Carrett Ri.I.X ja sitten ...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Carrett Ri.I.X ja sitten ...

Viesti Kirjoittaja jatri »

Nyt se tapahtui. Normaali maanantai 10.08.2015, Saabilla töihin, oma Saab parkkiruutuun, samassa rivissä asuvat 2x9-3, 1 x NG9-5 ja oma kulkineeni (tai joskus vaimon Aero), hauskasti nuo Saabit meillä töissä asustavat. Lounaalle lähtiessä ihmettelin suurta sinistä savupilveä firman pihassa, otsikko selittää loput. Pääsi tuolla kotiin ja 25 km oli pakko ajaa yhteensä pilven tultua, ahdin morjesti kerralla. Edellisellä viikolla ajoin perheen kanssa Pori-Turku-Pori, ei mitään ihmeellistä, paitsi ihmettelin, kun keskikulutus ei tippunut "normaaliin" tahtiin maantiellä.

Auto talliin ja Bahcot kehiin. Öljyä valui joka välistä, imupuolelta, pakopuolelta jne.

Autot, siis jopa Saabit hajoavat oikeaan aikaan, vetokoukku on tietysti tuossa savuautossa, terassi kesken, kamat rautakaupassa, kaivinkone tilattu ts. kotikosovo-tapahtuma parhaimmillaan. :o

Pikapikaa uusi Garrett ( 8O ) marmorilta ja paikoilleen, siellä pyörii ja auto kulkee taas.

Uusi ahdin tarvitsee polttoainetta sekin, jonotan vuoroani, kun edelläoleva auto haluaa vaihtaa jakajan puolta ja peruuttaa Fordin autoni oikeaan etukulmaan !! Sattuuhan sitä, mutta ... ( ei harmittanut yhtään :evil: , tämä oli kuudes kerta, kun Saab (jompikumpi) menee remonttiin ulkopuolisten toimesta !

Otin muutaman kuvan, koetan jakaa ne jossain vaiheessa.
Mittarissa oli 137094, ei paljon, paitsi 13v, vanha tonnarini vm. 1996 on ajossa yli 300tkm ja alkuperäinen fööni puhkuu edelleen.

Tässä kohtaa on taas hetki kehua tätä foorumia, ohjeet ja neuvot ovat upeita.
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Carrett Ri.I.X ja sitten ...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Hyvä, että sait vehkeet tulille. Fordihenkilölle ei voi ihan kauheasti pojoja antaa, jos ei femman kokoista lotjaa näe peilistä :cry:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: Carrett Ri.I.X ja sitten ...

Viesti Kirjoittaja jatri »

Asiallisesti ottivat, aviomies nousi ensin oikealta ihmettelemään, vaimo sitten kuljettajan paikalta.
Vakiotoimet, valokuvasin kuskin ajokortin & auton ja annoin käyntikorttini.
Loukkasin itseni liikenneonnettomuudessa pari vuotta sitten, eturistiside korjattiin toisesta polvesta, suhtaudun nykyään aika "viileästi" materiaalisiin vaurioihin. Ne harmittavat, mutta uutta peltiä saa jne.

Vahinko ei sattunut Saabissa !!!!!! :? :?

Mulla oli iso telikärry perässä vinottain, eli "nähtävää" oli aika runsaasti.
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: Carrett Ri.I.X ja sitten ...

Viesti Kirjoittaja jatri »

Jatkokertomusta:

Keskiviikkona 19.08.2015 ajoin pieni pelko mukana konttorille, viimeinen päivä oli 20.08.2015.

Leima paperiin, mutta muikkarin kera, 13v vanha alkuperäisen takapöntön kiinnike pöntön puolelta oli ruostunut irti. Ko. kiinnike saa MIG-liimaa piakkoin. :?

Katsastaja kehui päästöjä, ODB:ssä ei mitään. Kerroin auton 'mustasta' viikosta, hän totesi, että ODB on varmaan nollattu huollossa. Esitin epäilyni, koska vaihdoin föönin itse.

Onnellinen Saab-clubin jäsen sai taas Saab:n katsastuksesta läpi. Ei ole koskaan narahtanut ja tämä muikkari oli ensimmäinen. Tunnustan harharetken <1997 > VAG >> aina jotain häikkää > ei leimaa ...
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: Carrett Ri.I.X ja sitten ...

Viesti Kirjoittaja jatri »

Jatkokertomusta #2:

Uudella Garretilla on ajettu 253 km viikon aikana, kävin maantielläkin antamassa kenkää jne.
Otin perjantaina öljyt ulos, ne olivat yllättävän puhtaat, kaikki moska & p... öljyn polton jälkeen on noissa öljyissä mukana, onneksi GM-longlife Motonetista on halpaa "pesuainetta" tähän hässäkkään.

Sitten 3l dieseliä öljypohjaan (pe) ja la 15.xx ulos. Ihmeen kirkasta nestettä tuli ulos.

Heitin puoli litraa öljyä sisälle liuottamaan dieselit pois, uudet öljyt sitten huomenna sisälle.

Vaimo ajoi ko. autolla ja kehui muutosta, mutta kun itse ajan päivittäin, niin pahuksen fööni on hiipunut pikku hiljaa taustalla. Ei savutusta, ei öljynsyöntiä, ei suurentunutta polttoaineenkulutusta (havaittavissa mitoissa) , tiesin, että tämä on edessä, mutta yllätyshän se on kun Saab hajoaa alta.

Olen hyytynyt ajan saatossa vakio-öljypropun kantaan, uusi tuunattu odottaa, sorvia peruspropulle ja 10 mm-mutteri uudeksi kannaksi, MIG-liimaa perään, :) .
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Carrett Ri.I.X ja sitten ...

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itelläkin takaraivossa oli ajatus että ostetaan se vaihtoturbo hyllyyn sitten kun alkaa oireilla, hyvällä säkällä olis ehtiny seuraavalle omistajalle ennen porsimista :roll: Nyt meni ilmman varoitussavuja ja sopivasti alkureissusta.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin