Mistä lähtee etsimään vikaa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Mertmi kirjoitti:Onhan se ehkä joidenkin mielestä huonolta kuulostava vaihtoehto olemassa, että ostaa vaan sitä halpahallin öljyä moottoriin ja muistaa tsekata öljytikun aina kun tankkaa. Jos se muuten toimii, niin ajaa vaan. Omien kanssa puuhaillessa litra tonnille alkoi olla kipurajalla. Jos öljyä joutuu lisäämään joka tankkauksen välillä, sit vasta toimenpiteisiin. Näin tehtynäkin saattaa mennä vielä vuosia. Etenkin jos vaihtoehdoksi tulee moottorin vaihto, niin eikö silloin ole ihan sama ajaa entinen "loppuun"? Parikin tuttua tosin eri merkkisten autojen kanssa on tehnyt näin ja mitään ongelmia ei katsastuksissa ole ollut eikä muutenkaan. Savuttaahan ne, mutta kumpainenkin tuttava on ajanut autoillaan vuosia ja nyt jo eka hemmo vaihtoi autoa ja toinenkin näistä on vaihtamassa lähiaikoina. Itseasiassa onhan tätä öljypönikkähommaa Saabienkin kanssa tehty. :oops:

Selvennetään tätä mun keissiä hieman lisää ja kysellään tyhmiä :D

Eli, tämä yksilö savuttaa myös lämpimänä, tosin se savu on sitten mustaa, mutta eikös se mene niin, että katti putsailee sitä öljynkäryä ja se on lämpimänä sitten mustaa? Näppi tuntumalla noin puolet mustasta savusta lähti pois, kun löysin sen rikkinäisen takaiskun siitä suutintukin yläpuolelta. Ainakin selkeästi pieneni musta pölläys vedoissa.

Olisiko mitään muuta juttua, mitä kannattaisi vielä kokeilla ns. kotikonstein?
Ne pillit venttiilikopassa? Voisiko ne olla tukketuneena syypää savutukseen/öljynkulutukseen? Huohotin on viimeisintä mallia, mutta voiko se olla jotenkin tukossa ja miten tutkia sen kunto?

Liotushoito kannatanee vielä kokeilla varmaan, kunhan korjaajani palaa lomilta, mutta mikä oli se Coltin mainitsema atf-hommeli tossa "uuninpuhdistusaineen" käsittelevässä jutussa?


Mä olen valmis kokeilemaan mitä vaan "ranetusta", jos niistä vaan suinkin apua voi olla. Niinkuin Mertmi mainitsi, että auto kun toimii muuten hyvin, niin kovaa ajoa vaan. Hommataan sitten moottori, kun ongelmat käy niin isoksi, ettei ole enään järkeä jatkaa öljyn kanssa lotraamista :D

Mainittakoon vielä, että tämä nykyinen femma on mulla kuudes perätysten ja missään aikaisemmassa ei ole ollut mitään näin isoa vikaa. Yhdestäkään aiemmasta ei ole edes turbo porsinut, vaika suurin osa on ollut "garrettilaisia" ja femmoilla olen ajanut vuodesta 2007 noin 200tkm, niin ei tää avoin keissi oikeesti edes harmita. Hyvin nää vehkeet pelaa ja antaa rahalle vastinetta. Tykkään!
Saab 95 2.3t autom.-06
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Turbon kunto kannattaa tarkistaa vielä kerran. Omassa oli aikanaan ihan vastaavia oireita. Ajelin vaan menemään. Kunnes turbo muuttui savukoneeksi. Mitsun turbo tilalle - hävisi savutus, öljykulutus, pölläytykset aamulla.

Nyt ajettu 50 000 km tuon jälkeen ja öljyä kuluu 1 litra per 10 000 km. 2.3 manuaali 1998 vuosimallia ja etanolilla ajettu tuo reilu 50 000 km.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Turbo oli vaihdettu Mitsuun ja välystä ei ollut. Myöskään ahtoputkissa ei ollut öljyä laisinkaan.

Miten muuten voi ahdinta tutkia? Mulle tarkistettiin sieltän pakosarjan alta ja se metallinen rööri otettiin pois ja siitä pääsi käsiksi akseliin ja siipiin sormella koittaen.

Saa vinkata, jos jollain on vielä muuta keinoa turbon ehjäksi/vialliseksi toteamiseen!

Torstaina auto menee tohon "huuhteluun", eli laitetaan pöllö-öljyt koneeseen muhimaan ja jonkin sortin spe**at ensiksi öljyjen joukkoon tyhjäkäynnillä höpöttään.

En tiedä, että olisko hieman rauhoittunut öljynkulutus/savutus, kun olen ajellut puolitoista tankillista etanolilla... Tuota öljyn kulutusta olen seurannut tämän tästä tikkua nostelemalla, niin kovin on mustaa ollut öljyt, vaikka vaihdosta ei ole kulunut kun reilut 2000km ja tosiaan lisäillyt öljyä kiivaaseen tahtiin matkalla. Olisko tosiaan niin, että kone on todella karstainen ja huuhtelu saattaisi tepsiä tässä tapauksessa.. Toivossa on ainakin hyvä elää :)

Eniten harmittaa se, että auto toimii erittäin hienosti ja potkua löytyy, mutta öljynkulutus on suurta ja nolot savut saa kylmäkäynnistyksen yhteydessä taloyhtiön pihaan.
Saab 95 2.3t autom.-06
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Mistä lähtee etsimään vikaa...

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Miten on noitten aamu pölläytyksien suhteen, omassa ei pölläyttänyt aamuisin mutta söi öljyä yleisesti, turbo vaihtoon. Alkoi aamu pölläytykset mutta ei aina, joskus ei mitään mutta toinen kerta koko piha sinisenä. 12+ tuntia kun on seisonut niin mahdollinen savutus muodostuu. onko kumit vai mikä voi olla niin epäsäännöllinen?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Vastaa Viestiin