Ajoinpa pitkästä aikaa vaimon käytössä olevalla 2007 Aerolla. Ihmettelin kahta asiaa, joihin en aikaisemmin ole kiinnittänyt huomiota: Auton lievään "heilahteluun" tyhjäkäynnillä ja korkeisiin tyhjäkäyntikierroksiin vaihteen ollessa päällä (automaatti).
"Heilahtelu" johtunee siitä, että ajoittain (1..10 s välein) jää yksi bensasatsi syttymättä (ainakin siltä kuulostaa, kun maallikko kuuntelee pakoputken päästä). Ajossa en huomannut nykimistä.
D:llä tyhjäkäyntikierrokset nousivat jonnekin 1200 rpm luokkaan ja auton ryömintää sai hillitä jarruilla. Mielestäni "ennen" tyhjäkäyntikierrosluku lämpimällä moottorilla vaihde päällä oli alle 1000 rpm.
CE-valo ei pala. Ilmavuoto jossain? Tulpat/sytytyskasetti?
Kiitän ja kumarran.
Aeron tyhjäkäynti
Re: Aeron tyhjäkäynti
No nyt kuulemma syttyi jo CE, mutta huoltoon pääsee vasta viikon päästä.
Re: Aeron tyhjäkäynti
Venakopan vierestä, imusarjan päältä kannattaa ainakin kurkata onko huohottimen takaiskuventtiili mennyt kahteen osaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Aeron tyhjäkäynti
Ootte te kyllä ihme fakiireja tällä foorumilla.
Nyt vasta pääsin kurkkaamaan konepellin alle ja kyllähän se takaisku on poikki. Täytyy kysyä marmorilta uutta, kun en varmaankaan osaa muualta sellaista ostaa.
Ilmeisesti se jämä pitää kaivaa oikealle (puskurin päällä maaten) lähtevästä letkusta pois. Se letku on aika lyhyt ja jäykkä, toivottavasti se pysyy kiinni siellä missä onkaan. Toinen puoli on nipparilla notkeammassa letkussa, sen irroittaminen ei liene ongelma.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ilmeisesti se jämä pitää kaivaa oikealle (puskurin päällä maaten) lähtevästä letkusta pois. Se letku on aika lyhyt ja jäykkä, toivottavasti se pysyy kiinni siellä missä onkaan. Toinen puoli on nipparilla notkeammassa letkussa, sen irroittaminen ei liene ongelma.
Re: Aeron tyhjäkäynti
Katkeava huohottimen takaisku on 2004- femmojen tyyppivika, marmorilta ostettava vena tulee sen kovan muoviputken mukana joka menee öljyloukolle. Syy katkeamiseenhan on siinä virheellisessä suunnittelussa että se vena on toisesta päästä jäykästi kiinni ja toisesta päästä joustavassa kumiletkussa jolloin moottorin tärinät rasittaa suoraan takaiskun karaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron tyhjäkäynti
Jep, niin katsoin että mekaaninen toteutus ei ole ihan täydellinen. Käykö tuohon tilalle joku Motonetin yleismallinen takaisku (jompi kumpi metallinen malli) vai pitääkö saada alkuperäinen osa? Ei ole vielä Delta kertonut, löytyykö hyllystä vai ei.
Liimaamalla tuo ei varmaan kauaa kestäisi kasassa.. venttiili on ehjä, mutta siitä kellertävästä päästä on kai irronnut putki. Vähän näyttää, kuin se olisi ollut liimalla tms kiinni (näkyy punaista väriä takaiskussa siinä mistä putki on irti).
EDIT: On se poikki joo, ei irti. Kursin kokoon liimalla ja nippusiteillä, maanantaina pajalle siinä toivossa että saavat uuden venttiilin siihen mennessä.
Liimaamalla tuo ei varmaan kauaa kestäisi kasassa.. venttiili on ehjä, mutta siitä kellertävästä päästä on kai irronnut putki. Vähän näyttää, kuin se olisi ollut liimalla tms kiinni (näkyy punaista väriä takaiskussa siinä mistä putki on irti).
EDIT: On se poikki joo, ei irti. Kursin kokoon liimalla ja nippusiteillä, maanantaina pajalle siinä toivossa että saavat uuden venttiilin siihen mennessä.
Re: Aeron tyhjäkäynti
Se muovinen on hieman herkempi avautumaan kuin Motonetin metallinen "diesel-takaisku". Sitä en sitten tiedä onko sillä mitään käytännön merkitystä. (Mm. PCS:ltä saat takaiskun jos ei lähimarmori saa hommattua.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.