Raitisilmasuodattimen vaihto
Raitisilmasuodattimen vaihto
Tänään sitten raitisilmansuodattimen vaihto. Eihän siinä kauaa mennyt, muutama torx auki ja hansikaslokero pois. Olinkin ihmetellyt varpaille tulevaa kylmää ilmaa, ja se meni myös tutkintaan.
No vikahan löytyi, edellinen laiska asentaja oli hukannut puolet suodattimen kannen tiivisteestä, ja jättänyt ylhäältä kaksi ruuvia pois. Kansi oli raollaan ja kylmää ilmaa vuosi suojien sisään jalkatilaan. Löytyi myös yksi tyyppivioista, jalkatilaan ja ylös säätävän askelmoottorin vipu oli irronnut.
Muoviholkkia vähän tiukemmaksi ja vipu painamalla takaisin. Siis halpa ja nopea korjaus, eikä tule enää kylmää jalkatilaan
Osat irroitettuna.
Kyllä oli lehteä ja kaikenlaista roinaa, kylmäputkien ympäriltä oli eristeet irronneet ja ne liimattiin takaisin.
Siinä syyllinen irti, ylempää näkyy muoviholkki. Askelmoottorin joutui ottamaan irti tieltä, kahdella ruuvilla kiinni ja vetämällä pois. Kun laittaa moottorin takaisin akselilleen, pitää ajaa ilmastointi OFF/ON nappulasta moottoria ja pysäyttää sopivaan kohtaan kääntämällä virrat pois. Keksii kyllä nopeasti.
Koko homma imurointeineen noin tunti, rauhallisesti tehtynä
No vikahan löytyi, edellinen laiska asentaja oli hukannut puolet suodattimen kannen tiivisteestä, ja jättänyt ylhäältä kaksi ruuvia pois. Kansi oli raollaan ja kylmää ilmaa vuosi suojien sisään jalkatilaan. Löytyi myös yksi tyyppivioista, jalkatilaan ja ylös säätävän askelmoottorin vipu oli irronnut.
Muoviholkkia vähän tiukemmaksi ja vipu painamalla takaisin. Siis halpa ja nopea korjaus, eikä tule enää kylmää jalkatilaan
Osat irroitettuna.
Kyllä oli lehteä ja kaikenlaista roinaa, kylmäputkien ympäriltä oli eristeet irronneet ja ne liimattiin takaisin.
Siinä syyllinen irti, ylempää näkyy muoviholkki. Askelmoottorin joutui ottamaan irti tieltä, kahdella ruuvilla kiinni ja vetämällä pois. Kun laittaa moottorin takaisin akselilleen, pitää ajaa ilmastointi OFF/ON nappulasta moottoria ja pysäyttää sopivaan kohtaan kääntämällä virrat pois. Keksii kyllä nopeasti.
Koko homma imurointeineen noin tunti, rauhallisesti tehtynä
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
Hienoa dokumentointia kanssaSaabisteille! Kiitos ja Hyvää vuotta -15!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
Olisiko kenelläkään tarkempia speksejä niistä ruuveista, jolla raitisilmasuodattimen kotelon kansi on kiinni? Avainkokohan niissä on 6mm...
Tuli vaihdettua raitisilmasuodatin ja minunkin autossani siitä kannesta puuttui kaksi ruuvia. En siinä hoksannut sitten ottaa mittoja, että olis saanu hankittua nuo puuttuvat kappaleet.
Voisi tietenki ne puuttuvat sinne asentaa, koska tosiaan saattaa falskata sieltä välistä kun ei ole kunnolla kiinni
Tuli vaihdettua raitisilmasuodatin ja minunkin autossani siitä kannesta puuttui kaksi ruuvia. En siinä hoksannut sitten ottaa mittoja, että olis saanu hankittua nuo puuttuvat kappaleet.
Voisi tietenki ne puuttuvat sinne asentaa, koska tosiaan saattaa falskata sieltä välistä kun ei ole kunnolla kiinni
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
Tein juuri saman toimenpiteen seedaniin, siinä ei aiemmin vaihdettu.
Ei juurikaan roskaa kotelossa, autolla on ollut autotalli.
Suodattimessa hometta eli ihan aiheellinen vaihto.
Mutta jissus sentään sitä äheltämista niiden tulipeltiä lähinnä olevien ruuvien kanssa!
2007 Viirussa on ECU aivan vieressä ja jokin erillinen kaapeliliitoshässäkkä ECUn edessä.
Tilaa ei ole työskennellä saati sitten kikkailla työkalujen kanssa että saa ruuvit auki.
Veikkaan että monelta pudonnut ruuvit lattiamaton taakse ja ruuvit laittamatta.
Sormilla kun sieltä kaivelee niin voivat jopa löytyä
Ei juurikaan roskaa kotelossa, autolla on ollut autotalli.
Suodattimessa hometta eli ihan aiheellinen vaihto.
Mutta jissus sentään sitä äheltämista niiden tulipeltiä lähinnä olevien ruuvien kanssa!
2007 Viirussa on ECU aivan vieressä ja jokin erillinen kaapeliliitoshässäkkä ECUn edessä.
Tilaa ei ole työskennellä saati sitten kikkailla työkalujen kanssa että saa ruuvit auki.
Veikkaan että monelta pudonnut ruuvit lattiamaton taakse ja ruuvit laittamatta.
Sormilla kun sieltä kaivelee niin voivat jopa löytyä
Viimeksi muokannut torque, Pe Syys 11, 2015 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
Ecun edessä on autom.vaihteiston ohjausboxi, on pikalukituksella ja lähtee irti vetämällä alareunasta penkkiä kohti.torque kirjoitti:2007 Viirussa on ECU ja jokin erillinen kaapeliliitoshässäkkä ECUn edessä.
Tilaa ei ole työskennellä saati sitten kikkailla työkalujen kanssa että saa ruuvit auki.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
^OK, kiitos. En ollut varma miten irroittaa sen rikkomatta mitään. Wagonissa vaihdoin suodattimen noin 2v sitten ja saattoi olla että sain sen silloin irti vaan en muistanut miten.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
Ne raitisilmasuodatinkotelon ruuvit oli noin 4 mm paksut kierteen harjalta mitattuna. Kierreosan pituus 16 mm.
Tänään purkasin suodatinkotelon taas esille ja kokeilin vuotaako se kun kaksi ruuvia puuttuu. Kyllähän se vuotaa! Löysin pari sopivan kokoista ruuvia, jotka pistin paikoilleen. Sen jälkeen en enää vuotoa noin "käsikopelolla" havainnut.
Kannattaa siis laitella kaikki ruuvit paikoilleen
Tänään purkasin suodatinkotelon taas esille ja kokeilin vuotaako se kun kaksi ruuvia puuttuu. Kyllähän se vuotaa! Löysin pari sopivan kokoista ruuvia, jotka pistin paikoilleen. Sen jälkeen en enää vuotoa noin "käsikopelolla" havainnut.
Kannattaa siis laitella kaikki ruuvit paikoilleen
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Raitisilmasuodattimen vaihto
Vaihdoin tänään tuon, kiitoksia hyvistä ohjeista. Aika tasan tunnin siinä tosiaan sai ähertää polvillaan. Tulipahan Saabia palvottua.
Hanskalokeron alapuolella neljällä torxilla kiinni olevassa levyssä oli muovihaitoilla kiinni kiinni toinen levy, joka tukkii sen vasemmalta jalkatilaan tulevan ison ilmaputken (jossa on sisällä vissiin lämpötila-anturin neula). Miksihän tuollainen erillinen kansi on lisätty?
Aiemmassa vm. 98 Femmassa ei sitä ollut, vaan se iso suutin jäi auki jalkatilaan. Ainakin oletin sieltä myös lämmintä talvella puhaltelevan...
Hanskalokeron alapuolella neljällä torxilla kiinni olevassa levyssä oli muovihaitoilla kiinni kiinni toinen levy, joka tukkii sen vasemmalta jalkatilaan tulevan ison ilmaputken (jossa on sisällä vissiin lämpötila-anturin neula). Miksihän tuollainen erillinen kansi on lisätty?
Aiemmassa vm. 98 Femmassa ei sitä ollut, vaan se iso suutin jäi auki jalkatilaan. Ainakin oletin sieltä myös lämmintä talvella puhaltelevan...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00