Tasapaino akseli
Re: Tasapaino akseli
Tuo pala näyttäs olevan jakopäähän päin katsottuna oikeanpuoleisesta laahaimesta, joka on siis yhteinen palikka jakoketjulla ja tp-ketjulla. luultavasti ei aiheuta mitään ongelmaa kun tp-ketju on poistettu. Pientä huolta kuitenkin aiheuttaa se, että tossa murtumakohdan luona näyttäis olevan osa kiinnitysruuvin reikää. Voiko ruuvi nyt päästä irti ja mennä esim. jakoketjun väliin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tasapaino akseli
Olikos noi laahaimet holkitettu pulttien kohdalta? Jos on, niin silloin ei pultti todennäköisemmin ole löystynyt muovin kadottua ympäriltä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Tasapaino akseli
Näyttäs olevan holkitettu. Ruuvarilla vääntelin ja lujasti tuntuu olevan loppu laahain ja se pultti kiinni. Tässähän tulee testailtua kun harjottelen samal lakrun vaihdon kone paikallaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tasapaino akseli
Helpompaa tuo lakrujen vaihto oli mitä kuvittelen ja mitä joskus lukenut.
Erikoistyökalu piti vaan alkuun keksiä runkolaakereiden poistoon että pääs vauhtiin. Pelti luiskalla työnteli alkua ja sitten sorkkarauta tyylisesti jollai avaimella kampes lopun matkaa pois.:
Joskus kirjoteltu että vitospukki ei lähtis pois ilman modeja jos triggeri/päätylevy tiellä. Ei pitänyt ainakaan tässä paikkaan. Oikeessa kulmassa ja asennossa sai nippa nappa ujutettua pukin ilman modeja.
Lakruja:
Kolmosen pukin puoleisen lakrun hilut oli ilmeisesti siellä öpohjassa. Ei ollut onneks pyörähtänyt ja lähti ihan suosiolla. Kampurakin vaikutti olevan ok.:
Päittäislaakerit käytin irti ja oli ok. En vaihtanut kun ei uusia meinannu löytyä äkkiseltään (thrust wasters).
Kyllähän nuo lakrut alkaa aika väsyneitä olla +300tkm ajetussa näköjään...
Re: Jos öpohja auki niin perustarkistus vois olla käyttää tuo kolmos runkopukki irti.
Erikoistyökalu piti vaan alkuun keksiä runkolaakereiden poistoon että pääs vauhtiin. Pelti luiskalla työnteli alkua ja sitten sorkkarauta tyylisesti jollai avaimella kampes lopun matkaa pois.:
Joskus kirjoteltu että vitospukki ei lähtis pois ilman modeja jos triggeri/päätylevy tiellä. Ei pitänyt ainakaan tässä paikkaan. Oikeessa kulmassa ja asennossa sai nippa nappa ujutettua pukin ilman modeja.
Lakruja:
Kolmosen pukin puoleisen lakrun hilut oli ilmeisesti siellä öpohjassa. Ei ollut onneks pyörähtänyt ja lähti ihan suosiolla. Kampurakin vaikutti olevan ok.:
Päittäislaakerit käytin irti ja oli ok. En vaihtanut kun ei uusia meinannu löytyä äkkiseltään (thrust wasters).
Kyllähän nuo lakrut alkaa aika väsyneitä olla +300tkm ajetussa näköjään...
Re: Jos öpohja auki niin perustarkistus vois olla käyttää tuo kolmos runkopukki irti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tasapaino akseli
Itselleni tähän vastaten ja yleisesti tiedoksi että hyvin on pärjätty ps. myöskin tp-ketjun poisto oli hyvä ratkaisu - rallatus väheni ja toistaiseksi ei miinus puolia ole havaittu.Tiputin äsken femmasta tasapainoakselin ketjun pois ja perästä tuli myös pari palaa ketjun ohjuria. Onkohan miten tärkeitä vai pärjätäänkö ilmankin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tasapaino akseli
Oliko se niin että automaatti tärisee ja paukkuu mutta manuaali ei niin paljon?
Re: Tasapaino akseli
Tein kokonaan uuden 2.3 padan josta poistin tasapainoakselit kokonaan ja tulppasin ylimääräiset öljynkierrot. Lohkona on T7, jakopää on uusi ja jatkona on manuaaliaski. Tossa 2300-2500 korvilla tuntus olevan jonkinlaista tärinää, mutta muuten ei kyllä mitään eroa tasapainoketjulliseen koneeseen.Keme kirjoitti:Komppaan jamelia osittain. Poistin omasta 2.3 kamppeesta tasapainotketjun ja erinäiset värinät vaikuttaisi jossain määrin lisääntyneen kabiinissa. Parempi toi oli kun tasapainoketju oli paikallaan.jameli kirjoitti:Meillä tasapainoakselien katkaisu aiheutti helvetillisen värinän ja resonoinnin, melutaso ohjaamossa nousi huomattavasti ja mm. peilin silminnähden selvää tärinää oli havaittavissa tietyillä kierrosalueilla.
jeeeeeee!
Re: Tasapaino akseli
Koeajoin taannoin peräkkäin ketjuttoman ja ketjullisen 2,0t kolkin. Olin silloin hankkimassa tuota nykyistä 9-3:ea. Se ketjuton moottori kävi ihan samallatapaa ketjullisen kanssa. Ehkä aavistuksen verran karkeampi se oli ääneltään, mikä kuuluu koppiin. Luulenpa että siihen tottuisi muutamalla ajokerralla. Ketjuton oli manuaalivaihteinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tasapaino akseli
Alkaakohan olla jakoketju+TP vaihtokunnossa, kun kylmänä jonkin verran tärrää ja resonoi kone ~1100-1300 kierrosalueella? Ajettu paria tonnia vaille 300tkm. Hieman lämmettyään ei tunnu mitään ylimääräistä kuitenkaan.. Kylmänä käynnistäessä myös kierrokset pomppaa lähemmäs 2000 ja sieltä laskee vajaaseen tonniin n. 30-45sek aikana.
#6308
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
Re: Tasapaino akseli
Vasta ihan sileillä rattailla olevat tp-kamat alkaa värisyttämään. Meteli on käsittääkseni se eka ilmiö kun rojut on kuluneet. Näin ainakin oli omassa kolkissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tasapaino akseli
Kellään kuvia kun ruvetaan niittiä dremelöimään,
Siitä pienestä raostako sen teette, pelkästään öp irrotettuna?
Siitä pienestä raostako sen teette, pelkästään öp irrotettuna?
Re: Tasapaino akseli
Tuo kiinnostaa itelläki että millä olette tp-ketjun katkasseet?
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Tasapaino akseli
Dremelillä pelkästään öp poistettuna. Enemmän saa tilaa jos poistaa 1. Runkopukin. Muistakaa pitää ketjunpäät tiukalla esim. Hitsilangalla kun katkeaa, ettei pääse laskostumaan poisvedettäessä. Poisveto moottorin takapuolelta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Tasapaino akseli
Mulla on ketjuton NG 900 manuaali. Ja rakentelin juuri ketjuttoman OG femman automaatilla. Kummassakaan ei ole mitään värinöitä normiajossa. Kummastakin oli myös tp akselit poistettu kokonaan ja kierrot tulpattu terästulpilla. Sitä en sitten tiedä vaikuttaako akselit ilman ketjua jotain humputusta koneelle. Kyllähän niissä sen verran hyvät laakerit on että jos ne jostain kumman syystä siellä kierroksilla liikkuu niin aiheuttaako se jotain värähtelyjä. Tuskin ne täysiä kierroksia siellä pääsee kiertelemään kun ei mikään niitä pyöritä, mutta voi ne jollain lailla siellä heilahdella.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: Tasapaino akseli
Itte en ainakaan huomannu mitään epämääräisiä värinöitä.
2.3 automaatti kyseessä.
Oli melko ahas rako dremelöidä se ketju ilman runkopukin irroitusta.
2.3 automaatti kyseessä.
Oli melko ahas rako dremelöidä se ketju ilman runkopukin irroitusta.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty