Moottorin ohjausyksikön vikaantumisen oireet?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Rubiini
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 13:06
Paikkakunta: Nummi-Pusula nyk. Lohja

Moottorin ohjausyksikön vikaantumisen oireet?

Viesti Kirjoittaja Rubiini »

Mun vanhuksella on taas säiden viilettyä alkanut kaikenlainen oireilu: moottorin lämpömittari tipahti alas ja vikakoodi syttyi palamaan. Vaihdettiin anturi ja pari päivää meni ok. Sitten mittarin neula taas tipahti ja vikavalo syttyi. On nyt ollut muutakin ongelmaa: bensankulutus on noussut, ajo tuntuu tahmealta, kaasu ei oikein vastaa, vaihteet nykii (tomaatti) ja moottori kuulostaa rouhivalta ja kovaääniseltä. Moottorin lämpömittari temputtaa siis vain, kun auto seisoo yön ulkona alle 5 asteen lämmössä. Tänään oli aamusella +8 ja lämpömittari toimi moitteettomasti.
Korjaaja epäilee, että vikaa on anturille menevässä johdossa tai liittimessä ja pahimmassa tapauksessa moottorin ohjausyksikössä. Mitä oireita tuon ohjausyksikön vikaantuminen aiheuttaa? Kannattaako alkaa vaihtamaan, kun mittarissa on yli 260 t km.
Saab 9 5 2.3 t Vector Wagon Aut vm.2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin ohjausyksikön vikaantumisen oireet?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän vika ole johdossa tai liittimessä. ECU ei ole varsinaisesti kulutusosa ja hyvin epätodennäköistä että aiheuttaisi kyseisen via. Virheellinen lämpötilatieto nostaa kulutusta ja aiheuttaa ajettavuusongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rubiini
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 13:06
Paikkakunta: Nummi-Pusula nyk. Lohja

Re: Moottorin ohjausyksikön vikaantumisen oireet?

Viesti Kirjoittaja Rubiini »

Kiitoksia. Johan helpotti. :)
Mutta kun nyt tuli tuo otsikko tuohon kirjattua, niin voisiko topiciin saada kokemuksia / infoa aiheesta muillekin kiinnostuneille tiedoksi? Itse en tästä aiheesta googlettamallakaan tietoja löytänyt. Tai sitten en vaan osannut hakea oikeilla hakusanoilla.
Saab 9 5 2.3 t Vector Wagon Aut vm.2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin ohjausyksikön vikaantumisen oireet?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole mitään tyypillisiä oireita, mutta todennäköisimmin moottori ei käy ja/tai vikavalo palaa antaen sisäisen ECU-vian vikakoodin. Joitain tapauksia on tiedossa joissa lambdasignaali jumittuu nollaan ja Trionic rikastaa maksimit tästä johtuen, tällöin lambdan sisääntulo on ollut viallinen. Muiden sisääntulojen vioista en ole ikinä kuullut (esim. lämpöanturi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorin ohjausyksikön vikaantumisen oireet?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itsellä alkoi taannoin piruilemaan tuo lämpömittari ulkomaan matkalla. Rysähti alas säännöllisen epäsäännölliseti, toki vikavaloja ei sytytellyt. Korjaus oli yksinkertainen, puhdistin sekä anturin että liittimen kosketuspinnat ja perään runsaasti CRC:n contact spräytä, ei ole sen jälkeen oireillut...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin