Femman ruostesuojauksesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

9-5Vector2001 kirjoitti:Alkutalvesta ostin vuoden 2002 mallia olevan vitosen. Päällisin puolin tosi siisti mutta kilometrejä alla 350 000 eli ei mikään ihan "löytö" enään.

Takakaaressa alkoi näkymään lumien lähtiessä kevään ensi merkit ja tänään purin kuskin puolelta muovit ja tämmöistä löytyi:

Kuva

Kuva

Kuva

:saab: :(
Huomenna menee pajalle, jossa helmakoteloon vaihdetaan/laitetaan peltiä ja sen jälkeen hiekkapuhallukseen. Lisäksi hiekkapuhallus ja kunnollinen maalaus koko takasiipeen.
Varmasti taas ihanan kallista. :mrgreen:
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tänään menin NG9-3:n alle, ja aloin oikein paremmin tutkailemaan alustan kuntoa. Aika huonolta alkuperäinen "suojaus" vaikuttaa nimenomaan auton takapäässä. Tankin sivuilla ja yleensäkin koko peräpää lähes maalin varassa. Keskiosa autosta on kai suojattu paremmin. Kahdeksan vuoden käyttö on saanut ruostumisen hyvään alkuun. Yritin parhaani mukaan ruosteita kyniä pois, mutta etenkin tankin sivuilla on ahdasta, ja pelkääjän puolella johtoa ja putkea tiellä. Ei noiden autojen tulevaisuus kovin hyvältä näytä. Muutenkin tuonkaltaisten ahtaiden kolojen korjaaminen hankalaa, periaatteessa tankki pitäisi irrottaa ja koko alue hiekkapuhaltaa, mutta melkoiselta työltä kuulostaa 2007 vuoden autoon. Kaipa se nyt kuitenkin taas vähän paremmaksi tuli. Jos joskus ostan uuden auton, suojautan sen välittömästi!
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kun tuli tässä viestiketjussa linkitetyn -07 femman ruosteista alustaa kommentoitua, niin nappasinpa parit kuvat meidän -06 Aeron alustasta, iskariremontin tiimellyksessä :)

Eipä tuolla paksulti ruostesuojausta ole tosiaan, onneksi ei ole ruostettakaan. Etupään iskaritorni:

Kuva

Takapään:

Kuva

Tarvii jossain vaiheessa ottaa sisälokarit irti ja pestä nuo pyöränkotelot kunnolla.
Mitähän tuollaisen ehjän maalipinnan päälle kannattaisi suhuutella/pensselöidä suojausmielessä?

Vai vienkö suosiolla ammattilaisen hoteisiin?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ensin joku kotelosuoja (ainakin saumoihin) esim. Tectyl ML ja päälle esim. Tectyl alustansuoja. Itse olen käyttänyt ihan spray-pullotavaraa kun suojattavat pinta-alat ovat olleet pieniä. On se kyllä melko heppoista kamaa verrattuna suojauspajojen massoihin. Vois olla, että alustamassasta tulisi parempi pensselillä levitettynä. Tosin jos auto on noinkin hyvänä säilynyt ja meinaat pitää pidempään kannattaa varmaan harkita koko pohjan suojauttamista pajalla.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Jos sinulla on paineilmaa käytettävissä niin ostat massaruiskun ja sillä ruiskutat massat. Ensin ruosteet pois ja jollain epoxipohjalla maalaus, jotain akryyliä tms. ois hyvä vedellä vielä päälle, sitten massaukset. Hommaa on mutta pidentää auton ikää huomattavasti.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tectyl ML - spraypulloja hommasinkin varulta ennen remonttia. En sitten suhuuttanutkaan koteloihin mitään, kun päässä alkoi itämään ajatus ammattilaisen tekemästä ruostesuojaukseta.

Paineilmakamat massaruiskuineen löytyy kyllä omalta pajalta, mitään kunnollista autoramppia/nosturia taas ei :(

Aero on kyllä tarkoitus pitää taloudessa niin kauan, kun varaosien yms. ylläpitojuttujen saatavuus sen suinkin mahdollistaa.
Siispä suosituksia hyvästä ruosteenestofirmasta vaasan seudulla otetaan vastaan kovasti mielellään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Tämmösiä harrastuksia 8O
Kuva
https://dl.dropboxusercontent.com/u/276 ... helma1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/276 ... helma2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/276 ... asuoja.jpg
Hommaa piisas, mutta tulipahan tehtyä, mädät paikat suosiolla veks ja uus 1,2mm pelti tilalle. Pop-niitein ja koriliimalla kiinni, epoksit ja pensselillä alustamassa päälle. Pysynee ruosteettomana auton loppuiän. Korilla rullattu 350tkm..
Subaru Forester 2.5 XT
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Enpä julkisesti mainostaisi tuollaisia korjauksia. Lattiaan ehkä voisi tolleen korjata, mutta ei helmakoteloon. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Mikä tuossa sun mielestä on pielessä?
Subaru Forester 2.5 XT
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Helmakotelo on osa kantavaa rakennetta. Ruostevauriot pitää korjata hitsaamalla.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... roosio.pdf

Kohta 10.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Olen kyllä tietoinen tuosta, mutta väitän että toi koriliima on vahvempaa kuin vasemmalla kädellä tehty hitsaus. Ja että toi on nyt esim. kolaritilanteessa vahvempaa tekoa kuin 90% saman ikäisistä femmoista, joista ei oo helmamuoveja koskaan irrotettu :lol: mikäli sillä nyt olisi tuon taivaallisen merkitystä. Tuolla paikkojen alla on paikkapaloja paljon pienemmät reiät ja uusi pelti on paksumpaa kuin entinen.

Katsuria jos pelkää, niin eipä tuosta enää alustamassan jälkeen pysty sanomaan millä metodilla on korjattu. Liimallapa ne taidetaan uudet autot nykyään laittaa kasaan muutenkin.
Subaru Forester 2.5 XT
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tällaisena vanhan kansan autoropaajana (ja muutaman vuoden levyseppä-hitsaajana elantoni tienanneena koneteknikkona) mietitytti myös tuo korjaustapa.

Uskon kyllä, että modernit koriliimat toimivat jäykisteenä "hinnat alkaen" ydintäytelanka-hitsausleluilla tuulessa räiskittyjä knöölejä paremmin. Mutta nuo popniitit on kyllä todella turhakkeita, ei kai nuo ole vielä jotain alumiinia?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Termos kirjoitti:Mutta nuo popniitit on kyllä todella turhakkeita, ei kai nuo ole vielä jotain alumiinia?
No pop-niitit on siellä, että ei tarvinut odotella liiman jämähtämistä auton alla korjauspalaa kannatellen.
Subaru Forester 2.5 XT
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Niistähän tulee sitten ajanmittaan isohkot vedenpoistoreiät helmakoteloon :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Termos kirjoitti:Niistähän tulee sitten ajanmittaan isohkot vedenpoistoreiät helmakoteloon :wink:
Sehän olis vaan plussaa, sikshän nuo ruostuukin kun poistoreiät menee umpeen ja suolavesi seisoo kotelossa. Mutta eiköhän siihenkin kotvanen mene..
Subaru Forester 2.5 XT
Vastaa Viestiin