kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Pelkkä anturivika sytyttää vain pelkän ABS-valon.

Omassani vm.-03 oli anturivika niin sytytti "kaikki" valot !
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja mikan »

temule kirjoitti:Eipä auttanut yksikön vaihto, sama ongelma edelleen. Mitä siihen erilliseen liittimeen yksikön alaosaan kuuluisi tulla, kenties syöttöjännite? Tai mihin sen jännitteen kuuluisi tulla, vois varmistaa saako tuo edes sähköä.

Ongelmana on lisäksi se että kyseinen auto ei ole kilpien välissä ja tästä ongelmasta pitäisi päästä eroon, jos sen leimalle haluaa.

Auto on 9-5 2.3t -98 automaatti

Edit: toi boksi onkin manuaalista. Oliskohan kellään techiä omistavalla mahdollisuutta tulla konfaamaan tuota boksia? Osto puolelta löytyy myös ilmoitus.
Jep, jos boxin vaihtaa niin se pitää naittaa Techillä autoon. Mulla oli aikoinaan sama juttu. Tuo absin ohjain maksoi silloin merkkiliikkeessä noin 2000, PCS:llä noin 1000 ja myöhemmin huomasin, että netistä olisi saanut 500:lla.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

blobbo kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:
blobbo kirjoitti:Voiko tuo boksin hajoaminen olla luonteeltaan sellainen, että se ilmenee paremmin tietyssä lämpötilassa?
Voi, se on niitä ensioireita. Myös Iisalmen Autotekniikka on noita korjaillut menestyksekkäästi.

-Sami

Samoja oireita ollut myös tänä kesänä .Tuntuisi ilmaantuvan useimmin silloin, kun auto on helteillä seisonut oikein lämpimässä auringossa. Talvella tätä ei tapahtunut kertaakaan.

Jättääkö tuo mitään vikakoodeja, joita voisi techillä lukea? Valot sammuu taulusta aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Vika kun on siitä ikävä, että se ei todellakaan ilmaannu joka päivä, eli ei voi "varata aikaa vikakoodien lukuun", jos auto on pidettävä käynnissä testerille asti.

Tietysti jos tuo korjaus ei montaa satasta maksa, ja autolla voi ajaa ilman purkkia, voisi kai purkin heittää korjaukseen ilman varmaa diagnoosiakin...
En ole täysin varma onko minulla sama ongelma, mutta ainakin nyt kesällä on nakkonut muutamia kertoja neljä varoitusvaloa tauluun. Ongelma poistuu aina uudella startilla. Ainakaan SID-infon mukaan ei ole kertaakaan jäänyt vikakoodeja muistiin (nErr=0 ja Fcod=0), mutta tiedä sitten olisiko siellä jotain mitä Tech2 näkisi. Myöskään perus OBD2-palikalla ei ole näkynyt vikakoodeja. Ei ole muuten kohta muutamaan viikkoon ilmennyt vikatilaa, kun heinäkuu on ollut niin kylmää (jos lämpötilalla on merkitystä ongelman ilmenemiseen).

Miten ohjausboksin voi irrottaa ja vielä ajaakin? Katsoinko ihan väärin, kun Boschin boksiin näytti menevän myös jarrunestelinjat. Mihin niiden irtaimet päät kytketään, jos boksi ei ole paikoillaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Irrota se sähköinen ohjausosa siitä hydrauliyksiköstä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

louhelai kirjoitti:Pelkkä anturivika sytyttää vain pelkän ABS-valon.

Omassani vm.-03 oli anturivika niin sytytti "kaikki" valot !
Höpö höpöä tuo pelkkä abs-valon syttyminen. Abs, varoitus ja luistonesto taulussa ja Boschin korjaamotason laite näyttää sytkäkatkoa vasen taka-anturia. Hieman ropelsin kyseistä liitintä ja valot katos muutamaks vkoksi. Hankalassa paikassa, joten pitää käyttää nosturilla ni saa liittimen putsattua. Väitän, että suurinosa näistä häröilmoista on puhtaasti liitinvikoja. Takapää kylpee uskomattomassa paskassa, joten lienee ei oo ihme nuo häröt.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Irrota se sähköinen ohjausosa siitä hydrauliyksiköstä.
Tuossa vähän kuvia aiheesta: http://www.bba-reman.com/content.aspx?c ... ir_rebuild (tuossa siis pöydällä koko hässäkkä, mutta siis tuon boksin saa irti siitä kyljestä autossa ollessakin helposti)

Eli kun ottaa vaikka akun pois tieltä ja näplää 6torxia auki ja pari liitintä irti.

re: ohje lontooksi kuvien kanssa http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ?p=2242117
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
temule
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Kesä 15, 2013 12:04
Paikkakunta: Muurame

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja temule »

temule kirjoitti:Eipä auttanut yksikön vaihto, sama ongelma edelleen. Mitä siihen erilliseen liittimeen yksikön alaosaan kuuluisi tulla, kenties syöttöjännite? Tai mihin sen jännitteen kuuluisi tulla, vois varmistaa saako tuo edes sähköä.

Ongelmana on lisäksi se että kyseinen auto ei ole kilpien välissä ja tästä ongelmasta pitäisi päästä eroon, jos sen leimalle haluaa.

Auto on 9-5 2.3t -98 automaatti

Edit: toi boksi onkin manuaalista. Oliskohan kellään techiä omistavalla mahdollisuutta tulla konfaamaan tuota boksia? Osto puolelta löytyy myös ilmoitus.
Eipä ollut tuo boksi mulla vikaantunut. TECH ei päässyt kiinni uutenkaan boksiin. Aika pitkällisen vian etsinnän jälkeen löytyi vaurioitunut maadoitus. Oli johto enää muutamalla säikeellä kiinni. Yleismittarin mukaan kaikki oli ok, mutta virtaa ei kulkenut tarpeeksi läpi. Maadoituksen korjaus korjasi ongelman. Silloin kun maadoitusvika oli päällä, ei TECH saanut yhteyttä myöskään airbagin yksikköön. SRS valo ei kuitenkaan jäänyt päälle mittaristossa.

ABS:n varaosaboksi tuli manuaalivaihteisesta 9-3:sta, mutta tuo auto hyväksyi myös sen ilman mitään ongelmia, kunhan sain tuon maadoituksen korjattua. BOSCH numero oli identtinen alkuperäisen kanssa.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ihan vaan mielenkiinnosta missä päin vaurioitunut maadoitusjohto sijaitsee ja mikä mahtaa olla syynä vaurioon ?

Valokuva olis tietysti parempi kuin tuhat sanaa ...

Vois olla hyötyä jollekulle joka sattuu painimaan saman tyyppisen ongelman kanssa.

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
temule
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Kesä 15, 2013 12:04
Paikkakunta: Muurame

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja temule »

ysifemma kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta missä päin vaurioitunut maadoitusjohto sijaitsee ja mikä mahtaa olla syynä vaurioon ?
Maadoituspiste on akun edessä. Sama maadoitus mihin menee akun miinus navasta piuha. ABS boksilta tuleva johto oli alla ja akulta tuleva johto päällä. Vauriota ei nähnyt ennenkuin avasi mutterin ja otti akulta tulevan johdon edestä pois. ABS boksilta tuleva johto oli tämän rengas abikon (vai mikä lie oikea termi) juuresta melkein poikki.
ysifemma kirjoitti:Valokuva olis tietysti parempi kuin tuhat sanaa ...
Kuvaa en tajunnut ottaa ja liitin on uusittu, joten eipä tuosta enää oikein mitään iloa saa.

Syytä vaurioon en tiedä. Ei tuon johdon pitäisi tuossa kohdin päästä liikkumaan. Mutta olen vasta ostanut auton vakuutusyhiöltä ja en tiedä sen aikaisemmasta elämästä mitään. Autossa olleet vauriot olivat oikealla puolella ja tämä liitos vasemmalla. En oikein usko että tämä vaurio on tuossa kolarissa syntynyt vaan joskus aiemmin.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Onko kyseessä sininen farkku tre avk:lta jossa repsikan ovi sisässä?

Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
temule
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Kesä 15, 2013 12:04
Paikkakunta: Muurame

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja temule »

Punainen sedan SVT:ltä.
Oldman
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 10:53
Paikkakunta: Orimattila

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja Oldman »

ABS poksi hajalla. iselläni korjaus maksoi 300 e kaikkine kuluineen.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kaverin femmassa kanssa abs vika. Kaikki varoitusvalot syttyy, mutta nopeusmittari toimii. Varoitusvalot palaa kokoajan.

Boksi kävi korjattavana(tyyppivikakorjaus), mutta ei tullut kuntoon. Auto kävi myös testerissä ja vika saatiin nollattua, mutta heti kun lähti liikenteeseen antoi saman vikakoodin. Ecu vikaa näytti testissä.

Käykö uudemmat esim. 02vm abs purkki keskenään 00vm aeroon? Käykö dieselin purkki?
Saab 9-5 Aero -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja torque »

9-5 yleinen vika on ABS anturikehien ruostuminen+likaantuminen ja sen seurauksena kehä(t) poikki.(esim. etuimmaiset)) Aiheuttaa vastaavanlaisen valoefektin kuin yllä mainittu. Kehiä saa hankittua erikseen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: kolmio sekä break ja abs päällä, nopeusmittari ei

Viesti Kirjoittaja tami »

Vanhaa ketjua nostelen ylös hyvän fiiliksen myötä.
Reilu kuukausi sitten alkoi mittaristossa loistaa nämä kaikki mahdolliset jarruihin liittyvät huomiovalot. Foorumia hetken selattuani löytyikin tämä ABS-boxin juotosongelmat joita muillakin on ollut ja niitä jotkut korjauttaneet Vaasassa Vekatronics Oy:llä.
Ei muuta kuin foorumin ohjeiden mukaan boxi näppärästi irti sulakelaatikon alta ja Matkahuollon toimesta Vaasaan. Pari päivää ja paluupostissa tuli takaisin nyt korjattu boxi. Siitä lähtien valot pysyneet poissa. Hintaa tuli toimituskuluineen vajaat 200€. Tuli siis kokonaan uuden boxin hintaan verrattuna säästettyä aivan jumalattomasti rahaa. Kiitos kaikille aiheesta aikaisemmin keskustelleille ja tuota elektoriikkayritystä suositelleille.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin