruostesuojauksesta, ks. http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... -turbo4-92
Näyttää arvio käyvän hyvin yksiin eo. kommenttien kanssa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis mehän täällä Suomessa ajetaan varmaan ainakin tuplamäärä kilometrejä ja autojenkin keski-iät on ihan eri tasolla monen muun maan kanssa. Hyvinhän nämä on tosiasiassa kestäneet. Tuota nykyistä femmaa ei ole tarvinnut vielä hitsata ja se on jo yli 10v. Silloin kun ostin ekan Saabini, se oli reilun 10v ikäinen 900i. Sitä oli jo ensimmäisen omistajan pitänyt vetaritunneleista hitsata kummaltakin puolelta (tyyppivika niissä). Jouduin hitsauttamaan etuovia heti tuoreeltaan, maalauttamaan ovet ja takakyljet uudelleen. Vetaritunneleita hitsattiin pariinkin otteeseen, kun oli aiempien paikkaukset jo lahonneet. Eli onhan nämä femmat kehittyneet aiempiin Saabeihin verrattuna positiivisesti. Harmi sinänsä että jos tuokin meidän auto olisi uutena ruostesuojattu kunnolla, se olisi alustastaan varmaan likimain ruosteeton. No ensimmäisen ja toisen auton omistajan kannalta asialla ei ole varmaan juuri merkitystä, koska se ei ruostu puhki heidän aikanaan. Rahoitusyhtiö on ollut auton omistajana kaikilla aiemmilla omistajilla. Olen tuonkin Saabikkaan omistushistorian ensimmäinen henkilöomistaja, jos näin voi sanoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Meillä on -03 farkku ja siinä on takapyöränkotelot ruodteessa, muualta en ruostetta löytänyt. Melko erikoista mielestäni, Volvo kestää todella paljon paremmin aikaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt löytyy kuvia verrattain vähän ajetun sedanifemman alustasta. Näyttäisi vahvasti siltä että kukaan ei ole massuuttanut pohjaa tästä vähän päälle 200tkm ajetusta kaarasta.

Tässä esimakua:

Kuva

linkki muihin kuviin
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Vahvaa todistusta siitä miksi käytetyt autot kannattaa hommata "suolattomalta" vyöhykkeeltä.

Belgia ei kaikilta osin aivan täytä tätä kriteeriä mutta esim. omani on tuotu joskus Belgiasta ja on vuoden 1998 mallia ja on paremmassa kunnossa alustaltaan kuin nämä tässä keskutelussa olleet nuoremmat autot. (En ole itse tuonut autoa suomeen vaan ostin sen kaverilta , auto oli kerinnyt nähdä siis suomalaista "suolausta" neljä talvea ennen kuin ostin sen)
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä näin varmasti on. Tämä meidän 9-5 on ollut aiemmilla omistajilla Kehä III sisäpuolella ja sen kyllä huomaa. Seuraava femma varmaan haetaan jostain lämpimämmästä maasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Alkutalvesta ostin vuoden 2002 mallia olevan vitosen. Päällisin puolin tosi siisti mutta kilometrejä alla 350 000 eli ei mikään ihan "löytö" enään.

Takakaaressa alkoi näkymään lumien lähtiessä kevään ensi merkit ja tänään purin kuskin puolelta muovit ja tämmöistä löytyi:

Kuva

Kuva

Kuva

:saab: :(
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Zay_Zay
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 19:48

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Zay_Zay »

Näyttäs olevan kolarikorjattu taikka jo pientä fixiä nähnyt auto. Huonolla pidolla kyllä tommosta jälkeä tulee.
Hirsch 95 wagon vm-02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo alue on ekana ruosteessa näissä. Ainakin kahden 9-5:n kokemuksella. Kumpaakin olen maalannut nuista kohdista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ruosteessa kyllä, mutta onko usein noin pahasti puhki?

Pintaruosteessa tuon neljä vuotta vanhemman femman (-98) vastaavat kohdat oli, ei kuitenkaan läheskään läpiruostuneita.
Alkuperäinen Suomi-femma tuo, pyörinyt uudesta saakka liisinkirattaana pääkaupunkiseudulla.
Tuli meille 2005, 155tkm ajettuna.

Edit: Yritän siis edelleen kertoa, että vaikka femmoissa on nuo tietyt pahat korroosiolle alttiit kohdat, ei niiden vaurioiden selitykseksi kelpaa mikään suomiauto-yleistys, ei näytä myöskään pätevän liisinkiautojen yleisesti mielletty huono kohtelu/ylläpito :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin