9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Arvoisat klubin jäsenet.
Nyt on sitten sellaista herkkua, mihin en ole itse ikinä törmännyt.
Tilanne tuli ns. puun takaa.. Tiukka kiihdytys ohituksessa, paluu omalle kaistalle autojen väliin, Jarrutus. Tässä tulee se herkku osio, auto kadotti jarrutehostuksen 1-2 sek ajaksi!! Lähelle oli ettei menty toisen konttiin. Oli muuten pitkät sekunnit!
Kun pulssi tasaantui rupesin testaamaan. Toi mun femma kadottaa aina tiukan kiihdytyksen jälkeen hetkeksi tehostuksen, kun hyppää suoraan kaasulta jarrulle, eli jarrupoljin hetken aivan puuta, sitten taas tehostus palautuu.
Kyseessä automaatti femma.
Onko kuka törmännyt (ei toisen perään) vaan kyseiseen vikaan?
Nyt on sitten sellaista herkkua, mihin en ole itse ikinä törmännyt.
Tilanne tuli ns. puun takaa.. Tiukka kiihdytys ohituksessa, paluu omalle kaistalle autojen väliin, Jarrutus. Tässä tulee se herkku osio, auto kadotti jarrutehostuksen 1-2 sek ajaksi!! Lähelle oli ettei menty toisen konttiin. Oli muuten pitkät sekunnit!
Kun pulssi tasaantui rupesin testaamaan. Toi mun femma kadottaa aina tiukan kiihdytyksen jälkeen hetkeksi tehostuksen, kun hyppää suoraan kaasulta jarrulle, eli jarrupoljin hetken aivan puuta, sitten taas tehostus palautuu.
Kyseessä automaatti femma.
Onko kuka törmännyt (ei toisen perään) vaan kyseiseen vikaan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Eikös näissä tehostin vikaa ole ollut? Voisko olla jotain semmosta... onkos kaikki tehostimeen liittyvät letkut ehjiä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Takaisku rikki, ahtopaine pääsee jarrutehostimeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Eiköhän sieltä ole vaan tehostimen alipaineputkista takaisku rikki niin ahdot menee tehostimeen. Sellanen kolmihaarainen keksintö ainaki -03 mallissa tulee putket ennen ja jälkeen kaasuläpän josta sitte tehostimeen.
* 9-5 Aero MY03 *
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Meenekös se noin turbolla varustetuissa autoissa yleensäkin? Luulisi, että jarrujen toimivuus olisi varmistettu niin, ettei se olisi "pikkunippeleiden" hajoamisesta kiinni...Nxi kirjoitti:Eiköhän sieltä ole vaan tehostimen alipaineputkista takaisku rikki niin ahdot menee tehostimeen. Sellanen kolmihaarainen keksintö ainaki -03 mallissa tulee putket ennen ja jälkeen kaasuläpän josta sitte tehostimeen.
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Menee se. Ei ne jarrut toimimasta lakkaa vaikka tehostus loppuukin, mutta sitä poljinta pitää sitten painaa ihan kunnolla voimalla..pilkkitikka kirjoitti:Meenekös se noin turbolla varustetuissa autoissa yleensäkin? Luulisi, että jarrujen toimivuus olisi varmistettu niin, ettei se olisi "pikkunippeleiden" hajoamisesta kiinni...Nxi kirjoitti:Eiköhän sieltä ole vaan tehostimen alipaineputkista takaisku rikki niin ahdot menee tehostimeen. Sellanen kolmihaarainen keksintö ainaki -03 mallissa tulee putket ennen ja jälkeen kaasuläpän josta sitte tehostimeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Kiitos vastauksista!
Jarrut ei tosiaan kokonaan katoa, mutta takalistoa joutuu kohottamaan penkistä ja sitten KAIKKI paino polkimelle.
Eli takaisku tai tehostin vuotaa?
2 vaihtoehtoa ?
Jarrut ei tosiaan kokonaan katoa, mutta takalistoa joutuu kohottamaan penkistä ja sitten KAIKKI paino polkimelle.
Eli takaisku tai tehostin vuotaa?
2 vaihtoehtoa ?
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
automaatisssa voi tukkia imusarjaan menevän tehostimen putken, alipainepumppu huolehtii tarvittavasta alipaineesta itse tehostimen ollessa kunnossa. Näin voidaan myös eliminoida ahtopaineen vaikutus.
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Ketjun aloittajana kerron mikä oli lopputulos tässä.
