Jarruneste ja ESP

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Jarruneste ja ESP

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ajattelin femmaan pistää jotain vähän parempaa jarrunestettä kun ratailtuakin tulee välistä. Aiemmin olen käyttänyt ATE:n super racing blue nestettä ja sitä tekisi mieli femmaan laittaa.

Ongelmaksi saattaa tulla ESP joka ilmeisesti vaatii matalaviskoottisen jarrunesteen. ATE:n racing blue:ssa on kuitenkin melkein kaksinkertainen viskositeetti verrattuna esim. dot 5.1, TRW:n ESP nesteeseen verrattuna.

Kysymys kuuluukin, mitä ongelmia ESP järjestelmän kanssa voi tulla jos sinne lykkää ATE:n super racing blue nestettä, vai tuleeko mitään?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Jarruneste ja ESP

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Saabin vaatimus femman jarrunesteelle on DOT 4, joten eiköhän se Ate type 200 siellä hyvin pelaa. Super Blue on lopetettu, on väärän väristä jenkeille. Nykyautoissa tilanne on sitten eri.
Mikko Parikka
#1057#
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruneste ja ESP

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin.. Jos se tosiaan on saabin suositus niin täytyy vertailla sitten taulukon mukaan. Hassuahan se olisi että suosituksen mukainen neste aiheuttaisi jotain ongelmia.. Ainakin se super racing blue mitä mulla on pönttö varastossa niin siinä on DOT4..

Taulukko:
http://forum.skodahome.cz/index.php?app ... _id=305257
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruneste ja ESP

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaihdatin jarrunesteet ja valitsin jarrunesteeksi: Motul RBF600 Racing.

Katsotaan mitä tapahtuu.. ESP pelaa toistaiseksi ainakin niinkuin kuuluu. Aika kova viskositeetti tolla nesteellä on kylmissä olosuhteissa tuon taulukon mukaan... että saapas nähdä kuinka pelaa eteenkin talvella. Täyttää kyllä DOT 3/4/5,1 luokitukset, eli Saabinkin luokitus täyttyy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruneste ja ESP

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Noniin, nyt on kovemmilla pakkasilla ajettu.. ja kylläpähän ESP:n toimintaan tuli "hitautta" luiston oikaisutilanteissa. Myös TCS pelaa pakkasilla hieman erilailla, hitautta siinäkin että antaa tyhjää lyödä ja luiston rajoitus on sitten aika terävä. Muutokse huomasi kun pakkasta oli enemmän kuin -10c.

Vaikka Saabin vaatimus on DOT4, niin jarrunesteen viskositeetillä on vaikutusta ESP:n toimintaan. Korkeaviskoottinen racing neste ei ole paras valinta koville pakkasille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin