perä tuusannuuskana

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jsalonensaab95t23
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 13:33

perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja jsalonensaab95t23 »

morjens
Silmäteräni Saab 95 2,3t 2001 karkasi perä edellä naapurin seinään.
Vauriot: peräluukun kansi, takapuskuri, takalasi, takalokasuoja oik, yms. Vaalean vihreä metalli väri.
Mietin vaihtoehtoja: löytyisikö jostain vastaavat osat / vai joutuuko romuttamaan? Olisiko tiedossa / vihjettä?
Tavoitteena oli tänä kesänä saada puoli miljoonaa kilometriä täyteen, joten mielelläni kuulen neuvoja tai annan urakaksi jos joku tällaisen homman osaa tehdä.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Paaliin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vs: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Peräkopsauksissa tahtoo femmakin nitkahtaa melko herkästi b-pilariin asti, jolloin korjaaminen ei ole järkevää. Ikään ja kilsoihin nähden en juuri näkisi muutenkaan järkeväksi alkaa korjaamaan. Varsinkin takakyljen korjaus on isotöinen ja jos nitkahtanut syvemmältä, niin vaatisi oikomishoitoa ja mittausta penkissä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tietysti kuvien perusteella vaurioita olisi helpompi arvioida, mutta Femma on kohtuullisen kovaa rautaa ja jos osuma on tullut suht suoraan takaa niin kyllä siellä peräpeltikin on painunut ja ehkä myös runkoaisa. Eli pitäisi vetopenkissä käyttää, että saa uudet osat istumaan.

Taloudellisestihan tuossa korjauksessa ei ole mitään mieltä, mutta jos auto pitää saada kuntoon niin ehkä paras vaihtoehto olisi, jos jostain saisi oikean väriset pintaosat ja tuon takalokasuojan saisi jotenkin paikkamaalattua oikomisen jälkeen. Maalaus on kuitenkin varaosien osalla se kallein osa hommaa, vaikka itse osat vaihtaisikin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja lukkis »

pvdriver kirjoitti:Paaliin
Oma (eikä 100% totuus) menettely olisi ensin katsoa onko katossa vekkiä tai muuta muotopoikkeamaa. Jos ei, niin jos voi käyttää jossain lähellä nelipyöräsuuntaus pajalla ihan varoiksi. Siitä saa ainakin jotakin osviittaa että onko runko vääntynyt. Yleensä tahtoo vain olla että jos on katossa jotain, niin oikomispenkin kautta kotiin (kulkematta muualle ensin, tai sitten osiksi).
Kyllähän melkein mistä tahansa saa leivottua auton näköiseksi, mutta välineistö ja paikat missä tehdä tulee olla. Tai sitten paksumman puoleinen lompakko. Tahtoo kyllä joskus mennä turhankin kalliiksi laajemmat korjaukset.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noita korin muodonmuutoksia on joskus vaikea huomata pintapelleistä, mutta jos esim. takaoven rako on mennyt "kiinni" tai C-pilarissa takaovilasin kohdalla on lommoa tai peilausta niin vetopenkkiä tarvitaan. Jos itse kattopelti on lommolla korin vääntymisen seurauksena niin silloin on kyllä jo iso savotta käsillä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Zay_Zay
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 19:48

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja Zay_Zay »

No kattopellin notkahdukseen saa tulla kyllä, jo aika iso mälli perään ei näy kyllä perus kolhussa. Reppu jos painuu niin oven raoista sen kyllä näkee heti jos on taipumaa.
Hirsch 95 wagon vm-02
jsalonensaab95t23
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 13:33

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja jsalonensaab95t23 »

Kiitos neuvoista ja vinkeistä. Tosiaan ei mitään järkeä, mutta korjasin silti. Laitan myöh pari kuvaa ennen ja jälkeen.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: perä tuusannuuskana

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Ei näissä hommissa järjellä mitään tehdäkään vaan tunteella :lol:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Vastaa Viestiin