5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Ei noita tarvitse mitenkään "ilmata", jos turbiinistakin on öljyjä laskettu pois.
Uutta öljyä laitoin "kuivaan" laatikkoon n. 4.5 litraa ja auto käyntiin, siitä sitten lisäiltiin auto käynnissä D ja R asennon jälkeen P:llä, että oli tikku kartalla, vaihteet toimi normaalisti.
Tämän jälkeen nosturilta pois ajaessa jouduin pysähtymään ja tyhjäkäyttelemään hetken.
Tämän jälkeen ei enää vetoa löytynyt mihinkään suuntaan.
Voisin myös kuvitella, että laatikosta kuuluisi jatkuvasti kavitaatioääntä, jos siellä olisi öljyn imusihti tukossa.
Toisaalta hetken toiminta öljynvaihdon jälkeen taas voisi viitata sihdin tukoksen tilapäiseen irtoamiseen öljyjen mukana, josta jäi lillumaan öljypohjaan ja uusien öljyjen mukana imaistiin takaisin sihtiin...
Kun kerkeän, kokeilen tuleeko öljynjäähdyttimen letkusta öljyä normaalisti, vai eikö tule ollenkaan.
Uutta öljyä laitoin "kuivaan" laatikkoon n. 4.5 litraa ja auto käyntiin, siitä sitten lisäiltiin auto käynnissä D ja R asennon jälkeen P:llä, että oli tikku kartalla, vaihteet toimi normaalisti.
Tämän jälkeen nosturilta pois ajaessa jouduin pysähtymään ja tyhjäkäyttelemään hetken.
Tämän jälkeen ei enää vetoa löytynyt mihinkään suuntaan.
Voisin myös kuvitella, että laatikosta kuuluisi jatkuvasti kavitaatioääntä, jos siellä olisi öljyn imusihti tukossa.
Toisaalta hetken toiminta öljynvaihdon jälkeen taas voisi viitata sihdin tukoksen tilapäiseen irtoamiseen öljyjen mukana, josta jäi lillumaan öljypohjaan ja uusien öljyjen mukana imaistiin takaisin sihtiin...
Kun kerkeän, kokeilen tuleeko öljynjäähdyttimen letkusta öljyä normaalisti, vai eikö tule ollenkaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Mie veikkaan niitä öljypumpun kynsiä, jotka ropanneet.
Vast ikään näin tapauksen, että laatikon irroituksen jälkeen pääsi pari kilsaa ja auton pysäytyksen jälkeen ei liikkunut. Kynnet siliänä.
Vast ikään näin tapauksen, että laatikon irroituksen jälkeen pääsi pari kilsaa ja auton pysäytyksen jälkeen ei liikkunut. Kynnet siliänä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Poropeukalot erikseen.
Olen itsekin kuullut useammasta tapauksesta, että ollaan vedätetty huonosti kynsien päälle asennettua turbiinia väkisin pulteilla kiinni koneen ja laatikon väliin, kun ei muuten ole mennyt riittävän lähelle.
Näin ei ikinä pitäisi tehdä (ja ei mun pajalla varsinkaan tehdä).
Ei myöskään selitä miksi vaihteet löytyi tilapäisesti öljynvaihdon jälkeen.
Olen itsekin kuullut useammasta tapauksesta, että ollaan vedätetty huonosti kynsien päälle asennettua turbiinia väkisin pulteilla kiinni koneen ja laatikon väliin, kun ei muuten ole mennyt riittävän lähelle.
Näin ei ikinä pitäisi tehdä (ja ei mun pajalla varsinkaan tehdä).
Ei myöskään selitä miksi vaihteet löytyi tilapäisesti öljynvaihdon jälkeen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Jos laatikon öljypumppu olis sökö ei auto liikkuis ollenkaan. Vaihda vielä lauhduttimen kautta kierrättämällä 4-6 litraa öljyä. Jos ei auta niin venttiilipesä auki ja puhdistus. Paskaa tai ilmaa päässyt kiertoon. Vaahdonnut öljy aiheuttaa juurikin tuollaiset oireet. Voisi poistua kierrättämällä.
Jos laatikko ja turbiini on kuivat niin laatikon voi huoletta ylitäyttää. 6 litraa ja käyntiin. Mittaus ja lisäys. Sen jälkeen vaihteet läpi ja lisää öljyä.
Jos laatikko ja turbiini on kuivat niin laatikon voi huoletta ylitäyttää. 6 litraa ja käyntiin. Mittaus ja lisäys. Sen jälkeen vaihteet läpi ja lisää öljyä.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Niin se lähti liikkeelle koska turbiinissa ja pumpun jälkeen oli vielä vähän öljyä... sitten tuli ilma.
Turbiinista/momentinmuuntimesta öljynpoisto on liki mahdotonta rakenteensa puolesta.
Saitko 3-4litraa ulos? koko öljymäärä on noin tuplat... loput on turbiinissa,pumpussa ja ventiiilistön laatikossa.
Laatikko irti ja halki (puhtaassa tilassa) ja suodatin vaihtoon, kaikki muu yritys on lyhytkestoista tekohengitystä. (sen tyhjennyksen jälkeen voi lisätä ehkä 6litraa)
Venttiilistövika jumisi tietyn vaihteen ei koko laatikkoa, se olisi oireillut jo ennen...Suodatin pitää venttiilistöön menevän öljyn suht puhtaana.
Laatikkoa ei kannata yrittää käyttää vaihteilla/ajaa vaajalla öljynpaineella koska se luistaa ja kuluttaa kytkinlevyt ja saattaa rikkoa momentinmuuntimen.
Turbiinista/momentinmuuntimesta öljynpoisto on liki mahdotonta rakenteensa puolesta.
Saitko 3-4litraa ulos? koko öljymäärä on noin tuplat... loput on turbiinissa,pumpussa ja ventiiilistön laatikossa.
Laatikko irti ja halki (puhtaassa tilassa) ja suodatin vaihtoon, kaikki muu yritys on lyhytkestoista tekohengitystä. (sen tyhjennyksen jälkeen voi lisätä ehkä 6litraa)
Venttiilistövika jumisi tietyn vaihteen ei koko laatikkoa, se olisi oireillut jo ennen...Suodatin pitää venttiilistöön menevän öljyn suht puhtaana.
Laatikkoa ei kannata yrittää käyttää vaihteilla/ajaa vaajalla öljynpaineella koska se luistaa ja kuluttaa kytkinlevyt ja saattaa rikkoa momentinmuuntimen.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Laatikkoa ei kannata yrittää käyttää vaihteilla/ajaa vaajalla öljynpaineella koska se luistaa ja kuluttaa kytkinlevyt ja saattaa rikkoa momentinmuuntimen.
tuota eikös juuri kun vaihtaa öljyt olla tuossa pisteessä eli pitäs käyttää vaihteilla vaikka öljyä ei lootassa vielä kierrä?
kannattaako silloin kun loota on irti nin kaataa turbiinistä vanha öljy pois ja laitaa uutta tilalle vaikka reilumminnkin? tuleeko liika jostakin päin pois?
tuota eikös juuri kun vaihtaa öljyt olla tuossa pisteessä eli pitäs käyttää vaihteilla vaikka öljyä ei lootassa vielä kierrä?
kannattaako silloin kun loota on irti nin kaataa turbiinistä vanha öljy pois ja laitaa uutta tilalle vaikka reilumminnkin? tuleeko liika jostakin päin pois?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Turbiinin tyhjentäminen kestää kauan. Itse olen jättänyt turbiinin ämpäriin valumaan yöksi.
Kun turbiini on ollut pois ja autoa käynnistää. Pitää ehdottomasti tarkistaa tikusta onko riittävästi öljyä ennen kuin alkaa käymään vaihteita läpi.
Turbiini vie tyhjänä varmasti sen 4litraa ja kun siirtyy vaihteille alkaa pumppaan sinne ilmaa. Koneisto ei vie isoa määrää öljyä. 1-2 litraa.
Jos pumppu on työntänyt ilmaa laatikkoon. Kannattaa se ylitäyttää ja kierrättää lauhduttimen kautta pois. Jatkuvasti seuraten öljyn määrää.
Laatikkoa ei saa paikalleen jos turbiini ei ole kaikilla hampaillaan ja pohjassa. Jos ei suostu menemään pohjaan voi laittaa vetarit paikalleen ja pyöräyttää tasauspyörästöä hieman. Pitäis loksahtaa helpommin paikalleen.
Kun turbiini on ollut pois ja autoa käynnistää. Pitää ehdottomasti tarkistaa tikusta onko riittävästi öljyä ennen kuin alkaa käymään vaihteita läpi.
Turbiini vie tyhjänä varmasti sen 4litraa ja kun siirtyy vaihteille alkaa pumppaan sinne ilmaa. Koneisto ei vie isoa määrää öljyä. 1-2 litraa.
Jos pumppu on työntänyt ilmaa laatikkoon. Kannattaa se ylitäyttää ja kierrättää lauhduttimen kautta pois. Jatkuvasti seuraten öljyn määrää.
Laatikkoa ei saa paikalleen jos turbiini ei ole kaikilla hampaillaan ja pohjassa. Jos ei suostu menemään pohjaan voi laittaa vetarit paikalleen ja pyöräyttää tasauspyörästöä hieman. Pitäis loksahtaa helpommin paikalleen.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Hyvä vinkki, kokeillaan ja toivotaan parasta
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Sitä turbiinia et saa täysin tyhjäksi edes kääntämällä ylösalasin kts.kuvaa rakenteesta:
Vaikka nyt ylitäyttämällä saisikin öljypumpun imemään ja laatikon toimimaan se on hyvin lyhytnäköistä toimintaa.
Suodatinsihti on edelleen tukossa ja vajaalla öljynpaineilla laatikko temppuilee ja menee rikki.
Se tulee eteen lähes yhtä varmasti kuin kevät...
Kokemuksesta sanon ettei ole kiva kun laatikko antautuu yli 800km kotoa, kun autoa eniten tarvitsisi.
Se on sitten Aamen lle... 3-4000k€ korjaavat laatikkomaakarit näitä...
Nyt tuli sitten ilmaiseksi annettua tosi arvokkaita neuvoja kokemuksesta.
Vaikka nyt ylitäyttämällä saisikin öljypumpun imemään ja laatikon toimimaan se on hyvin lyhytnäköistä toimintaa.
Suodatinsihti on edelleen tukossa ja vajaalla öljynpaineilla laatikko temppuilee ja menee rikki.
Se tulee eteen lähes yhtä varmasti kuin kevät...
Kokemuksesta sanon ettei ole kiva kun laatikko antautuu yli 800km kotoa, kun autoa eniten tarvitsisi.
Se on sitten Aamen lle... 3-4000k€ korjaavat laatikkomaakarit näitä...
Nyt tuli sitten ilmaiseksi annettua tosi arvokkaita neuvoja kokemuksesta.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Tai takuukunnostettu Latviasta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0#p1117329
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Onko näissä automaateissa suodatinta? Ainakaan vissin 4 vaihteisessa ei vaihdettavaa ole. Itellä käyny mielessä bypass suodatus systeemin tekeminen laatikkoon/moottoriin, mutta melko vähän infoa asiasta (Ja tämä vain harrastus/kokeilu mielessä, tai sitten jää vain suunnittelu asteelle)fforslund kirjoitti:
Suodatinsihti on edelleen tukossa ja vajaalla öljynpaineilla laatikko temppuilee ja menee rikki.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Kyllä siellä suodatin on 9-5 2002 lähtien 5V.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4905
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4905
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
WIS ei kerro mitään suodattimesta. Onko kukaan vaihtanut kyseistä suodatinta?9000CD23T kirjoitti:Kyllä siellä suodatin on 9-5 2002 lähtien 5V.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4905
SAAB 9-5 AERO SPORTCOMBI 2007
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Siinä vaihteiston päällä on iso pultti (27mm kanta). Se ei ole öljynlisäysproppu, vaan siinä on panta kiinni. Sen kun irroittaa, panta irtoaa ja niin hukkuu pakki sekä vaihteista vissiin ainakin kolmonen ja nelonen. Eihän vaan ole Coltin projektissa avattu sitä pulttia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse
Ei oo avattu. Öljy lisätään mittatikusta
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.