OG 9-5 -99 jarrut lahaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

Käsijarrun vaijeri vaihdettu, linkut ym. voideltu. Satulat ja männät liikuu hyvin, ovat olleet auki. Jarrupääsylinteri ja tehostin vaihdettu (ATE). Tulipellistä taaksepäin jarruputket vaihdettu. Jarruletkuja ei ole vaihdettu vajaan kolmen vuoden aikana kun olen auton omistanut.
Kaikki levyt kuumenevat matka-ajossa. Tuntuukin että jarruissa on painetta koska ohjaus on jäykkä(nesteet vaihdettu), montut tärähtää ikävästi ja auto kulkee kuin käärmeen kusi aavikolla.
Auraukset säädetty keväällä.
Oma arvio on että poljin on säädetty väärin tehostimen vaihdon yhteydessä. Voiko sitä edes asentaa väärin koska cruisen ja jarruvalon katkaisiat määrittelevät oikean asennon.
Jarrupoljinta ei tarvii kun hipasta niin tehostus alkaa, mielestäni pitäisi olla enemmän " välystä " poljinta painettaessa.
Kylmänä on parempi mutta ajon jälkeen kanittaa, eli jos tie viettää vain hieman niin auto ei rullaa.
Etupalat jouduin jo vaihtamaan kun oli pinnat irti, takalevyissä näkyy mustia täpliä jotka käsittääkseni kielivät " lämpöhalvauksesta "
Kaverit jo sitä mieltä että mulla viiraa korvien välissä :cry: , olkoon niin mutta ainakin olen tilanteeseen hyvin väsynyt. Onko kellään villejä arvauksia ?
Jarruletkut ja ABS yksikkö taitaa olla ainoat osat mitä ei ole vaihdettu.
Alunperin ongelmat alkoivat kun rikkinäinen takaiskuventtiili päästi ahdot läpi ja rikkoi/pullautti jarrutehostimen stefan rikki.
Onko kellään ollut ongelmia ABS yksikön kanssa ja miten on ilmennyt.
Poljintuntuma on nykyisellään aika kova ja käynnistettäessä ei juurikaan poljin painu. Tehostimen ei pitäisi vuotaa, ainakaan Lambda arvot ei lähde heittelemään jarruttaessa tyhjäkäynnillä
t :mrgreen:
Lopuksi: auto on siis -99 Wagon 2,3 t Biopower stg 1 Mitsun ahdin ja king cobra, muuten täysin vakio
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Melkeinpä kannattaisi kokeilla jarruletkujen vaihtoa.
Joskus on ollut joissakin jarruletkuissa (niin autossa kuin mp:ssä) jarruletkujen sisässä ns. palje,
joka ei päästä vapautumaan jarrunesteen painetta takaisin päin.
Eli kannattaisi kyllä uusia ensi hätään jarruletkut koska ne ei tosiaan hirmuisesti kustanna
ja on myös helppo ja nopeat vaihtaa. :)
Esim. Motonet yht 30 € http://www.motonet.fi/fi/varaosat/501/1 ... malli=1999
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja vjo »

Mp:ssä saa jarruista itsetehostavan myös jos laittaa liikaa jarrunestettä. Saattaa sama tapahtua autossakin.
Saab 9-5 2004 Aero
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

Kiitos vinkeistä. olen kyllä kuullut että vanhat jarruletkut voivat viottua niin että virtaus toiseen suuntaan huononee. Ongelma on että kaikki levyt lämpenevät aika tasaisesti, luulisi että jarruletku vaikuttaisi vain yhteen pyörään ?
Kesän muutamana hellepäivänä matkaajosta n. 50 km matkaajoa ja jarruihin täysin koskematta ei kärsinyt sormeilla takalevyjäkään. Vesipullosta hölskyttelin vodaa joka kiehahti heti pois.
Kelien viilennettyä ilmiö on paljon lievempi, ajotuntuma on yhtä huono. ( alustan puslat on suurinpiirtein kaikki vaihdettu 360000 km, nyt 450 000 km )

Tuon jarrunestesäiliön lähden välittömästi tarkastamaan !

Olisi helpompaa korjata ym jos löytyisi useampi auto, tämä on mun ainoa ja joka päivä ajossa..
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

Jarruletkut vaihdettu, ei oikein havaittavaa muutosta. Levyt ei enää kuumene mutta ohjaus jäykähkö ja palauttaa huonosti. Paikkailtu asvaltti ja vastaavat muuttavat auton suuntaa. Etenee jotenkin luikertelemalla. Veto päällä korostuu. Tuntuu ylimääräinen vastus. Ja lootahan on automaatti.
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja artosill »

"Oma arvio on että poljin on säädetty väärin tehostimen vaihdon yhteydessä. Voiko sitä edes asentaa väärin koska cruisen ja jarruvalon katkaisiat määrittelevät oikean asennon."

-02 aerossa manuaalissa vaihdoin jarrutehostimen itse ja sen voi todellakin asentaa väärin. Tehostajan työntövarren pituus on tarkka ja jos ei ole orkkisosa, ni tuntui että mitta saattaa olla vielä jotain muuta... Lyhyenä meni poljin pohjaan ja pitkänä hipasusta nenä lasissa ja levyt kuumana vaikka jarruihin ei koskekkaan.
Polkimen päässä pitäisi olla säätö vanhemmissa malleissa, mutta -02 loppuvuoden mallissa säätö on ainoastaan tehostimen varressa ja siksi teettää töitä. Nyt on omassa säätö polkimessa ja "välystä" voi helposti muuttaa mieleisekseen.
Ei maksa mitään, kun katsot jarrupolkimen vartta, et onko säätöä vai ei. Jos on, ni itse voi vartta lyhentää helposti. Jos ei ole säätöä, ni vie pajalle takas et säätävät tehostajan päästä palikat kohilleen.
En tiedä miten käärme kusoo hietokolla, mutta tiedän miten kusen saa mukalle raktorin kärryltä vauhris kustes :D ja se on kuin saabbi ohitukkses urasella tiellä. Itsellä on lähes kaikki puslat uretaania. Ei vetely loppunu. Seuraavaksi uudet iskarit sekä jouset... parani, mutta loppui vasta kun iskareita sääti yli puolt säädöstä jäykemmäksi. Nyt uusilla Good Year kitkoilla vetelyä havaittavissa. Seuraavaksi vaihdetaan loput puslat...
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

mr Green kirjoitti:Käsijarrun vaijeri vaihdettu, linkut ym. voideltu. Satulat ja männät liikuu hyvin, ovat olleet auki. Jarrupääsylinteri ja tehostin vaihdettu (ATE). Tulipellistä taaksepäin jarruputket vaihdettu. Jarruletkuja ei ole vaihdettu vajaan kolmen vuoden aikana kun olen auton omistanut.
Kaikki levyt kuumenevat matka-ajossa. Tuntuukin että jarruissa on painetta koska ohjaus on jäykkä(nesteet vaihdettu), montut tärähtää ikävästi ja auto kulkee kuin käärmeen kusi aavikolla.
Auraukset säädetty keväällä.
Oma arvio on että poljin on säädetty väärin tehostimen vaihdon yhteydessä. Voiko sitä edes asentaa väärin koska cruisen ja jarruvalon katkaisiat määrittelevät oikean asennon.
Jarrupoljinta ei tarvii kun hipasta niin tehostus alkaa, mielestäni pitäisi olla enemmän " välystä " poljinta painettaessa.
Kylmänä on parempi mutta ajon jälkeen kanittaa, eli jos tie viettää vain hieman niin auto ei rullaa.
Etupalat jouduin jo vaihtamaan kun oli pinnat irti, takalevyissä näkyy mustia täpliä jotka käsittääkseni kielivät " lämpöhalvauksesta "
Kaverit jo sitä mieltä että mulla viiraa korvien välissä :cry: , olkoon niin mutta ainakin olen tilanteeseen hyvin väsynyt. Onko kellään villejä arvauksia ?
Jarruletkut ja ABS yksikkö taitaa olla ainoat osat mitä ei ole vaihdettu.
Alunperin ongelmat alkoivat kun rikkinäinen takaiskuventtiili päästi ahdot läpi ja rikkoi/pullautti jarrutehostimen stefan rikki.
Onko kellään ollut ongelmia ABS yksikön kanssa ja miten on ilmennyt.
Poljintuntuma on nykyisellään aika kova ja käynnistettäessä ei juurikaan poljin painu. Tehostimen ei pitäisi vuotaa, ainakaan Lambda arvot ei lähde heittelemään jarruttaessa tyhjäkäynnillä
t :mrgreen:
Lopuksi: auto on siis -99 Wagon 2,3 t Biopower stg 1 Mitsun ahdin ja king cobra, muuten täysin vakio
Selvisikö vika?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja artosill »

"Kaverit jo sitä mieltä että mulla viiraa korvien välissä :cry: , olkoon niin mutta ainakin olen tilanteeseen hyvin väsynyt."
Selvisikö, vai vieläkö lepäilet?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jos kerran tehostin on vaihdettu, niin kyllä siellä jotain täytyy olla väärin laitettu takaisin. Eli täytyy olla oikea vika. En jaksa uskoa minkään letkujen vaihtoon. Ja liika lämpö ei ole hyväksi levyille eikä pyörän laakereille, ja lämpöongelmahan oli kaikissa levyissä!
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

Nyt talvipakkasilla ei ainakaan ole levyjen lämpöongelmaa :D . Unohdin mainita että otin syksyllä jarrupolkimen tangon irti tehostimen tangosta ilman minkäänlaista vaikutusta.

Nyt liukkailla keleillä tuntuu että ABS:issa jotain vikaa, vasen eturengas tuntuu menevän lukkoon liukkaalla jarruttaessa. Ei mitään vikakoodeja eikä varoitusvaloja syty. Syksyllä terävissä kuopissa kuului surinaa jarruista, abs yksiköstä ?

Muuten on mennyt hyvin. Olin 200 km päässä kotoa kun kaikki varotusvalot syttyivät. Syy, virta loppu.
Ilmeisesti rikoin laturin aamulla kun annoin virtaa naapurin diesel pakulle tai sitten oli vaan tunnit täynnä. En tiedä onko orkkis laturi, hiilet vaihdettu 355 000 km, nyt kun hajosi 468 000 km.
Toistaiseksi jatkan vain ajamista ja tutkin jarruja " keväämmällä "

Niin ja latausvalo ei missään vaiheessa syttynyt palamaan vaikka ei ladannut !
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Omassa femmassa oli kans laahausvika ja todella paha sellainen. Mitään vikakoodeja ei missään. Liikkeelle lähdettäessä ensimmäisellä jarrutuksella oli ennen tuota pahaa laahausta tuntunut jarrupolkimessa sellaista ABS tyypistä nypytystä.

Loppujen lopuksi ABS/TCS yksikkö meni vaihtoon ja vika korjaantui. Samalla jarrutuntuma parani huomattavasti.
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

ok, tarkoitatko ABS yksiköllä sitä rautamötikkää vai elektroniikkaboksia ?
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Sitä hydrauliikka yksikköä. Korjaamon kanta oli että siellä on mennyt toisen piirin venttiilit jumiin.

Mene ja tiedä mutta on toiminut sen jälkeen.
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

Kiitos Dosh vastauksesta. Hydrauliikkapuoli on minunkin arvaukseni, koska jos sähköpuolen vika niin pitäisi jäädä vikakoodeja tai ainakin merkkivalojen syttyä.
Tuntuu että ajossa joutuu vähän ylimääräistä painaa kaasua, ei etene sillein vaivattomasti. Nyt liukkailla keleillä tuntuu valoista kun lähtee että joku jarruttaa toista etupyörää ja toinen sutii. Ohjaus on myös jäykkä/raskas.
Liukkaalla kun koemielessä jarruttaa reippaasti niin vasen etupyörä menee lukkoon, toisella ja kolmannella toistuvalla jarrutuksella tilanne tasoittuu.
Saa nähdä koska tohon tulee perehdyttyä, 9-5 kun on joka päivä liikenteessä ja pikkasen on peukalo keskellä kämmentä. :?:
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: OG 9-5 -99 jarrut lahaa

Viesti Kirjoittaja mr Green »

ABS yksikkö vaihdettu, siinä oli selkeä vika kun vasen eturengas meni liukkaalla lukkoon. Muuten en ole vieläkään tyytyväinen. ohjaus raskas, suuntavakavuus huono jne. No, kaikkea ei voi saada. Tuli tuossa viikko sitten 485000 km mittariin, joten eihän tämä femma enään uutta vastaa... :D
Vastaa Viestiin