Kaupat tuli tehtyä sen perusteella, että huoltohistoria on aika kattava koko auton eliniältä kuitteineen, ja moni tyyppivikana pidetty asia oli jo niiden valossa hoideltu pois (ahdin, tp-ketju, huohotus, DI-kasetti yms...)
Nyt tuossa suunnilleen viikko takaperin rupesi vilkuttelemaan öljynpainevaloa kuumana, tyhjäkäynnillä.
Ensimmäisenä kokeiltiin vaihtaa uusi genuine-öljypaineanturi, mutta ei vika ollut siinä. Oli tosin vuotanut jokusen tipan anturin juuresta, joten sekin vuotopaikka tuli samalla korjattua.
Laskettiin moottoriöljyt ulos hienon suodatinkankaan läpi, johon jäi muutama häviävän pieni (kokoluokkaa alle 0,5mm) hiukkanen. Tilanne ei vielä näytä tässä vaiheessa mielestäni pahalta.
Sen jälkeen tsekattiin öljynpaineen rajoitinventtiili sekä öljypumppu ympäristöineen, ja vaihdeltiin uudet stefat ja o-renkaat. Ei vieläkään mitään epätavallista.
Sitten otettiin öljypohja auki, ja öljypohjasta löytyikin yllättävästi kuvan kamaa, aika suuriakin (1cm) palasia. Onko nämä lähtöisin jakopään laahaimista tai jostain? Öljysihti oli kuitenkin käytännössä puhdas, joten edellinen omistaja ei ollut välttämättä puhunut aivan pehmeitä kun sanoi, että sihti oli juuri tarkastettu viime öljynvaihdon yhteydessä 2000km sitten.

Seuraavaksi olisi varmaan hommana jakopään ottaminen esille sitten. Mutta onko nuo palaset nyt sitten syy vai mahdollisesti seuraus öljynpaineiden häviämisestä? Mikään näkyvä paikka ei ainakaan avattaessa ollut tukossa.
Jakopää on vaihdettu n. 75 000km sitten, ja tasapainoketju poistettu n. 2000km sitten. Turbo myös vaihdettu Mitsuun n. 25 000km sitten, ja huohottimelle on tehty auton elämän aikana useampikin päivitys ja remontti. Näistä on kuitit olemassa, sekä useimmista pvm. ja kilsat kirjattu ylös "ajopäiväkirjaan".
Alakerran laakerit tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan myös samalla, kun öljypohjakin on jo irti, mutta jotenkin on sellainen kutina että laakerit ei olisi ottaneet kipeää. Ei olla kuitenkaan vielä koskettu kankiinkaan.
Jotain kommenttia asiaan? Kuulostaako sotasuunnitelma jakopään kannen purkamisesta järkevältä, kannattaisiko jotain muuta tehdä ensin? Öljypumppuun asti ollaan jo availtukin.
Onko tietoa, mistä palaset on kotoisin ja miksi niitä tuolla tavalla löytyy alakerrasta? Pitäisi tosiaan hahmottaa, mitkä löydökset ovat syitä ja mitkä seurauksia.