EVAPin T-haaran mitta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mikko Parikka kirjoitti:frostwindin jälkimmäinen postaus vastaa paremmin oman -06 huohotinjärjestelyä. Joku osaava voisi tuhrata Saab-tunerssin kuvaan tämän uusimman version.
tässä todellakin tuhraus, toivottavasti selventää tuon äskeisen/äskeisten selitysten lisäksi...

korjatkaa edelleen jos väärin jotain...

http://www.flickr.com/photos/57491017@N ... hotostream
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

mienkoiv kirjoitti:no ei täsä itsekään insinööri olla, mutta vähän funtsimista ja tutkailua pelli alla niin selviää melko varmasti:

siis immussa on kiinni metalliliuskalla itse EVAP-venttiili, siitä lähtee letku oikeelle siihen viereen T-haaralle.tästä irti se letku.
no vähän autoon päin löytyy sininen takaiskuventtiili, voi olla eristeen alla.nyt tää irrotettu letku tähän takaiskuun kiinni.(irti takaiskussa kiinni oleva ekana tietty)
seuraa tätä aina sinne kaasuläppäkotelon taa ja siellä pitää laittaa kaasuläppäkoteloon kiinni.

sitten siinä imucobran edessä on mangneettiventtiili, josta lähtee alaspäin 3 letkua.R-merkkisessä alapuolella heti T-haara, joka siis pitää poistaa niin, että siitä ei haaraudu sinne sivulle sitä letkua, vaan letku jatkuu suoraan alas.tää onnistuu jostain hommaamalla liitosputken siihen T-haaran tilalle, samaa kamaa kun itse muovinen T-haara, motonetissa on varmasti.

nyt jää irti kokonaan siis se takaiskulta ennen tullut letku sinne R-letkun T-haaralle

KORJATKAA jos tässä jotain väärin, näin ymmärsin itse, tosin en oo tätä muutosta vielä tehnyt...

niin ja jos tutkailee tota frostwindin kuvaa niin mittasuhteet siinä on päin persettä, ts. esim. takaiskujen etäisyydet toisistaan ja komponenteista...
itellä ny läppäkotelolta tulpattuna,samoin edessä(kun oli letku poikki).
ei ainakaan omassa järkevällä repimisellä lähde sinisistä takaiskuista irti noi
letkut :(.
eli,vanhalla systeemillä mennään....on se oikein tai väärin :oops: .
#2285
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

OK, hyvä tietää tämä, että taistelua edessä :x

mites tietäväiset, mikä on hyvä tapa irrottaa tuo letku venasta...onko jotenkin lämmittämällä kutistettu siihen vai?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja Hook »

mattoveitsellä halkaisee kovamuoviputken takaiskun karan päältä. ko. karan päälle menee juurijajuuri 6mm silikoniletku. samaa voi laittaa mankuvenan uudeksi R letkuksi korvaamaan pätkä, jossa t haara.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja upi »

Tämä muutos toimii myös OG 9-3:ssa?
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

upi kirjoitti:Tämä muutos toimii myös OG 9-3:ssa?
Kyllä.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Markus Rytkönen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 18, 2015 17:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja Markus Rytkönen »

Eli ymmärsinkö oikein, magneettiventtiililtä lähtee kolme letkua, joista ylin (R) menee suoraan alaspäin T-kappaleeseen. T-kappaleesta sivulle päin lähtevän letkun voi ottaa kokonaan irti T-kappaleen kanssa, ja vetää sen R-letkun suoraan kiinni 2-haaraisella liittimellä alapuoliseen letkuun..?

Sitten se immussa kiinni olevan venttiilin (lienee evap?) letku laitetaan suoraan ohjaustehostinsäiliön vieressä olevaan takaiskuventtiiliin kiinni, siitä kuitenkin ensin se T-kappale poistaen, ja 2-haarainen liitin tilalle? Näin ollen sieltä siis lähtisi kaksi T-kappaletta, yksi takaiskuventtiili ja T-kappaleiden välinen letku kokonaan pois. Jäljelle jäisi ainoastaan tämä yksi takaiskuventtiili, ja järjestelmän tulisi toimia normaalisti.

Mietin vain, tuleeko tuosta tulevaisuudessa mitään ongelmia? Ahtaako auto aivan normaalisti, vaikuttaako tuo yhden takaiskuventtiilin poisto millään tavalla auton käyttöön? :?:
9-5 Aero -01 BioPower JC Performance Stage 3
Ex NG900 -98 2.0
#6708
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: EVAPin T-haaran mitta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Juurikin noin. 2005 vuosimallista eteenpäin tehty jo tehtaalta noin. Ei vaikuta ahtoihin, ellei se jäljelle jäävä takaisku ollut rikki ennestään. Syytä se on silti korjata. :)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin