Parkkipolttimot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Muutama tarkentava kysymys .

Voiko/kannattaako etu parkkipolttimoa korvata led korvikkeella ilman sivuvaikutuksia kuten välkyntää ? Malli, merkki ja ostopaikka ?
Kuinka itse vaihtotyön olette tehneet, onko edessä koko umpion irrotus ( nakkisormet rajoittaa ) vai onko vaihtoehtoja ?
Viimeksi oli umpio kädessä... :D
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

Asian vaikeushan riippuu onko halogen vai Xenon-umpiot. Xenoneissa hieman hermoja kiristävämpi operaatio.
Itse asentelin omiin Xenon-umpioihini tuossa viime kesänä valkoiset ledit etuparkkeihin ja rekisterikilven valoihin. Mitään välkkymistä tai ongelmia ei niistä ole ollut.
Vaihtotyö tosiaan ehkä helpointa umpio kädessä, mutta itse kyllä ne vaihdoin ihan umpio paikallaan ja en kyllä kauhean pieniksi omia käsiäni sanoisi. Hieman hermoja raastavaa hommaa se kyllä on. :mrgreen:
Polttimon tyyppi on T10 ja ostopaikka Ebay, lähetysmaa; Kiina. 8)
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Pee »

Viirusilmään taisin ostaa motonetistä led polttimot ja vaihdoin samalla kertaa xenon polttimoiden kanssa, umpio irti.
Hyvin on kestänyt ja ei ole välkkynyt tjms.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
mmatine
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Joulu 09, 2012 21:14
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja mmatine »

Omassa viirussa parkkipolttimot ovat kiinni tangossa, joka työnnetään konehuoneen puolelta umpion sisään. Tanko ja polttimo lähtevät vetämällä pois. Itsellä parkkipolttimon vaihto sujui melko helposti, vain tuon tangon takaisin pujottaminen reikään teki vähän tuskaa. Ei tahtonut reikää löytyä :D

Parkeiksi laitoin Philipsin 360 astetta valaiset ledit. Sopivat värisävyltään hyvin yhteen xenoneiden kanssa.
Saab 9-5 2.3TA Vector Griffin 2009
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ei palvele alkuperäistä kysyjää, mutta viirusta vielä sen verran että kaikki LED-polttimothan eivät istu kovin tiukasti kiinni siihen tikunnokkaan. Kuskinpuolen umpiossani on nyt 3kpl parkki-ledejä "jossain", kun 50/50%-todennäköisyydellä napaisuus ei tietenkään koskaan osu kerrasta kohdalleen ja tikkua pois vetäessä lampun-mokoma rapisi aina jonnekin umpion syövereihin.

Lopulta älysin teipata pienillä lipareilla polttimon kantaansa kiinnni ennen asennusta, niin se pysyi matkassa vielä poisvedettäessäkin. En ollenkaan tarkoita yleistää että kaikki led-polttimot putoaisivat tikun nokasta helposti: nämä nyt sattuivat olemaan mottipäisiä eli painopiste oli kaukana kannasta, lisäksi motti otti helposti sen parkkipolttimoputken seinämiin kiinni ja erityisesti motin olkapää takkusi putken suuaukkoon kun tikkua alkoi vetää. Ei auttanut varovaisuus eikä pyörittävä liike.

Itsellä oli sikälikin huonoa tuuria, että valittu polttimomalli kesti nokalla vain muutaman päivän ja alkoivat sen jälkeen stroboilla. Varsin nopaan tahtiin lampusta pimeni ledejä, ja jäljellejääneet jatkoivat stroboiluaan kunnes tuli kokonaan pimeää. Siinä mielessä päästiin tavoitteeseen, että alkuperäinen tarkoitus oli yhtenäistää parkkien ilmettä xenonien kanssa, ja parin viikon ajan olikin samanväriset valot jotka vilkkuivat villisti, xenonit tosin eri tahtiin parkkien kanssa. :?

Lopetin kokeilun siltä erää ja laitoin tilalle Philipsin Bluevisionit, jotka ovat tummankeltaiset kekäleet.

Juuri NUO led-polttimot eivät femmassa kestäneet, mutta niillä oli pari vuotta sitten hintaa n.1€/kpl, joten odotuskaan ei ollut korkea. Tänä päivänä eurolla saa moninverroin fiksumpia vaihtoehtoja, ja palaankin ledeihin varmasti jossain vaiheessa. Raportoin myös, kun selviää kuinka paljon lamppuja sinne umpion alusrakenteeseen oikeasti mahtuu! :lol:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Pitänee jälleen suunnata Motonetin suuntaan ja noutaa 4 x T10 kannalla lasipolttimon korvike led versiona. Niitä ei varmaankaan siellä ole kovin monen tehoista tarjolla. Olishan komiikkapisteet taattu kun olis kunnon valaisu parkeilla ja kilvellä. Saattaisi virkavalta ainakin kiinnostua ja tietty kun toi leimaaminen edessä ..
(Niin joo. Olihan ne mun valot Xenonit joten ohjelma taattu)

Ei varmaan häviä mitään jos ensin kokeilen kärkipihtien avustamana ihan autoon päin asennusta... Sit kun on tussaroinut polttimon putoomaan umpioon niin on aika irrotella umpiot ... :D

Vai oliko ohjeistusta itse vaihtotyön helpottamiseksi jollain tarjota ..? :idea: ?
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Useampi erilainen setti ledejä käytetty femman keulalla. Ei toimi kuin max muutaman viikon.
Sinisiä T10 halogeeneja olen käyttänyt, mutta eihän niiden sävy ole xenonin kanssa lähellekään. Parempi kuitenki kuin normi polttimot... Halogeeni on kestänyt parhaiten.
Parkkien vaihtotyö on omanlaista ähertämistä, mutta aina ne on vaihetuksi tullu ihan umpiot paikallaan.
Sen "tikun" avullahan se pitää koittaa uittaa polttimo reikään. Parkit kun laittaa vielä päälle, niin kohdistaminen helpottuu kummasti. :D
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

toni1976 kirjoitti:Useampi erilainen setti ledejä käytetty femman keulalla. Ei toimi kuin max muutaman viikon.
Sinisiä T10 halogeeneja olen käyttänyt, mutta eihän niiden sävy ole xenonin kanssa lähellekään. Parempi kuitenki kuin normi polttimot... Halogeeni on kestänyt parhaiten.
Parkkien vaihtotyö on omanlaista ähertämistä, mutta aina ne on vaihetuksi tullu ihan umpiot paikallaan.
Sen "tikun" avullahan se pitää koittaa uittaa polttimo reikään. Parkit kun laittaa vielä päälle, niin kohdistaminen helpottuu kummasti. :D

... Tarkoitatko "tikulla" tuota lampun kantaa tms. en muista sellaista nähneeni tähän hätään viime vaihdosta.
Toi halogeeni T10 sinisenä - kuullostaa hyvältä mutta kun on uusi tuttavuus. Onko Motonetissä näitä ja olisko kuvaa/mallia speksejä tehosta tms. Mielellään saisivat parkit kestää kauemmin kuin viikon.

Toi parkit päälle oli erinomainen idea...
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tikku viitannee viirun valoihin. Jos sinulla on -03 niin se on vielä se viirua edeltävä faceliftmalli.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
mmatine
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Joulu 09, 2012 21:14
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja mmatine »

http://www.powerbulbs.com/eu/product/ph ... 4000k-twin

Nämä itsellä viirun parkkeina. Suhteellisen kalliit, mutta ovat osoittautuneet kestäväksi. Olivat jo aiemmassa autossa rekisterikilvenpolttimoina.
Saab 9-5 2.3TA Vector Griffin 2009
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mielestäni ei kannata laittaa ledejä. Laadukkaat stanulamput kestää varsin hienosti. Olen laittanut Phillips -merkkisiä ja ne kestää parkkeina ja kilvenvaloina vuosia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

mmatine kirjoitti:http://www.powerbulbs.com/eu/product/ph ... 4000k-twin

Nämä itsellä viirun parkkeina. Suhteellisen kalliit, mutta ovat osoittautuneet kestäväksi. Olivat jo aiemmassa autossa rekisterikilvenpolttimoina.
Sait vakuuttuneeksi näistä nimenomaisista polttimoista. Lähti aiemmasta ledikritiikistä huolimatta tilaukseen. Mahtaa viikko mennä toimitukseen. Aikanaan olikin ideana saada kutakuinkin xenonin väriset parkit ja nää taitaa olla aika lähellä niitä. Toivottavasti oli turvallinen ostopaikka ...

Niin oli niillä joku alekamppis -20 pinnaa.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
mmatine
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Joulu 09, 2012 21:14
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja mmatine »

Kestävyydellä ledejä ei voi suositella, hinnasta nyt puhumattakaan. Omalta osaltani kysymys oli pelkästä turhamaisuudesta eli ledit näyttää omasta mielestä esteettisesti paremmalta xenoneiden vieressä kuin tavan halogenit. Kukin tavallaan!

Itsekin tilasin tuolta ja kaikki meni ok. Tuolta voisin tilata lamppuja toistekin.
Saab 9-5 2.3TA Vector Griffin 2009
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja suapas »

Itellä on viirussa päiväledit sumarien paikalla. Kytketty ilman takavaloja. Takavalot saa päälle kytkemällä parkit päälle ja täytyy myöntää, ettei hehkuparkit ja pvledit oikeen istu... Eli pitäis vaihtaa ledit myös parkkeihin... Mut onnex ne ei näy kuskinpukille :D
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Minä itte kirjoitti:... Tarkoitatko "tikulla" tuota lampun kantaa tms. en muista sellaista nähneeni tähän hätään viime vaihdosta.
Toi halogeeni T10 sinisenä - kuullostaa hyvältä mutta kun on uusi tuttavuus. Onko Motonetissä näitä ja olisko kuvaa/mallia speksejä tehosta tms. Mielellään saisivat parkit kestää kauemmin kuin viikon.

Toi parkit päälle oli erinomainen idea...
Siis tuolla "tikulla" tarkoitin sitä jäykistettyä kohtaa siinä polttimon johdossa. :D
Viirun parkkipolttimotikuista en tiiä mitään.
Ja noita sinisiä T10-polttimoita löytyy melkein mistä vaan. Jotku 5W Philipsin tekeleet on nuo mitkä mulla on paikoillaan.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin