Öljynpaine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Nii ja sen venttiilin pitäs avautua muistaakseni 6baarissa eli jos on juminu yläasentoon nii saattaa näyttää lämpimillä öljyillä ihan normi paineita eli kannattaa putsata ihan varmuuden vuoksi.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja suapas »

Onko paine lämpinä tuo 2,5 bar/2000 rpm ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Juu se 2.5 pitäs olla mut ei mulla oo ku 1.5-2bar lämpimänä.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja suapas »

Se saattaapi johtua mittarista... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Se voi olla ku tuo on joku halpis mittari :D mut kyllä se näytti sit nollaa ku valo palo.
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Samoja murheita...
Öljynpaineen alennus venttiili oli myöskin junttaantunut jumiin. Vika oli venttiilipesässä, jotain raatia oli seinämillä.
Saman merkkinen ö-paine mittari ja näyttää tismalleen samoja paineita, kuin viestiketjun alkupäästä selviää.

Pysyikö teillä, autometerin ö-painemittarin käyttäjillä moottorit ehjänä vai tuliko tuho piakkoin ?
Toisin kysyen, näyttääkö mittari valheellisesti liian alhaisia lukemia vai onko alhainen öljynpaine todellinen ja näin ollen vaatii korjaustoimenpiteitä ?
9-3 2.0T SE -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulla tuossa kolkin t7-koneessa kovilla pakkasilla öljynpaine saattaa olla jopa yli 8bar alkumatkasta, mutta putoaa moottorin lämmetessä vähitellen normaaliin lukemaan. Voisikohan siinäkin tuo mäntä jotenkin jumittaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin, nyt sitten paineet onkin lämpimänä tyhjäkäynnillä nolla tuon mittarin mukaan. Varoitusvalo ei syty vielä. Pitää toisella mittarilla tarkastaa, pitääkö lukema paikkaansa. :x
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hemmetin tarvikemittarit. Mittasin ja vertasin öljynpaineen mekaanisella teollisuusmittarilla tuon tarvikemittarin kanssa. Tarvike 0,2bar todellinen 1,6bar. Tarvike 2,7bar todellinen 3,0bar.

Moottorissa siis on tyhjäkäynnilläkin öljynpaineet. Aiheutuneen mielipahan ja sitä seuranneen helpotuksen myötävaikutuksella ostin aidon VDO -mittarin ja anturin. Loppuu tämäkin arpominen. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt VDO mittaa ja onpahan tämäkin sitten todistettu, paineet on maantienopeuksissa juuri siinä 4bar seudussa, missä niiden kuuluukin olla korjaamokirjan mukaan. Tyhjäkäyntipaine lämpimänä karvanverran yli 1,5bar kuten teollisuusmittarilla mittasin aiemmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Jorma Tapio kirjoitti:Nii ja sen venttiilin pitäs avautua muistaakseni 6baarissa eli jos on juminu yläasentoon nii saattaa näyttää lämpimillä öljyillä ihan normi paineita eli kannattaa putsata ihan varmuuden vuoksi.
Wis kertoo että paineenrajoitus venttiilin avautumispaine on 3,8 bar. Jos kylmillä öljyillä paine nousee jopa 8 bar. kuten minulla niin paluulinja on liian pieni verrattuna pumpun tuottoon. Mäntä putsattu pari kertaa ja hyvin liikkuu. Männän pinta-alahan on se mikä on ja jousi on samaten . Öljyn vähäinenkin lämpeneminen muuttaa viskositeettia jolloin virtaa helpommin. Olisikohan jossain käyrää josta näkisi esim. 5w-40 öljyn juoksevuus eri lämpötilassa käynnistyksestä normaali lämpöön esim 0-100 C.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

0W - alkuisella öljyllä paineen pitäisi laskea, mutta nouseeko öljynkulutus? Korkeasta paineesta selvimmin kärsivä komponentti on GT17 - ahdin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitenkä korkea öljynpaine kiusaa ahdinta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun ahdin alkaa olla ehtoopuolella, korkeat öljynpaineet aiheuttaa vuotoa ahtimessa ja seurauksena on jopa savutusta. Joissakin ahtimissa on erityisvaatimuksena oikean kokoisella reiällä oleva kuristin öljyn painepuolella, jonka tarkoitus on pudottaa painetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ahtimen vika se silloin on eikä öljynpaineen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin