Virtoja päälle laittaessa huomasin että joku merkkivalo puuttuu, öljynpainevalo ei syty missään vaiheessa. Uusi anturi oli jo ostettuna ja mittailin siitä, että ideana ilmeisesti on, että kun painetta ei ole, kytkee anturi maan suoraan eteenpäin. Painetta kun on, aukeaa tämä kytkentä.
WISin mukaan piuha tulisi suoraan liittimelle H42-5, pinniin 33. Eli rintapellissä moottoritilan puolella ylhäällä oleva liitin. No, jos paineiden puuttuessa tämän pinnin pitäisi olla maissa, niin silloinhan sen pitäisi voida mitata ilman virtojakin? Ko. pinni ei ollut maissa ainakaan minulla. Päätelmänä että kytkin tai johdotus pätkii.
Hienoisen purkamisen jälkeen totesin että tämä ei ole kivaa ja tilasin ajan marmorin pojille anturin vaihtoon. No, sitten tuli mieleen, että jos syötän maita tuonne pinniin 33, voin todeta että itse polttimo on ehjä mittaristossa. Tuumasta toimeen ja polttimo syttyy. Puran viritykset pois ja nyt valo näyttäisi toimivan kuten pitääkin, syttyy virtojen päälle laitossa ja sammuu kun kone käynnistyy..
No, silloinhan pinnistä 33 pitäisi löytyä maa kun paineita ei ole. No ei löydy. Tässä vaiheessa menee sormi suuhun, onko nyt syytä olettaa, että öljynpaineanturi ei toimi, vai mikä selittää sen että valo syttyy ja sammuu käynnistäessä kuten pitääkin, mutta pinnille 33 ei tule maita? Ainakaan mikään kytkentäkaaviossa ei selitä tätä käytöstä, anturilta pitäisi tulla suora piuha pinnille 33. Selittääkö joku tuolla mittariston kytkennässä tämän käytöksen? Indikoiko edes käynnistyksen yhteydessä syttyvä valo mitenkään anturin toimintaa?
Mittaristokytkentä ko. valolle:
https://drive.google.com/file/d/0Bwkx2E ... sp=sharing
Öljynpaineanturin diagnosointia
Öljynpaineanturin diagnosointia
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Re: Öljynpaineanturin diagnosointia
Siis se "anturi" on käytännössä maadoittava painekytkin. Silloin kun paine on matala, kärki maadoittaa sen anturilta tulevan johtimen. Ei valon pitäisi syttyä jos anturille menevä johto on poikki/irti.
Tuo siun selvitystyö joko ontuu jotenkin, tai anturi toimii välillä ja välillä ei.
Tuo siun selvitystyö joko ontuu jotenkin, tai anturi toimii välillä ja välillä ei.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljynpaineanturin diagnosointia
Vaihda vaan ekaksi se anturi. Varsinkin öljystä pikeentyneissä moottoreissa anturin toiminta voi olla hyvinkin epäsäännöllistä. Öljypikeä on anturissakin, jolloin maadoitus välillä toimii, välillä ei. Öljyn lämpötilakin(viskositeetti) näyttää vaikuttavan noihin jo väsähtäneisiin antureihin. Itse olen pitänyt tapana vaihtaa ton anturin aina vähänkään isomman rempan ollessa kyseessä tai startin pois jo ihan huollollisena toimenpiteenä.
Re: Öljynpaineanturin diagnosointia
Vaihdettu on, mittailin vaihdettua entistä anturia/kytkintä ja näyttää 27 ohmia ilman painetta, siis ihan pöydällä mitattuna. Mutta en kyllä edelleenkään tajua, miksi sitten tuo pinni 33 ei näyttänyt moista arvoa, vaan oli täysin auki (ja valo vaikutti toimivan normaalisti). Voihan toki olla, että lämpötiloilla on jotain tekemistä asian kanssa.
Verrattuna tuohon nyt paikalla olevaan uuteen, eroa on siis tuo n. 27 ohmia, uusi näytti n. nollaa ohmia ilman painetta. Tämäkin voinee aiheuttaa jotain vastaavanlaista epämääräistä oiretta, kai tuollakin joku raja-arvo on, mikä lasketaan olevan auki ja mikä kiinni, ts. mikä arvo sytyttää valon ja mikä ei..
Eroja tuskin aiheuttaa se, että osan numero on oletettavasti eri, EPC sanoo osakoodin olevan 01-05 autoille 9176660 (oletettavasti siellä oli tämä) ja nyt meni paikalleen 55559824, joka EPCn mukaan on 06-07 malleihin.
Sehän tässä olikin ihmetyksenä kun mittauksissa ei oikein ollutkaan logiikkaa vrt. kytkentäkaavio ja muu toiminta, ei tämän nyt niin monimutkainen viritys pitäisi olla. En myönnä, että selvitystyö ontuisi .
Viitsisiköhän vielä käydä mittaamassa mitä tuo pinni 33 sanoo nyt uudella kytkimellä.. Jospa tuohon nyt voisi luottaa, että auto kertoo jos öljynpaineissa on jotain häikkää.
Edit: Mittailin vastusarvoja sen jälkeen kun sökölle anturille antoi painetta, jolloin se kyllä aukesi, mutta paineeton arvo joka kerran jälkeen oli eri, tämä selittänee kummittelut.
Verrattuna tuohon nyt paikalla olevaan uuteen, eroa on siis tuo n. 27 ohmia, uusi näytti n. nollaa ohmia ilman painetta. Tämäkin voinee aiheuttaa jotain vastaavanlaista epämääräistä oiretta, kai tuollakin joku raja-arvo on, mikä lasketaan olevan auki ja mikä kiinni, ts. mikä arvo sytyttää valon ja mikä ei..
Eroja tuskin aiheuttaa se, että osan numero on oletettavasti eri, EPC sanoo osakoodin olevan 01-05 autoille 9176660 (oletettavasti siellä oli tämä) ja nyt meni paikalleen 55559824, joka EPCn mukaan on 06-07 malleihin.
Sehän tässä olikin ihmetyksenä kun mittauksissa ei oikein ollutkaan logiikkaa vrt. kytkentäkaavio ja muu toiminta, ei tämän nyt niin monimutkainen viritys pitäisi olla. En myönnä, että selvitystyö ontuisi .
Viitsisiköhän vielä käydä mittaamassa mitä tuo pinni 33 sanoo nyt uudella kytkimellä.. Jospa tuohon nyt voisi luottaa, että auto kertoo jos öljynpaineissa on jotain häikkää.
Edit: Mittailin vastusarvoja sen jälkeen kun sökölle anturille antoi painetta, jolloin se kyllä aukesi, mutta paineeton arvo joka kerran jälkeen oli eri, tämä selittänee kummittelut.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Re: Öljynpaineanturin diagnosointia
"Anturi" antaa tiedon on/off. Eli ei siellä mitään resistanssia pitäisi näkyä, vaan 0 tai "open circuit". Omaan femmaan pistin tarvikeanturin (kun olen niin nuuka) ja hyvin jekkasee. Katkaisin johdon tuosta vanhasta anturista ja puristin sopivan liittimen johdon päähän. Biltema 61-585
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Öljynpaineanturin diagnosointia
Tuohan on T5 anturi minkä olet laittanut Mertmi.
T7= Piuhalla
T5= apikolla
T7= Piuhalla
T5= apikolla
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Öljynpaineanturin diagnosointia
Juu, näin tein. Hyvin toimii. Tosiaan napsautin vanhasta anturista johdon ja puristin anturiin sopivan liittimen piuhaan.
ps. tuo entinen (orggis) oli muuten kuittien mukaan vaihdettu 2009. Eipä ole kummoista laatua kun kesti vain viisi vuotta ja alkoi vuotamaan.
ps. tuo entinen (orggis) oli muuten kuittien mukaan vaihdettu 2009. Eipä ole kummoista laatua kun kesti vain viisi vuotta ja alkoi vuotamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01