Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lukittu
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Pyöränpuoleisen vetonivelen suojakumi on rikkoutunut ja tavoitteena olisi vaihtaa se itse, kun näitä suojakumeja tuntuu menevän melko usein, niin tulisi harjoiteltua tämäkin toimenpide.
Yritin lueskella ohjeita, niin käsitykseni mukaan napamutteri (mikä on muuten koko?) avataan ja alempi pallonivel irrotetaan. Sopiiko näillä toimenpiteillä lähtemään vetonivel irti pyörännavasta ja vaatiiko vetonivelen irrotus navasta ulosvetäjän?
Kuinka ulompi vetonivel irtoaa sieltä laatikosta tulevasta vetoakselista vai pitääkö koko vetoakseli saada irti sieltä laatikon puoleisesta päästä. Kyseessä on apumiehen puoleinen suojakumi.
Löytyisiköhän teiltä ohjeita tai neuvoja tähän asiaan, niin pääsisi suunnittelusta toteutusasteelle.
Eilen vaihdoin kuljettajan puolelle alapallonivelen, sen vaihto onnistui foorumin ohjeiden mukaan.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa ostaa Löbro / Spidan -suojakumeja. Semmosen laittaa autoon yleensä vain kerran omistusaikanaan. Näin ainakin on minulla ollut tähän asti. Halpisosissa vissiin liian muovimaisia seoksia käytössä, kun pahimmillaan ovat kestäneet vain puolivuotta. Femmaan ei ole kumeja vielä joutunut uusimaan, vaikka ex oli 125tkm ja nykyinenkin on ollut jo kohta pari vuotta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Mites semmonen ylivedettävä kortonki? Pari tullut vaihdettua aikoinaan ja hyvät tuli. Säästyisi nivelen purkamiselta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Tarkoittaako tuo ylivedettävä sitä, että vetoakseli otetaan irti pyörän navasta ja kumin saa pujotettua suoraan akselin päästä, silloin ostan tuollaisen, jos onnistuu näin?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja artako »

Yli vedettvän suojakumin asennukseen tarvitaan erikoistyökalu.

Alkuperäiset kumit ovat kestäviä. Omassa 9-5:ssä 410 tkm ja edelleen kumit ovat ehjät.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Sen ylivedettävän kumen erikoistyökalun saa vaikka puolentoistalitran limplaatipullosta leikkaamalla. Onhan niitä suppiloitakin myytävänä. Ja kyllä se vedetään murkulan yli purkamatta niveltä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Olen käyttänyt ylivedettäviä lähes joka kerta kun nivel on Niiden pitää olla poikkeuksellisen joustavia että menevät nivelen yli. Joustavuus näyttäisi pysyvän pitkään ja yhden korjaamonpitäjän mukaan pitempään kuin perinteisillä kumeilla. Sitä en tiedä että vertasiko laatukamaan vai halpiksiin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Unohtui työkalu ostamatta, onko nivelen irroitus vaikea vetoakselista, kuinkahan se tapahtuu, osaako joku neuvoa? Vaikuttaa siltä, että se ei olisi kiinni millään sokealla, täytyykö sitä koputellaan sieltä sisäpuolelta?
Purkaminen onnistui tähän saakka helposti, mutta tähän pysähtyi. Täytynee mennä hakemaan ylivedettävän suojakumin työkalu huomenna.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

laakkonen13 kirjoitti:Täytynee mennä hakemaan ylivedettävän suojakumin työkalu huomenna.
Sen saa tehtyä siitä limplaatipullosta sen työkalun. Pullon kaulaa kannattaa lentävällä vähän tasotella jos semmosen omistaa. Lähtee viilallakin toki.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ai niin. Muista kääntää nurinkurin se kumi ennen ylivetoa. Voipi harmittaa kun saat sen tapeltua paikalleen ja huomaat kumen olevan päin helvettiä :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Kävin kuitenkin sen suppilotyökalun ostamassa, sillä meni kumi helposti paikalleen, samalla tuli vaihdettua alapallonivel. Tuolla työkalulla kumin voi vetää paikalleen molemmin puolin, siis käytännössä menee se kapeampi puoli edelläpäin oikein kätevästi. Seuraavalla kerralla menee sitten koko hommeli puolet nopeammin. Tosiaan en tiedä mitä kumeja lienevät autokorjaamot laittaneet, sillä viimeisen neljän vuoden aikana varmaan kolme kertaa vaihdettu jokin kumi, joten oli pakko opetella tämäkin homma. Pitääköhän aurauskulmat säätää, kun alapallonivelet vaihdettu?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei tarvii säätää,jos et iroittanut raidetangon päätä. Tosin en ole itte säädättäny,vaikka on ollu kaikki irti...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Voi niissä alapallonivelissä olla hitusen erilaiset mittasuhteet kuin vanhoissa ja vaikuttaa auraukseen.

Kannattaa ainakin rullamitalla kattoa suurinpiirteinen aurauksen määrä, joka omien kokemusten perusteella on hyvä kun renkaan etu ja takapuolen välillä on mittaeroa n. 2mm aurauksen suuntaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Itsellä oli sama homma reilu vuosi sitten ja päädyin tekemään "pidemmän kaavan" mukaan.. Toistaseks kaikki ollu vielä ainakin hyvin *koputtaa puuta*

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4&start=15
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja tturku »

jatketaan tuolla vanhassa aiheessa jonka repolainen linkkasi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Lukittu