Konehuoneessa on kovamuovista muotoon tehty putkisto, mikä haarautuu kolmeksi ja siinä on kaksi takaiskua.
Yksi haara menee imusarjaan, toinen jarrutehostimelle ja kolmas haarautuu venttiilikopan päähän, siihen pyöreään mutikkaan (en tiedä mikä se on ?)
Anyway, purin vanhan pois. Venttiilikopalle menevä takaisku oli pelistä pois.
Kun pilliin puhalsi, ilma kulki komesti molempiin suuntiin ! Rikki.
Asensin uuden putkiston ja ongelma poistui !
Kiitos klubilaisille !
Konehuoneessa on kovamuovista muotoon tehty putkisto, mikä haarautuu kolmeksi ja siinä on kaksi takaiskua.
Yksi haara menee imusarjaan, toinen jarrutehostimelle ja kolmas haarautuu venttiilikopan päähän, siihen pyöreään mutikkaan (en tiedä mikä se on ?)
Anyway, purin vanhan pois. Venttiilikopalle menevä takaisku oli pelistä pois.
Kun pilliin puhalsi, ilma kulki komesti molempiin suuntiin ! Rikki.
Asensin uuden putkiston ja ongelma poistui !
Kiitos klubilaisille !
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Kiitos tämän ketjun aloittajalle, nyt myös vanhempieni auto on jarrujen osalta kunnossa! Olen aiemminkin huomannut, että kyseinen auto meinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen karata käsistä, mutta kiihdytyksen jälkeistä nopeaa jarrutustarvetta ei ole ollut. Eikä vian olemassaoloa tullut siis oikein edes tietäneeksi. Uusi putkisto tilattiin Turun MetroAutosta elokuussa, ja se saapui sovitusti Ruotsista viikolla 36. Hintaa oli noin 50 euroa. Puhallustestillä vanha päästi selvästi läpi.
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Tervehdys foorumisteille!
Minulla ei ole ollut jarrutehostuksen kanssa ainakaan mainittavia ongelmia, mutta minulta on vastikään haljennut tuo kovamuovinen, kolmihaarainen letku konehuoneessa. Kävin hakemassa uuden letkun tilalle ja yhden uuden takaiskun myös, koska mielestäni alipainepumpulle (eli siinä venttiilikopan päässä oleva mötikkä uskoakseni) menevä venttiili oli hieman löysästi kiinni.
Sen verran on kuitenkin peukalo keskellä kämmentä, etten uskalla suinpäin mennä riuhtomaan vanhaa letkua irti konehuoneesta. Irtoaako se pelkästään vetämällä, vai tarviiko tehdä jotain isompaa temppua? WISsiäkin koetin tavailla, mutta en löytänyt ohjetta sieltä.
Kiitokset jo etukäteen!
Minulla ei ole ollut jarrutehostuksen kanssa ainakaan mainittavia ongelmia, mutta minulta on vastikään haljennut tuo kovamuovinen, kolmihaarainen letku konehuoneessa. Kävin hakemassa uuden letkun tilalle ja yhden uuden takaiskun myös, koska mielestäni alipainepumpulle (eli siinä venttiilikopan päässä oleva mötikkä uskoakseni) menevä venttiili oli hieman löysästi kiinni.
Sen verran on kuitenkin peukalo keskellä kämmentä, etten uskalla suinpäin mennä riuhtomaan vanhaa letkua irti konehuoneesta. Irtoaako se pelkästään vetämällä, vai tarviiko tehdä jotain isompaa temppua? WISsiäkin koetin tavailla, mutta en löytänyt ohjetta sieltä.
Kiitokset jo etukäteen!
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Jos tarkoitat sitä punaista rinkulaa jossa putki, niin punaista karaa sisäänpäin ja putkea ulos päin. Ei tarvitse yhtään voimaa.
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
No sehän se. Kyllähän sen varmaan olisi voinut päätelläkin, mutta ajattelin varmistaa ennen kuin alan rikkomaan taas jotain. Kiitoksia! Nyt voi sitten alkaa vaihtohommiin.
Re: 9-5 jarrutehostuksen katoaminen kiihdytyksessä
Meidän femmasta napsahti poikki tuo toinen takaiskuventtiili. Tilapäisesti laitoin dieselin polttoainelinjan takaiskun siihen. Toimi oikein hyvin silläkin, mutta kun vaimo tuolla ajaa paljolti, niin ostin oman mielenrauhani vuoksi (ja tietenkin turvallisuussyistä) marmorilta 8 kertaa kalliimmalla sen koko putkihässäkän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01