Ämpäriongelma(ko)= ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Allekirjoituksen femma kyseessä.

Oikuttelua ollut kaikenlaista, satunnaista käynnistymättömyyttä, amulit ja lambda-arvot pielessä satunnaisesti. Muuta ei enää tule mieleen kuin ämpäri, ja epäilys ämpäriongelmiin heräsi tänään.

Ajelin Jyväskylästä Tampereelle, lähdin suhteellisen tyhjällä tankilla liikkeelle. Polttoaineen vähentyessä alle 1/4 alkoivat taas lambda-arvot ja amulit elää omaa showta. Myöskään ilmamassat ei täyty..

Orivedellä tankkasin tankin täyteen ja kaikki ongelmat katosivat. Lambda normaali -100 ja +100 väliltä vaihtelee, amul -41.. (kun ennen tankkausta se oli 300-560). Ja tankkauksen jälkeen auto kulkee taas normaalisti, massat jopa ylittyvät.

Autoon on juuri vaihdettu polttoainepumppu, Walbro 255:nen juuri käynnistymisongelmien ratkaisemiseksi. Myös kampuran asentoanturi vaihtui.. Autossa pitäisi olla "kaikki" uutta joten ideat alkavat olla lopussa ainakin itseltä... Autossa on kolmas bensapumppu 1,5v sisään...

Muutama kysymys:
- Eikö saabin ämpäri riitä +300hv etanolisovelluksiin, vai onko omani vain rikki jotenkin?
- Jos rikki, niin miten sellainen voi mennä rikki?
- Onko ämpärivika yleinen ongelma?
- Vai eikö Walbron 255:nen pumppu riitä 300hv etanolilla? Vai onko sekin viallinen uutena.
- Onko bensapumpun asennusvirhe mahdollinen?

Etanoli adaptaatio AD85 on ongelmien esiintymisaikana ollut normaali kokoajan ja oikea eli 79-82% väliltä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Tutun oloista juttua...
Walbroja vaihtelin parikin, kestivät about 10tkm kappale, sitten laitoin Henkon. Silläkin oli vielä kuvaamasi kaltaisia ongelmia.

-tarkista alkuun, että paluuvirtaus menee ämpärin sisälle eikä sen ulkopuolelle
-tarkista ettei ämpärin kyljessä oleva sihti ole tukossa/likainen/roskainen. Irtoroskat pois pyyhkimällä ja muu moju Bräkleenillä tms.

-Minkälaiset suuttimet, onko just vaihdettu tai tosi vanhat? Mulla kiusasi ilmeisestikin suuttimet, koska tuo vaiva paheni Dekoilla enkä nyt ihan ekana usko että softassa olis ollu vikaa. Ja kun vaiva kuitenkin tuli ja meni epäsäännöllisesti, softavian olis luullu olevan koko ajan päällä. Vesa67 vaihtoi orggis-suuttimet ja 4bar bensaregun, niin helpotti.

Kertaalleen tuon softa/suutinmuutoksen jälkeen vielä harrasti tuota nykimistä marraskuussa, vaihdoin sit vielä kaasuläppäkotelon ja sen perään ei ole ongelmia ollut (nyt ajettu sen jälkeen yli 20tkm).
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Suuttimet on vaihdettu joulukuussa 2014 Bosch EV14 530cc suuttimiin, ja vakio bensanpaineilla mennään. Ämpäri on menossa vaihtoon samalla tarkistuu myös karkeasuodatin jne.. Myös uusi polttoainesuodatin on tilauksessa. Eräs saab korjaamo tiesi kerrottavan että se Boschin suodatin mikä autooni laitettiin niin sen suodattimen elinikä on n.50tkm, ja tällä on ajettu n. 40tkm.. Hengstin suodatin menee paikoilleen seuraavaksi..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Siinä ämpärin imusihdin sisällä on (ainakin joissain malleissa) takaiskuventtiilin virkaa hoitamassa ohkainen muovinen levy/kalvo, joka ainakin paineilmalla puhallellessa menee helposti ruttuun putken sisälle, eikä tietty silloin toimi vaan päästää polttoaineen valumaan pois ämpäristä.
Toinen joka vaikuttaa pa-paineisiin ainakin kylmästartissa on tietysti se paineputken liittimen kulmakappaleessa olevan takaiskun kunto.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ämpäri vaihdettu, karkeasuodatin puhdistettu. Tämä ämpärin vaihdos ja muut ämpäriin liittyvät toimenpiteet tehty ammattilaisen toimesta, kuten aikaisemmatkin toimenpiteet.

Tällähetkellä tilanne on se, että edelleen kun mennään pienellä kuormalla eli siis silloin kun alipaine on suurin.. niin lambda alkaa pyytää lisää soppaa.. Vähänkin isommalla kuormalla lambda on enemmän kuin kohdillaan -100 ja +100 väliltä..

Seuraavaksi menee polttoainesuodatin vaihtoon.. Ja sitten kai täytyy taas paineistaa ilmanottopuoli, eihän sekään taas ole kuin n+1 kerta kun sitäkin tehdään...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Alkaa tää etanoliautoilu tulla niin kalliiksi että kohta vaihtuu käyttövoimaksi takaisin Bensiini ja vakio softa...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

...ja sid kiinni :idea:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noi suutinmallinnuksethan iteroitiin paikalleen viime talvena ja lukemat olikin kunnossa kevään ajoissa. Väitän edelleenkin että sinne on ilmestynyt pieni imuvuoto joka sekoittaa ideaalitilanteen juuri silloin kun alipaine imusarjassa on suurimmillaan ja moottorin tarvitsema ilmamäärä pienimmillään.
Jos matkavauhdissa eli 2+ krpm ja 200-400mgc lambda ja amulit menee nollatuntumaan niin säästä rahat seuraaviin renkaisiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, softa ongelma se ei ole. Auto on vain jostakin vikaantunut, mutta vikaa ei löydy. Jos tuolla tiellä sais itekseen ajella niin ongelmaa ei ole, mut jos joutuu jonossa ajaa pienellä kuormalla niin... Adaptaatio vaiheessa, tankkauksen jälkeen voi tulla myös ongelmia...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Voiko EVAP aiheuttaa tuollaisia oireita..?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En tiedä, mutta sekin on modattu ammattilaisen toimesta vastaamaan sitä uudempaa versiota jossa ei pitäis olla niitä ongelmia. Autoon siis oikeasti tehty "kaikki" ja osa pariinkin kertaan...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ämpäriongelma(ko)= ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tää vika tulee ja menee miten sitä sattuu huvittamaan - jos sitä enää ylipäätään on ämpärin vaihdon jälkeen. Vaikee on ajatella että imuvuoto välistä on ja välistä ei.. Nyt taas kun kaikki toimii niin näyttää tältä, päivän ajeluitten ja kaasuttelujen jälkeen:
Kuva
AD85 on 813. Eli softa puolella ei ole mitään vikaa, eikä sitä edes ole tullut epäiltyäkään.

Tarttee nyt ajaa tankkauksen jälkeen lähes tyhjäksi tankki ja katsoa ilmaantuuko ongelmat.. Toistaiseksi kaikki on pelannu hienosti ämpärin vaihdon ja tankkauksen jälkeen.

Edellisen viestin jälkeen huomasin että AD85 oli alakanttiin pielessä syystä tai toisesta, ämpärin vaihdon jälkeen oli adaptoitunut syystä tai toisesta alakanttiin. Ehkäpä se sen takia pyyteli lambdalla lisää soppaa. Seurataan..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin