Mistä sähköt DLR:lle
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Päivävaloissa nyt ole mitään vikaa, mutta tyypilliset suomalaiset urpot ajelee niillä läpi vuoden ja vuorokauden.
9-5 Aero - 00
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Kyllä minäkin sen ymmärräm että uusissa autoissa on ne päivävalot ja siihen ei oikein pysty vaikuttamaan. Mutta ihan persiistä ne on juuri sen takia että se peräpää on pimeä ja siinä mennään takaisin 60-luvulle. Suomi on ollut edelläkävijä tuossa valoasiassa ja vasta nyt monet muut maat on saatu valaistua ja ehkä ne takavalotkin siitä vielä tulevat takaisin.
Mutta sitä en ymmärrä että joku alkaa niitä valoja värkkäämään vanhaan paskaan jossa on toimivat valot. Se on todella lapsellista.
Mutta sitä en ymmärrä että joku alkaa niitä valoja värkkäämään vanhaan paskaan jossa on toimivat valot. Se on todella lapsellista.
Saab 9-5 2004 Aero
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Ei niille DRL:lle edes saa laittaa kytkintä, eli et tarvitse sinne herätettä valojen sytyttelyyn ja sammutteluun. Trafin sivuilta: "Uusissa autoissa pakolliset huomiovalaisimet on varustettava automatiikalla, joka sytyttää ne aina moottorin käynnistyksen yhteydessä."Raser kirjoitti:Olisi tietty liian helppoa nyt tehdä sumuvaloista tai niiden tilalle suoraan ns. päiväajovalot, mutta kun sumuvaloille ei tule virtaa valokytkimen 0-asennossa (1 ja 2 asennossa tulee). Mikähän v***u siinäkin on järkenä.
Nyt pitää sitten saada heräte sumuvaloille (tai siis sinne tuleville päiväajovaloille) 0-asennossa. Ohjeet taitavat löytyä näistä ketjun linkeistä, täytyy lukea ajan kanssa. Muuten menee liian vaikeaksi jos päivällä kääntää valokytkimen 0-asentoon ja sitten erillisestä nappulasta virrat päiväajoledvaloille.
Tätä varten noissa tarvikepäiväledeissä on yleensä jännitteenhaistelija, joka sytyttää ledit kun akun jännite nousee riittävän ylös (=lataa=kone käy). Sitten niissä on herätekarva, joka sammuttaa DRL:t, eli sen kytket joko parkkien tai ajovalojen plussaan, ihan sen mukaan haluatko pitää DRL:t toiminnassa parkkien kannssa ajellessa vai et. Ajovalojen kanssa DRL ei saa palaa yhtäaikaa.
Joissain sarjoissa on valotehon pudotus herätteestä, jolloin kun kytket ajovalot päälle, DRL himmenee, eli muuttuu parkeiksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Samaa mieltä.vjo kirjoitti:Kyllä minäkin sen ymmärräm että uusissa autoissa on ne päivävalot ja siihen ei oikein pysty vaikuttamaan. Mutta ihan persiistä ne on juuri sen takia että se peräpää on pimeä ja siinä mennään takaisin 60-luvulle. Suomi on ollut edelläkävijä tuossa valoasiassa ja vasta nyt monet muut maat on saatu valaistua ja ehkä ne takavalotkin siitä vielä tulevat takaisin.
Mutta sitä en ymmärrä että joku alkaa niitä valoja värkkäämään vanhaan paskaan jossa on toimivat valot. Se on todella lapsellista.
9-5 Aero - 00
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Tuossa omassa vanhassa paskassa päiväajovalot antavat lisäaikaa sikahintaisille, mutta toimiville Philips "147" - xenoneille. Säästöä se pienikin juttu, varsinkin kun asian eteen ei tarvitse nähdä vaivaa.vjo kirjoitti: Mutta sitä en ymmärrä että joku alkaa niitä valoja värkkäämään vanhaan paskaan jossa on toimivat valot. Se on todella lapsellista.
Rumassa naamassa arpikin on kaunistus:
http://www.saunalahti.fi/~hktava/Aero06/Tuikut.JPG
Raserille: Kusenkeltaiset etuparkit ei ole kovin esteettiset, mutta takavaloja en pimennä päivävalojen takia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Jos nyt vähän syvällisemmin mietitään, niin koko tämä autoharrastushan on aika lapsellista. Mutta mulla ei olekaan kovin suuria intohimoja kasvaa koskaan aikuiseksi ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Oliskohan tästä kytkentäkaaviosta mitään apua otin sen saabin verstaalta joskus 2005, tässä ei ole kuitenkaan mitään valoautomatiikkaan liittyvää, se olis kyllä parempi niin.
![Kuva](http://i60.tinypic.com/2zrkveq.jpg)
![Kuva](http://i60.tinypic.com/2zrkveq.jpg)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Itse laitoin motonetin pyöreän drl-sarjan juurikin säästääkseni xenoneita. Kytkee valot ohjeen mukaan, ohjausvirta ajovalojen piuhasta ja päiväajovalojen sulake irti niin lopputulema on se, että 0-asennossa palaa vaan päiväajovalot, parkeilla sitten lisäksi parkit ja takavalot (ja esim. Peräkärryn pistokkeelle tulee tällöin virta). Voi siis valita että pitääkö takavalot päällä vaiko ei.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ei nää edellämenevää hyvällä säällä ilman takavaloja niin optikolle mars. Mutta on myös kuljettajan vastuulla pitää asianmukaisia ajovaloja päällä tilanteen niin vaatiessa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ei nää edellämenevää hyvällä säällä ilman takavaloja niin optikolle mars. Mutta on myös kuljettajan vastuulla pitää asianmukaisia ajovaloja päällä tilanteen niin vaatiessa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Taitaa ne 70mm pyöreät käydä suoraan Aeron sumareiden reikiin (siis 2004-2005 vuotisiin)?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Ei päivävaloissa ole mitään moitittavaa, jos ne on lailliset ja kytketty oikein. Itsellä 0-asennossa palaa kirkkaina ja muissa asennoissa himmenee parkeiksi. Takavalot palavat joka asennossa ja ajovaloumpioissa ei ole parkkeja.
Nämä nyt on niitä makuasioita. Itse en voi ymmärtää tuhansien eurojen vanteita, jotka näyttävät itse tehdyiltä(miljoona pikku ruuvia)
ja päällä jotkin halpis renkaat(ling long tjsp.), jotka ei ole edes pyöreät.
Nämä nyt on niitä makuasioita. Itse en voi ymmärtää tuhansien eurojen vanteita, jotka näyttävät itse tehdyiltä(miljoona pikku ruuvia)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Tähän "white9-5" on yhdyttävä, lailliset jne. Ja säästyyhän Xenonit hieman pitempään, ja takavalojen on oltava tulilla samaanaikaan päivävalojen kanssa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Saabinsti, juurikin näin. Lasi sumarista pois ja valo sisään ja jotenkin patentoi kiinni ja avot.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Mistä sähköt DLR:lle
70mm dlr valot tilattu Saksasta(35€ sis toimitus), yritän asentaa orggis sumareita rikkomatta.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Mistä sähköt DLR:lle
aika kauan saa tusata että saa lasit ehjinä pois sumareista, senverran kovaa oli jollain siantapasella kiinni ainakin täälä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Mistä sähköt DLR:lle
Niin siis tarkoitin, että otan sumarit talteen hyllylle ja laitan huomiovalot niiden tilalle. No ajatus voi muuttua, kunhan pääsee valot käissä suunnittelemaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713