Öljytikun tulkintavaikeuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

jcarlson kirjoitti:Tikku menee hieman vinossa putkea pitkin taipuen, öljytikun reikähän on lohkossa eikä öljypohjassa itse asiassa.
Tarkoitin, kun öljypohja on poistettuna ja öljytikku lohkossa reijässään, niin onko reijästä ulostuleva tikun osa suorassa vai vinossa maata (öljynpintaa) vasten?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En enää tarkasti muista mutta hämärän muistikuvan perusteella väittäisin että se on hieman vinossa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ja mitä te houritte että muka vaikea luke tuota tikkua, eihän siinä mitään tulkinta vaikeuksia, taitaa olla vika katsojassa :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva

Jos vielä yksi huomio "tikusta asiaa"-osastoon.
Kun tikku näyttäisi olevan noin vinossa öljynpintaa vasten, niin eihän siihen voi tullakaan samanlaista merkkiä kuin jos se menisi kohtisuoraan oljyyn! Mutta kun pyöräyttää tikkua vaikka koko ympäryksen ennen nostoa, saa kyllä aika suoran ja selvän rajapinnan.

Tällä mennään ja hyvin meneekin kunhan ainakin klunssi kastuu...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja turskale »

Onkohan noita keltakorkkisia tikkuja eripituisina?

Kun jouduin vaihtamaan tikun joku aika sitte niin otin käytetyn. Nyt vaihdoin öljyt ja laitoin sen 4 litraa eikä öljytikku kastu kun vähän päästä eli ei ees asteikolle asti. Pari kertaa katoin ennen ajoa ja ajon jälkeen oottaen ensin muutaman minuutin.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Määrittele muutama minuutti :D. Ite olen myös huomannut, että kun odottaa vaikka 10 minsaaa, niin taso alkaa näyttää oikealta, ts. todelliselta, kun ylhäältä on kura valunut alas asti. Taitaa tämä lukea jopa manuaalissa...

Kyllä mulla neljällä litralla on koko muovi märkänä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja turskale »

Tupakin mittanen tauko :D Voihan se olla ku matkalla pakkasta oli parhaillaan 33c nii se vaa pysy niin jäykkänä että ei kerenny valua.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Jep samaa ihmettelin ku auton hommasin.. siihen ei muutama minsa riitä että kaikki näkyy tikussa. En oo mitannu mutta kauan siihen menee, nykyään katson yön tai työpäivän seisonnan jälkeen :) Tulkintaan autto ku viilalla karhensi ne suorat pinnat.
* 9-5 Aero MY03 *
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja benicio »

Ite joskus jätin öljytikun konepellin väliin (joo pitäiskö uusia kaasujouset) ja korkkiosa meni rikki. Uudessa tikussa se mittapää oli semmonen vaaleanruskea, ja siitä öljytason näkee ihan hyvin. Vanha oli musta. Ja itseasiassa tietysti uuden koneen mukanakin tuli uusi tikku.

Se tikuissa on minusta hassua, että sitä ei kai mitatessa kuulu työntää alas asti, vaan vain siihen asentoon jossa se on normaalistikin? Ja kun tässä teen mentaaliharjoituksia, niin eikö korkkia avatessa sitä työnnetä pikkuisen alas ja kierretä (tai ainakin sitä pystyy painamaan), eli varmaan n sentin heittää tulos jos lähtötilanne on suljettu korkki versus korkki kädessä? Vai pysyykö tikkuosa paikallaan?
Jos yhtään lohduttaa, niin NG tidissä se tikku on vielä huonompi, vaikka on ihan perinteinen metallinen. Käytännössä olen todennut parhaaksi tavaksi työntää tikku vain viimeiseen kumitiivisterenkaaseen asti niin tulosta on helpompi tulkita, koska jos öljytaso on just maksimissa, niin mittaustuloksen lukeminen on enempi vähempi mahdotonta.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja mestari »

pysyykö siinä valkoinen miranoli jos pesee brackcleanerilla ja kastaa pytyssä nin olisi helpompi pimeässäkin stekata
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Pee »

Eiköhän se tikku pysy paikallaan, korkki joustaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja 3J »

^ Juurikin noin. Korkki se on joka lopussa vielä painuu alas lukittuakseen, tikku ei liiku. Eli sama tulos painaako alas asti vai vain hollille.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja turskale »

En ymmärrä. Ajon jälkeen ainakin tunnin annoin auton seista tasasella ja katoin öljyt. Ei kastu tikku.
5L kannu on niin lisäsin vielä viimesenkin litran ja nyt kastuu ihan alalaitaan mitta asteikkoo.

Öljyputkikii tuntu olevan paikallaan niinku pitää eikä minnekkää oo valunukkaa.


Voiko GM 5w30 5l kannussa olla tullu vajaa täyttö ku ei tullu mieleen sitä asteikkoo täytenä kattoo?
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Onko sulla se tikku suora vai onko tullut ylimääräsiä mutkia siihen esim säilytyksessä?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja turskale »

Suora se on niin kuin pitääkin.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Vastaa Viestiin