9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Moro.
Ostin kyseisen auton. Huomenna menen hakemaan, mutta ihmetyttää kun myyjän mukaan auton moottorinohjaus(Trionic7) olisi ohjelmoitu toimimaan molemmilla polttoaineilla. Se on varma, että molemmilla polttoaineilla on autolla ajettu. Pelkällä etanolilla ja myös bensalla. Ja kuulemma toimii ok molemmilla. Tämähän on teoreettinen mahdottomuus, mitä olen ymmärtänyt kun kyseessä tämä v6 moottori. Ohjelmoijasta ei ollut tietoa.
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/7277364
Tämä yksilö kyseessä...No varmuutta asiaan ei varmaan tule, jos ei lähetä ECUa jollekin foorumin säätögurulle tms. tarkastettavaksi. Kyllähän maalaisjärjellä tuo softan olemassa olo/olemattomuus kuitenkin on helppo testata, kyllähän ne seokset on jommalla kummalla polttoaineella niin päin mäntyä, että sen jo perstuntumalta huomaa(jos on softattu joko bensa tai RE85). Ja RE85 ajelu ilman ohjelmointia olisi kyllä melkoista typeryyttä.
Etanolilla kuulemma vetää paremmin, ja silti bensaa käyttäessä menee 7l pintaan rauhallisessa maantieajossa. Eli jonkinlaiseen "flexifuel" -softaan tämä viittaa.
Ostin kyseisen auton. Huomenna menen hakemaan, mutta ihmetyttää kun myyjän mukaan auton moottorinohjaus(Trionic7) olisi ohjelmoitu toimimaan molemmilla polttoaineilla. Se on varma, että molemmilla polttoaineilla on autolla ajettu. Pelkällä etanolilla ja myös bensalla. Ja kuulemma toimii ok molemmilla. Tämähän on teoreettinen mahdottomuus, mitä olen ymmärtänyt kun kyseessä tämä v6 moottori. Ohjelmoijasta ei ollut tietoa.
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/7277364
Tämä yksilö kyseessä...No varmuutta asiaan ei varmaan tule, jos ei lähetä ECUa jollekin foorumin säätögurulle tms. tarkastettavaksi. Kyllähän maalaisjärjellä tuo softan olemassa olo/olemattomuus kuitenkin on helppo testata, kyllähän ne seokset on jommalla kummalla polttoaineella niin päin mäntyä, että sen jo perstuntumalta huomaa(jos on softattu joko bensa tai RE85). Ja RE85 ajelu ilman ohjelmointia olisi kyllä melkoista typeryyttä.
Etanolilla kuulemma vetää paremmin, ja silti bensaa käyttäessä menee 7l pintaan rauhallisessa maantieajossa. Eli jonkinlaiseen "flexifuel" -softaan tämä viittaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Yksinkertaisin temppuhan on rukata suutinvakiota 15-20% jolloin bensasofta joutuu adaptoitumaan molemmilla polttoaineilla säätörajojensa sisällä ja 50/50 seoksella adaptaatio onkin lähellä nollaa. Sytkäkarttaakin voi tehdä kireemmäkai jos luottaa siihen että bensalla polkiessa trionic höllää sytkää tarvittaessa, muutoinhan hyötysuhteessa menetetään jo selvästi. Lisäksi ryyppykarttoja voi paksuntaa mutta samantien pelkällä bensalla käynnistäessä sitten ollaan melko sakealla alle 20 asteen lämpötiloissa.
En kyllä ole tietoinen että kutoskoneelle olisi aito t7 biopowersofta olemassa vaikka se teknisesti olisikin mahdollista.
En kyllä ole tietoinen että kutoskoneelle olisi aito t7 biopowersofta olemassa vaikka se teknisesti olisikin mahdollista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Tähän palatakseni, että joo kyllä se näköjään karttamuutoksilla onnistuu tuo modi. Toimii OK bensalla ja etanolilla tai niiden seoksella. Ryyppykarttoja ei tietenkään ole tarpeeksi rikastettu e85 varten, muuten ei ongelmaa mutta 100% e85 ja viileä (alle 10 astetta) keli niin kylmänä starttuuttaa muutaman kerran, eli talvella joutuisi kikkailemaan seoksilla.
Ja mitä spekuloitu tuon v6 piristysmahdollisuuksia, niin ilmeisemmin ohjelmointi(= karttojen optimointi) piristää tuotakin kohtuu paljon. 98-bensalla ajellessa jätti helposti e39 528(193hp) bemarin ja ero oli sitä suurempi mitä enemmän oli nopeutta. Eihän tuo toki mikään raketti ole, että ei siitä urheiluautoa saa tehtyä tuolla v6 moottorilla Ja ei sillä, että tuommosilla vehkeillä muuten kehtaisi "kisata", mutta hakureissulla kaverin kanssa testailtiin olisiko vedot tallessa, kun verrokkina oli suurinpiirtein saman koko- ja painoluokan auto.
e85 sitten on hiukan pirteämpi, kesällä kävin maililla testaamassa Kauhavalla kun prätkä oli hajalla ja ajattelin hyödyntää sen ajovuoron sitten jotenkin, Saabilla. 219km/h oli mailin loppunopeus ja 1800-1900m kohdilla näytti gps noin 225 (mittari 240). 0-100 näytti menevän tasan 7s mittarivirhe huomioiden(videosta kellotettu), luistoneston kanssa ei tohon pääse kun niin karkeasti toimii se tuossa. Paljonko lienee automaattivaihteinen(4v) 9-5 tarvitsee voimaa suurinpiirtein että maililla yltää tuohon ~220? Voisko olla lähempänä 250hp moottoritehoa? Viisaammat voi valaista. Pääseekö vakiolla Aerolla(toki riippuu vm:sta/versiosta) samaan?
Ja tämä omistamani yksilö on vanhempia malleja missä käsittääkseni GT18v ahtimena, kun uudemmissa GT15. Onko molemmat yhtä onnettomia, vai onko tuossa 18:ssa yhtään enempää potentiaalia? Nämä nyt ei muuten sinänsä kiinnosta muakaan, mutta näköjään tuosta "Ooppelin moottorista" saa normikäyttöön ihan sopivan ohituskiihtyvyyden ym. yleisen suorituskyvyn kannalta(eikähän se laatikkokaan taitaisi juuri enempää sietää). Se 200hp kuitenkin on melko ponneton tehomäärä >1600kg autoon, jossa 90-lukunen automaattiloota. Eli toivoton tapaus ei tämäkään ole piristyksen suhteen.
Ja mitä spekuloitu tuon v6 piristysmahdollisuuksia, niin ilmeisemmin ohjelmointi(= karttojen optimointi) piristää tuotakin kohtuu paljon. 98-bensalla ajellessa jätti helposti e39 528(193hp) bemarin ja ero oli sitä suurempi mitä enemmän oli nopeutta. Eihän tuo toki mikään raketti ole, että ei siitä urheiluautoa saa tehtyä tuolla v6 moottorilla Ja ei sillä, että tuommosilla vehkeillä muuten kehtaisi "kisata", mutta hakureissulla kaverin kanssa testailtiin olisiko vedot tallessa, kun verrokkina oli suurinpiirtein saman koko- ja painoluokan auto.
e85 sitten on hiukan pirteämpi, kesällä kävin maililla testaamassa Kauhavalla kun prätkä oli hajalla ja ajattelin hyödyntää sen ajovuoron sitten jotenkin, Saabilla. 219km/h oli mailin loppunopeus ja 1800-1900m kohdilla näytti gps noin 225 (mittari 240). 0-100 näytti menevän tasan 7s mittarivirhe huomioiden(videosta kellotettu), luistoneston kanssa ei tohon pääse kun niin karkeasti toimii se tuossa. Paljonko lienee automaattivaihteinen(4v) 9-5 tarvitsee voimaa suurinpiirtein että maililla yltää tuohon ~220? Voisko olla lähempänä 250hp moottoritehoa? Viisaammat voi valaista. Pääseekö vakiolla Aerolla(toki riippuu vm:sta/versiosta) samaan?
Ja tämä omistamani yksilö on vanhempia malleja missä käsittääkseni GT18v ahtimena, kun uudemmissa GT15. Onko molemmat yhtä onnettomia, vai onko tuossa 18:ssa yhtään enempää potentiaalia? Nämä nyt ei muuten sinänsä kiinnosta muakaan, mutta näköjään tuosta "Ooppelin moottorista" saa normikäyttöön ihan sopivan ohituskiihtyvyyden ym. yleisen suorituskyvyn kannalta(eikähän se laatikkokaan taitaisi juuri enempää sietää). Se 200hp kuitenkin on melko ponneton tehomäärä >1600kg autoon, jossa 90-lukunen automaattiloota. Eli toivoton tapaus ei tämäkään ole piristyksen suhteen.
Viimeksi muokannut SMRacing, To Syys 24, 2015 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Mitä mitä tänne kans tollanen softa
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Joo kyllä suosittelen ECU-tuunausta , eikä tarvitse mitään Nordicin stage -virityksiä laitella, kun ajaa saman asian järkevämmin oman ECUn peukalointi. Muistan lukeneeni, että foorumilaisista esim. jcarlson:lle tämänkin moottorityypin piristäminen on tuttua.
Pääsee tuokin moottori vasta oikeuksiinsa ja huomaa sen eron vapaasti hengittäviin
Pääsee tuokin moottori vasta oikeuksiinsa ja huomaa sen eron vapaasti hengittäviin
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
En ala etanolia polttamaan! Verollista pitää olla! Mutta virisoftan voin laittaa jos joku tekee Hämeenlinna/Helsinki -akselilla.
Lähetetty tien päältä mun Samsung Note II:lta.
Lähetetty tien päältä mun Samsung Note II:lta.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Kyllä RE85 on verollista... Paitsi jos ite polttelet... Tai no onhan sekin,ko hiiva,sokeri ja vesikin on verotettu.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Hieno periaate, kun haluat tukea sotaa käyviä arabimaita ostamalla niistä tuotuja öljyjalosteitaGriffin99 kirjoitti:En ala etanolia polttamaan! Verollista pitää olla!
Kotimainen, jätteistä jalostettu etanoli tappaa välillisesti öljysheikkien lapsia nälkään jokaisena päivänä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Ja voi kun olisi tuo viinakin verotonta, mutta ei taida olla asia aivan niinkään...
Onneksi nyt kun autonvalmistajat ovat ryssineet tuon dieselosaston,
niin tarvitaan korvaavia polttoaineita, ja bionooli voi nousta arvoon arvaamattomaan...
Onneksi nyt kun autonvalmistajat ovat ryssineet tuon dieselosaston,
niin tarvitaan korvaavia polttoaineita, ja bionooli voi nousta arvoon arvaamattomaan...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
http://www.oil.fi/en/ajankohtaista/ukk? ... ria_tid=10
Yllättävää ? No, suurin osa kuluttajista tekee ostopäätöksensä tunnepohjalta, ei faktoihin perustuen. Toistetaan nyt vielä; RE85 on
- kotimaista tuotantoa ja teknologiaa
- jätteistä valmistettua
- 20% edullisemmat kilometrit kuin bensalla ajaessa
Toki monellakaan automerkillä E85:lla ajaminen ei ole yhtä helposti saavutettavissa kuin saabilla. Ainahan voi vaihtaa jos ego kestää.
Yllättävää ? No, suurin osa kuluttajista tekee ostopäätöksensä tunnepohjalta, ei faktoihin perustuen. Toistetaan nyt vielä; RE85 on
- kotimaista tuotantoa ja teknologiaa
- jätteistä valmistettua
- 20% edullisemmat kilometrit kuin bensalla ajaessa
Toki monellakaan automerkillä E85:lla ajaminen ei ole yhtä helposti saavutettavissa kuin saabilla. Ainahan voi vaihtaa jos ego kestää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Se on aina yhtä tylsää, kun joku torppaa hyvin alkaneen nettitappelun silkalla faktalla
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
No kuka meille softat tekee?
Vesa, JC?
Pitäs saada SMRacing: n softa kiertoon kun noinkin edistykselliseltä kuulostaa
Vesa, JC?
Pitäs saada SMRacing: n softa kiertoon kun noinkin edistykselliseltä kuulostaa
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Ei tuollainen suutinvakiolla kikkailu mikään järkevä flexifuel-imitaatio mielestäni ole. Kylmästartit käy todella vaikeiksi jommallakummalla polttoaineella jos optimoi toiselle. Tai sitten ne on hieman kehnoja molemmilla. Helppohan tuollainen on tehdä ja 3.0v6t on suhteellisen hyvin softaviriin reagoiva.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Core2 kertoi että kutoskoneiseen femmaan oli tehty E85-softa ihan Saabin toimesta. Ikävä kyllä se oli asennettu testattavaksi vain yhteen autoon.
Softasta ei löydy kopiota mistään ja autosta ei ole rekkaria/ runkonumeroa. Tuossa olisi oikea saappien "graalin malja" metsästää kyseinen femma ja kopsata softa
Softasta ei löydy kopiota mistään ja autosta ei ole rekkaria/ runkonumeroa. Tuossa olisi oikea saappien "graalin malja" metsästää kyseinen femma ja kopsata softa
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: 9-5 3,0v6 bensa/RE85 softa(miten mahdollinen?)
Hallu kirjoitti:No kuka meille softat tekee?
Vesa, JC?
Pitäs saada SMRacing: n softa kiertoon kun noinkin edistykselliseltä kuulostaa
Jos tuon modin haluaa tehä ja on joku Trionicin metkut osaava kaveri niin mun autosta kyllä saa katsoa mitä muutoksia karttoihin on tehty. Toimii kuitenkin ok molemmilla, toki niinkuin sanottu niin kylmäkäynnistykset e85 talvikelissä vaikeita/mahdottomia. Mut ei liene ongelma tankkailla bensaa pakkaskeleillä tai käyttää bensa/re85 seosta. Eihän se niin hyvä ole kuin joku flexifuel softa, mutta ajaa asiansa ja tosiaan voimaa saa ihan mukavasti lisää.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000