Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!

Säätelin femmastani tajajarrukenkiä ja vasen ei säätynyt ollenkaan niin tarkemmin tutkiessa tuo säätömutterin kierre oli haihtunut taivaantuuliin?!??!?!
Ei ihme jossei kehi :lol:

Mistähän tuota säätöpyörää saisi tilattua?

Tuossa kuva härpättimestä(neljäs kuva) niin tajutaan puhua samasta aiheesta.

https://onedrive.live.com/?id=FDF0FA16C ... FD&group=0
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja Risto »

9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Älä nyt tilaa uusia ennen kuin yrität herkistää originaaleja. Tuo sun säätöhässäkkä on vaan juminut kiinniasentoon - kierreosahan on tuon lyhyen holkkipään jatkona.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Joo..ku näyttää että on tuo kierre "syöpyny/kulunut pois, eikös se kierre pitäis näkyä tuossa sisemmässä tapissa? tai sit se on totaalisesti jumissa!
Näyttäis olevan kuopion delta-autolla hyllyssä 12€/kpl et ei paha :D...käyn sieltä.

Kiitos ja kumarrus vastauksista arvon raadille :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Se sisempi tappi on ihan vaan lyhyt pyöristetty tumppi joka pyörii vapaasti kuopassaan.
Tappisysteemin rakenne näkyy tuolla Speedpartsin sivun räjäytyskuvassa.

Ei niistä uusista säätötapeista varmaan haittaa ole, mutta ei tuo originaalikaan rikki ole - lienee vaan jumissa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja Julle »

On tuokin säätö niin saatanan aatamin aikainen paska, kuin olla voi. Kaikkea paskaa näkee 2000 luvulla.
9-5 Aero - 00
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja vjo »

Julle kirjoitti:On tuokin säätö niin saatanan aatamin aikainen paska, kuin olla voi. Kaikkea paskaa näkee 2000 luvulla.
Erittäin hyvä ja varmatoiminen systeemi. On ollut minulla aika monessa kulkineessa samanlainen eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia kun kerran vuodessa tekee säädön. Automaattisäädöt säätää itsensä loppuun tai jumittuu ja hajoaa ja sähköisten systeemien pieni käsijarruremppa tarkoittaa tonnin kulua.
Saab 9-5 2004 Aero
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Väittäsin, että hyvin tehty jarrulevyä käyttävä satulakäsijarru on toimivin systeemi.
Näitä toimivia satulajarruja löytyy mm. 80-luvun Saabeista siihen asti, että Opelismi iski kunnolla.

Kyllä ne kengät on jo melko mennyttä päivää.....
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja vahajub »

9-5 3.0t kirjoitti:Älä nyt tilaa uusia ennen kuin yrität herkistää originaaleja. Tuo sun säätöhässäkkä on vaan juminut kiinniasentoon - kierreosahan on tuon lyhyen holkkipään jatkona.
No...prkle..olit täysin oikeassa kun asiaan jaksoi syventyä :oops:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

vjo kirjoitti:
Julle kirjoitti:On tuokin säätö niin saatanan aatamin aikainen paska, kuin olla voi. Kaikkea paskaa näkee 2000 luvulla.
Erittäin hyvä ja varmatoiminen systeemi. On ollut minulla aika monessa kulkineessa samanlainen eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia kun kerran vuodessa tekee säädön. Automaattisäädöt säätää itsensä loppuun tai jumittuu ja hajoaa ja sähköisten systeemien pieni käsijarruremppa tarkoittaa tonnin kulua.
Ihmeen vähillä harmeilla olen tommosen käppärin kanssa ensin yhdessä ja sittemmin kahdessa saabissa samaan aikaan pärjäillyt. Kerran (tai kahdesti vuoteen yleensä renkaiden kausivaihdon yhteydessä) vähän säätää ruuvimeisselillä tota säätöpyörää molemmista jarruista. Femmailu alkoi kuitenkin jo vuonna 2006, joten olis periaatteessa pitänyt hermojen mennä tms. jo nuiden kanssa, jos ne nyt olisi erityisen huonoja tai vikaherkkiä. Käsijarruahan kuuluu käyttää säännöllisesti ja jos vaijereilla on jäätymistaipumusta, niin vaihto uusiin +uittaminen täyteen vaijeri/ketjuöljyä ja ne toimii vuosia sen jälkeen hienosti. Kolkista tosin jumittelu korjautui pelkällä vaijeri/ketjuöljyn ujuttamisella kuoren sisään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käsijarrukenkien säätömutteri rikki?!?!

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mertmi kirjoitti: Ihmeen vähillä harmeilla olen tommosen käppärin kanssa ensin yhdessä ja sittemmin kahdessa saabissa samaan aikaan pärjäillyt. Kerran (tai kahdesti vuoteen yleensä renkaiden kausivaihdon yhteydessä) vähän säätää ruuvimeisselillä tota säätöpyörää molemmista jarruista.
Heh joo. Tuo sigun vanhempi femma tuli talouteen vuonna 2005, ekan (ja toistaiseksi ainoan) kerran puutuin millään tavoin takajarrujen toimintaan vuonna 2013.
Silloin tuli hylky katsastuksessa käsijarrusta, laitoin suosiolla uudet levyt, palat ja käsijarrukengät tilpehööreineen.
Yli 100tkm tuli mittariin kyseisellä aikavälillä :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin