Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja eeskola »

nthrx kirjoitti:
J.V.A kirjoitti:
-valomerkki- kirjoitti:Onko Saab 9-5 manuaali 98-99 malleissa erilainen vaihteiston/moottorin vääntötuki kuin 2000-> eteenpäin?

Elkparts uretaanipusla on 2000-> eteenpäin. Tässä mietin, että sopiiko tuo uretaaninenpusla 1999 vuoden 9-5:seen.
Ainakin varaosanumeroiden mukaan ovat erilaiset, 2000- tuo 5230685 ja 98- 99:ssä 5232194 mutta puslan sopivuudesta en sano mitään kun en ole sovittanut.
Elkpartsilta vastasivat ettei käy, perusteluna oli että jos kävisi tietysti myisivät sitä myös vanhempiin malleihin. Toki kokeile ihmeessä ja kerro jos se sittenkin passaa :mrgreen:
Vanhoissa malleissa oleva vääntötuki eroaa siinä, että se on vaihteiston päästä (sentin-pari) leveämpi --> puslan ja sinne sisään tulevan holkin pitäisi myös olla siis myös leveämpi --> siksi uudempaan malliin sopiva ei järjellisesti voi käydä vanhempaan.

Tuota alkuperäistä leveää mallia ei saa edes marmorilta. Myynnissä on vain sitä uudempaa kapeampaa mallia, johon marmorilla saattanee tulla soviteprikat mukaan (vastaten tuota leveyksien eroa). Tarvikkeena ostettaviin pitää siis poiketa hankkimaan rautakaupasta sopivat prikat/nippu prikkoja.

E
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Kiitoksia kaikille vastauksista. Mukavaa, että oli oikein elkparts:lta kysytty miten asia on.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kertokaas kurut minkä verran saa automaattilooda hytkyä, vai onko mullakin tuossa puslassa klappia...

Eli kun auto on parkissa, keppi P-asennossa ja kun seisoskelee siinä auton edessä moottoritilaan katsellen ja samalla nojaa vähän jalalla puskuriin (100kg koehenkilö), niin selvästi näkee kuinka voimapaketti liikkuu autoon nähden jo aika pienellä voimalla pökätessä. Onko "normaalia"?

Kertaalleen possahti läppäkotelosta putki irti vähän rivakammassa lähdössä, mutta se putkihan taitaa olla kiinni toisestakin päästään konepaketissa (vai onko?) joten moottorin "keulimisen" ei pitäisi siihen kai vaikuttaa. Klemmari tuossa kohtaa oli puutarhaletkutyyppiä, vaihdoin sen sitten paineletkutyyppiseksi :)

Ajossa ei sen kummempaa, vähän epämääräinen on ajotuntuma, en tiedä onko tyypillistä tuolle mallille. Esim kun lähestyy moottorijarrutuksella risteystä, niin jostain kävelyvauhdista kun taas lähtee kiihdyttämään (etenkin jos on kääntymässä oikealle), tuntuu ratissa joskus pieni "klunksahdus". Toisaalta maantie- ja kaarrekäytöskään eivät ole aivan "urheilullisia", vähän tuntuu hakevan uria, kallistelevan ym.

Kyseessä siis 2005 vuoden 2,3 automaatti-wagon, vakioalusta ja rengaskoko. Katsastettu justiinsa, eikä siinä yhteydessä mitään väljiä esiintynyt, ajettu reilu 180 tkm. Iskarit antoivat vähän alhaiset prosentit, kuulemma normaalit kuitenkin tälle mallille. Ajotuntumalle verrokkina kakkosauto, 285 tkm ajettu 97-mallin Passat, 1,6 bensa sedan, hyvässä kunnossa. Tuntuu mutkateillä ketterämmältä, suorilla vakaammalta, tosin moottoriteho ei aiheuta suuria heilahduksia tms draamaa kaasua lisättäessä :D

Toi tanko kai pitää tsekata, olisiko muuta tarkastettavaa samalla?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

tänään asensin tuon uretaanisen puslan tuohon vaihteiston tukeen. huomattava ero nopeissa vaihdoissa, ja äkillisissä moottorijarrutuksissa. mutta tuo mystinen "blumb,blumb" ääni ei kadonnut mihinkään. eli eikai muu auta kun laittaa uudet etuiskarit koska mikään ei alustassa ole väljää. (jo muutamaan otteeseen katsottu)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
nthrx
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 18:28

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja nthrx »

eeskola kirjoitti: Vanhoissa malleissa oleva vääntötuki eroaa siinä, että se on vaihteiston päästä (sentin-pari) leveämpi --> puslan ja sinne sisään tulevan holkin pitäisi myös olla siis myös leveämpi --> siksi uudempaan malliin sopiva ei järjellisesti voi käydä vanhempaan.

Tuota alkuperäistä leveää mallia ei saa edes marmorilta. Myynnissä on vain sitä uudempaa kapeampaa mallia, johon marmorilla saattanee tulla soviteprikat mukaan (vastaten tuota leveyksien eroa). Tarvikkeena ostettaviin pitää siis poiketa hankkimaan rautakaupasta sopivat prikat/nippu prikkoja.

E
Ainakin scantechin tarvikepaketissa tulee mukana sovite prikat. Itsellä ainakin oli jo kerran vaihdettu tuki aiemmin koska prikkoja oli niin perkeleesti välissä eikä kyseessä voinut olla leveä alkuperäinen.

Mutta jos tämä uusi on kapeampi niin mahdollisesti tämmöiseen tarvike tukeen voi asentaa uretaanipuslan??. Jos jolla kulla on tämmöinen uretaaninen vääntötuen pusla niin sen dimensiot olisi erittäin mukava saada tietoon, niin voisi kuutioida voiko se passata myös vanhempiin malleihin tarkoitettuihin tarvike vääntötukiin.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Asensin tänään kahteen 95:seen tuon elkparts.com myymän uretaanipuslan. Kyseessä oli kummassakin manuaalivaihteiston vääntötuen pusla. -99 vuoden autoon oli jo aikaisemmin uusittu tuo "kapeampi" vääntötuki, joten pusla sopi hienosti paikalleen. 06 malliseen osa sopi myös hyvin paikalleen, niin kuin oli tarkoituskin.
lapinvelho
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 02:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja lapinvelho »

mulla just ostettu saabi:0nko vaihdelaatiikko rikki ku heiluttaa pyörää niin kolisee aika mukavasti.
Saku Leino
puh 0404193764
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Lainataampas vähän ikivanhaa topiccia. Eli saakohan näitä jostain euroopasta vielä (mallia uretaani)? Pikasella googletuksella löysin jenkeistä, mutta postikulut oli jotain aivan järkyttävää.. Ebaysta en löytänyt..
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja smeq »

#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

smeq kirjoitti:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... phangning/
^tuolta valikoit mallin ja tilaus tuolta> http://www.pro-carservice.com
Kiitos! :D
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulle on tulossa omaan femmaan tuo urtsa -pusla ja lisäksi tilasin moottorin takatuen (diesel-malli). Pitäisikö tehdä jopa koeajo takatuen laiton jälkeen ja sitten vasta pusla? Pusla on loppu, takatuesta vaan joskus luin että sekin vaikuttaa pannun heilumiseen. Vahvistaako joku tämän?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

kaius kirjoitti:Mulla notkahteli manuaalilaatikko moottorijarrutukselle siirtyessä ja taas kun painoi kaasua niin että keppiä sai suorastaan hakea välilllä ohjaamosta, mutta oireet katosivat kun vaihdoin vääntötuen puslan uretaaniseen. Itse vääntötukihan on metallia eikä notku mihinkään, mutta laatikon puoleisessa päässä on kuminen pusla joka oli perhmennyt ajan kanssa niin että laatikko pääsi hutkumaan. Nyt pysyy keppi paikallaan eikä tunnu sitä "plompsahdusta" konehuoneesta, mutta tyhjäkäyntivärinät ovat myös lisääntyneet vähän.
Sama täällä, polyuretaanipusla PCS:ltä eikä enää notku.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen laitoin omaan femmaan uretaanipuslan tuonne vääntötukeen. Huima parannus voimapaketin heilunnan hillinnässä! Apurungolle tuleva tuki on vielä laittamatta, mutta se pitää toki vaihtaa (koska se on jo hankittu ja maksoi montakertaa enemmän kuin tuo urtsapusla).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Judetsuu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Judetsuu »

Mertmi kirjoitti:Eilen laitoin omaan femmaan uretaanipuslan tuonne vääntötukeen. Huima parannus voimapaketin heilunnan hillinnässä! Apurungolle tuleva tuki on vielä laittamatta, mutta se pitää toki vaihtaa (koska se on jo hankittu ja maksoi montakertaa enemmän kuin tuo urtsapusla).
Hyvä kuulla, itselle samat osat tulossa, niitä odotellessa!
9000 Aero MY96
ex. 9-5 Sedan Hirsch MY05
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 9-5 Aero vaihteiston vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Täälläkin odotellaan mielenkiinnolla kokemuksia tuosta takatuesta. Vääntötuki on jo uretonoitu molemmista päistään ja apurungon takimmaiset samoin. Edelleen hölskyy jostain, ei tosin yhtä paljon kuin ennen.

Mainittakoon vielä että sekä vääntötuen että apurungon puslat olivat varsin ehjän oloiset pois otettaessa tuossa 90tkm molemmin pouolin. "Löysää" on selkeästi tuntunut olevan koko ajan mitä auto on mulla ollut eli 77tkm lähtien. Apurungon takakumien vaihto auttoi huomattavasti, eli ei ollut turha homma. Tuon vääntötuen jämäköittäminen puolestaan jopa korosti ongelmaa joissain tilanteissa, kun ylimääräistä liikettä on edelleen ja nyt vääntötuki ei vaimenna sitä niin paljon kuin ennen.

Onko kokemuksia sen vasemmanpuoleisen, laatikon alla olevan tuen vaihdosta ja vaikutuksista?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin