Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5:n 130A laturista alkoi laakeri ääntää noin 300tkm ajettuna. Vaihdoin 80tkm ajettuun B-osaan. En tiedä vieläkö toimii, kun vaihdoin autoa. Kolkin samanlaiseen 130A laturiin uudet hiilet 180tkm. Kehät ja laakerit on vielä hyvät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Käytettyjä latureitahan pyörii paljon purkuosina ja tarvikemitälielatureita ei huvittaisi laittaa, niin onko bensakoneisten laturit kaikki ristiin vaihtokelpoisia riippumatta vuosimallista ja muista parametreista (130A, 140A) vai muuttuuko jokin ja vain tietyt sopii ristiin?

Jos sopii, niin tietenkin sitten mahdollisimman uutta ja vähän ajettua tilalle, jos alkuperäinen luovuttaa joskus 400tkm kohdilla. Sillä sitten pääseekin jo varmasti paaliin asti.

E
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin nuo alkupään t7 -koneiden 130A laturit näytti käyvän 9-3 ja 9-5 ristiin. Jopa T5 tonnarin 90A laturin paikalle meni. Sitä en nyt muista pitikö hihnapyörä vaihtaa jälkimmäisessä tapauksessa. Tuo vaikkapa Biltemasta löytyvä tuote 63618 , 9-3:n 90A laturi (129,- ) on edullinen vaihtoehto, jos pitää senttejä alkaa venyttämään todenteolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Miula on tuossa vanhemmassa femmassa 90A laturi ollu jo monta vuotta, ja ilman ongelmia. En oikeen ymmärrä mihin tota 130A tarvii. Ja ajot on ollu 95% kaupunkiajoa, ko vehje on vaimolla kauppakassina.
Ostin varaosaliikkeestä ja hinta oli reilusti halvempi,kuin 130 malli. Vanha laturi piti palauttaa vaihdossa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Arvoltaan max tonnin kakkosautossa penninvenytys on jo urheilulaji ja jokainen isompi investointi edellyttää elinkaaren pidentämistä vähintään vuodella... Toisaalta tiellekään ole kiva jäädä, joten jossain vaiheessa pitää miettiä jotain vaihtoehtoa. Noin paljon ajetussa lie turhaa lähteä elinikää pidentämään pelkillä hiilillä. Joko uudempaa purkuosaa tilalle tai uudempi saabi pihaan.

Mitä vaihtolaturifirma elstockin katalogeja zoomailin, niin kolmea tyyppiä löytyy:
- 130A
- 140A
- 140A vapaakytkinhihnapyörällä (viimeisissä malleissa)

Ja periaatteessa noista löytyi aina se altenative toisilleen katalogissa. Eli tuon perusteella bensakoneen laturit olisi sekoituskelpoisia.

E
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laturi oli ainakin vanhemmissa Saabeissa huono säästökohde, kun sen temppuillessa auton luotettavuus romahti vääjäämättä. Toki nuukailin 9-3:n laturissa. Tinasin käytettyyn säätäjään uudet hiilet ja asensin sen paikalleen. Kulut taisi jäädä alle vitoseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja suapas »

esim. Motonetiltä 90A laturi. Satasen halvempi ko 130A. http://www.motonet.fi/fi/varaosat/501/1 ... ne-Laturit
Eli säästö n. 5% auton arvosta :wink:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Ja toisaalta reiluun satkuun saa alle sata tonnia ajetuista purettuja, niin jää huoltoinvestointi 10 prosenttiin auton arvosta. Jos se edes ťoisen satkun kestää, niin on jo puoli miljuunaa mittarissa ja sitä ennen varmaan rupeaa joku muukin paikka luovuttamaan, jonka olisi pitänyt jo ajat sitten pettää. Tai carneval of rust edennyt niin pitkälle, että aika luovuttaa.

E
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Niin kuin nykyään kaikkia koneen osia niin näitä latureitakin koskee sama nyrkkisääntö että mitä uudempaa "sukupolvea" tuote edustaa sen kalliimpaa sen ylläpito on.

Eli femmankin tapauksessa uudempi laturimalli (140 A) on kalliimpi huoltaa ja korjata, jota se myös vaatii useammin kuin vanhempi malli (90 - 130 A).

Oikeasti tuo vanhempi laturi on yksi kestävimpiä osia mitä Saappi on asentanut femmaan ... :mrgreen:

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mikähän sen 140A laturin kuluttaa nopeammin? Ei se juurikaan näytä erilaiselta nopeasti katsottuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Olisko samoihin kuoriin pakattu enempi tavaraa... ja nykymuodin mukaan kertakäyttökamaa...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja pjy »

Oliko tiedossa mistä kannattaa etsiä halvempaa laturia kuin tuo motonetin ja 9-5 04 vm saabiin varmaan käy 90A ja mikä alunperin on minun saabissa. Tuo saabiantin hinta ei ole paha, jos sisältää uuden osan ja asennuksen.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie ostin taannoin yhden kolkin laturin Kuopiosta purkaamolta nimeltä Tapanilan auto. Kyllähän näitä purkaamoita on Suomenniemellä useampia. Silloin maksoin verrattain vähän ajetusta laturista 70€. Nyt näkyi olevan hinta 80€. Ellen väärin muista, heillekin tulee osia jostain Euroopan purkaamoilta köntissä. Eivät siis itse välttämättä ole purkaneet luovuttaja-autoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja sye »

Kannattaa vaihtaa heti kun lataus jännite putoaa alle 14V.
Osa joka on halpa ja kestää lähes auton iän. On kuitenkin välttämätön
matkan jatkumisen kannalta.
Jos vaihtotarve n.300tkm. välein niin se 400€ hinta ei juurikaan
nosta huoltokustannuksia.
Siis jos autoa käytetään matka-ajossa.
Kauppakassit on sitten erikseen.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä kilometreissä / vuosissa laturi kanattaa vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinhän se on. 10v sitten meidänkin eka 9-5 maksoi 12500€. Kun pari vuotta sitten möin sen, arvo oli pudonnut kymppitonnin ja korjaus/rengas /huoltokulut oli omistusajalta n.7000€. Eli kyllä tommoseen autoon saa etenkin vanhemmiten melkein yhtäpaljon laittaa rahaa osina, mitä se on maksanutkin. Mitä alemmas auton arvo putoaa, sitä kipeämpiä nuo 400-1000€ varaosa- ja korjauslaskut ovat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin