Mertmi kirjoitti:Onhan se ehkä joidenkin mielestä huonolta kuulostava vaihtoehto olemassa, että ostaa vaan sitä halpahallin öljyä moottoriin ja muistaa tsekata öljytikun aina kun tankkaa. Jos se muuten toimii, niin ajaa vaan. Omien kanssa puuhaillessa litra tonnille alkoi olla kipurajalla. Jos öljyä joutuu lisäämään joka tankkauksen välillä, sit vasta toimenpiteisiin. Näin tehtynäkin saattaa mennä vielä vuosia. Etenkin jos vaihtoehdoksi tulee moottorin vaihto, niin eikö silloin ole ihan sama ajaa entinen "loppuun"? Parikin tuttua tosin eri merkkisten autojen kanssa on tehnyt näin ja mitään ongelmia ei katsastuksissa ole ollut eikä muutenkaan. Savuttaahan ne, mutta kumpainenkin tuttava on ajanut autoillaan vuosia ja nyt jo eka hemmo vaihtoi autoa ja toinenkin näistä on vaihtamassa lähiaikoina. Itseasiassa onhan tätä öljypönikkähommaa Saabienkin kanssa tehty.
Selvennetään tätä mun keissiä hieman lisää ja kysellään tyhmiä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eli, tämä yksilö savuttaa myös lämpimänä, tosin se savu on sitten mustaa, mutta eikös se mene niin, että katti putsailee sitä öljynkäryä ja se on lämpimänä sitten mustaa? Näppi tuntumalla noin puolet mustasta savusta lähti pois, kun löysin sen rikkinäisen takaiskun siitä suutintukin yläpuolelta. Ainakin selkeästi pieneni musta pölläys vedoissa.
Olisiko mitään muuta juttua, mitä kannattaisi vielä kokeilla ns. kotikonstein?
Ne pillit venttiilikopassa? Voisiko ne olla tukketuneena syypää savutukseen/öljynkulutukseen? Huohotin on viimeisintä mallia, mutta voiko se olla jotenkin tukossa ja miten tutkia sen kunto?
Liotushoito kannatanee vielä kokeilla varmaan, kunhan korjaajani palaa lomilta, mutta mikä oli se Coltin mainitsema atf-hommeli tossa "uuninpuhdistusaineen" käsittelevässä jutussa?
Mä olen valmis kokeilemaan mitä vaan "ranetusta", jos niistä vaan suinkin apua voi olla. Niinkuin Mertmi mainitsi, että auto kun toimii muuten hyvin, niin kovaa ajoa vaan. Hommataan sitten moottori, kun ongelmat käy niin isoksi, ettei ole enään järkeä jatkaa öljyn kanssa lotraamista
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mainittakoon vielä, että tämä nykyinen femma on mulla kuudes perätysten ja missään aikaisemmassa ei ole ollut mitään näin isoa vikaa. Yhdestäkään aiemmasta ei ole edes turbo porsinut, vaika suurin osa on ollut "garrettilaisia" ja femmoilla olen ajanut vuodesta 2007 noin 200tkm, niin ei tää avoin keissi oikeesti edes harmita. Hyvin nää vehkeet pelaa ja antaa rahalle vastinetta. Tykkään!