5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei noita tarvitse mitenkään "ilmata", jos turbiinistakin on öljyjä laskettu pois.

Uutta öljyä laitoin "kuivaan" laatikkoon n. 4.5 litraa ja auto käyntiin, siitä sitten lisäiltiin auto käynnissä D ja R asennon jälkeen P:llä, että oli tikku kartalla, vaihteet toimi normaalisti.

Tämän jälkeen nosturilta pois ajaessa jouduin pysähtymään ja tyhjäkäyttelemään hetken.
Tämän jälkeen ei enää vetoa löytynyt mihinkään suuntaan.

Voisin myös kuvitella, että laatikosta kuuluisi jatkuvasti kavitaatioääntä, jos siellä olisi öljyn imusihti tukossa.
Toisaalta hetken toiminta öljynvaihdon jälkeen taas voisi viitata sihdin tukoksen tilapäiseen irtoamiseen öljyjen mukana, josta jäi lillumaan öljypohjaan ja uusien öljyjen mukana imaistiin takaisin sihtiin...

Kun kerkeän, kokeilen tuleeko öljynjäähdyttimen letkusta öljyä normaalisti, vai eikö tule ollenkaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mie veikkaan niitä öljypumpun kynsiä, jotka ropanneet.

Vast ikään näin tapauksen, että laatikon irroituksen jälkeen pääsi pari kilsaa ja auton pysäytyksen jälkeen ei liikkunut. Kynnet siliänä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Poropeukalot erikseen.
Olen itsekin kuullut useammasta tapauksesta, että ollaan vedätetty huonosti kynsien päälle asennettua turbiinia väkisin pulteilla kiinni koneen ja laatikon väliin, kun ei muuten ole mennyt riittävän lähelle.
Näin ei ikinä pitäisi tehdä (ja ei mun pajalla varsinkaan tehdä).

Ei myöskään selitä miksi vaihteet löytyi tilapäisesti öljynvaihdon jälkeen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Jos laatikon öljypumppu olis sökö ei auto liikkuis ollenkaan. Vaihda vielä lauhduttimen kautta kierrättämällä 4-6 litraa öljyä. Jos ei auta niin venttiilipesä auki ja puhdistus. Paskaa tai ilmaa päässyt kiertoon. Vaahdonnut öljy aiheuttaa juurikin tuollaiset oireet. Voisi poistua kierrättämällä.

Jos laatikko ja turbiini on kuivat niin laatikon voi huoletta ylitäyttää. 6 litraa ja käyntiin. Mittaus ja lisäys. Sen jälkeen vaihteet läpi ja lisää öljyä.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Niin se lähti liikkeelle koska turbiinissa ja pumpun jälkeen oli vielä vähän öljyä... sitten tuli ilma.
Turbiinista/momentinmuuntimesta öljynpoisto on liki mahdotonta rakenteensa puolesta.
Saitko 3-4litraa ulos? koko öljymäärä on noin tuplat... loput on turbiinissa,pumpussa ja ventiiilistön laatikossa.

Laatikko irti ja halki (puhtaassa tilassa) ja suodatin vaihtoon, kaikki muu yritys on lyhytkestoista tekohengitystä. :idea: (sen tyhjennyksen jälkeen voi lisätä ehkä 6litraa)

Venttiilistövika jumisi tietyn vaihteen ei koko laatikkoa, se olisi oireillut jo ennen...Suodatin pitää venttiilistöön menevän öljyn suht puhtaana.

Laatikkoa ei kannata yrittää käyttää vaihteilla/ajaa vaajalla öljynpaineella koska se luistaa ja kuluttaa kytkinlevyt ja saattaa rikkoa momentinmuuntimen.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja mestari »

Laatikkoa ei kannata yrittää käyttää vaihteilla/ajaa vaajalla öljynpaineella koska se luistaa ja kuluttaa kytkinlevyt ja saattaa rikkoa momentinmuuntimen.

tuota eikös juuri kun vaihtaa öljyt olla tuossa pisteessä eli pitäs käyttää vaihteilla vaikka öljyä ei lootassa vielä kierrä?

kannattaako silloin kun loota on irti nin kaataa turbiinistä vanha öljy pois ja laitaa uutta tilalle vaikka reilumminnkin? tuleeko liika jostakin päin pois?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Turbiinin tyhjentäminen kestää kauan. Itse olen jättänyt turbiinin ämpäriin valumaan yöksi.

Kun turbiini on ollut pois ja autoa käynnistää. Pitää ehdottomasti tarkistaa tikusta onko riittävästi öljyä ennen kuin alkaa käymään vaihteita läpi.

Turbiini vie tyhjänä varmasti sen 4litraa ja kun siirtyy vaihteille alkaa pumppaan sinne ilmaa. Koneisto ei vie isoa määrää öljyä. 1-2 litraa.

Jos pumppu on työntänyt ilmaa laatikkoon. Kannattaa se ylitäyttää ja kierrättää lauhduttimen kautta pois. Jatkuvasti seuraten öljyn määrää.

Laatikkoa ei saa paikalleen jos turbiini ei ole kaikilla hampaillaan ja pohjassa. Jos ei suostu menemään pohjaan voi laittaa vetarit paikalleen ja pyöräyttää tasauspyörästöä hieman. Pitäis loksahtaa helpommin paikalleen.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hyvä vinkki, kokeillaan ja toivotaan parasta :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Sitä turbiinia et saa täysin tyhjäksi edes kääntämällä ylösalasin kts.kuvaa rakenteesta:Kuva
Vaikka nyt ylitäyttämällä saisikin öljypumpun imemään ja laatikon toimimaan se on hyvin lyhytnäköistä toimintaa. :evil:

Suodatinsihti on edelleen tukossa ja vajaalla öljynpaineilla laatikko temppuilee ja menee rikki.
Se tulee eteen lähes yhtä varmasti kuin kevät...
Kokemuksesta sanon ettei ole kiva kun laatikko antautuu yli 800km kotoa, kun autoa eniten tarvitsisi. :oops:
Se on sitten Aamen :saab: lle... 3-4000k€ korjaavat laatikkomaakarit näitä...
Nyt tuli sitten ilmaiseksi annettua tosi arvokkaita neuvoja kokemuksesta. ;) :oops:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Dosh »

fforslund kirjoitti:
Suodatinsihti on edelleen tukossa ja vajaalla öljynpaineilla laatikko temppuilee ja menee rikki.
Onko näissä automaateissa suodatinta? Ainakaan vissin 4 vaihteisessa ei vaihdettavaa ole. Itellä käyny mielessä bypass suodatus systeemin tekeminen laatikkoon/moottoriin, mutta melko vähän infoa asiasta (Ja tämä vain harrastus/kokeilu mielessä, tai sitten jää vain suunnittelu asteelle)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä siellä suodatin on 9-5 2002 lähtien 5V.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4905
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jari603
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Marras 11, 2015 19:28
Paikkakunta: Turku

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja jari603 »

9000CD23T kirjoitti:Kyllä siellä suodatin on 9-5 2002 lähtien 5V.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4905
WIS ei kerro mitään suodattimesta. Onko kukaan vaihtanut kyseistä suodatinta?
SAAB 9-5 AERO SPORTCOMBI 2007
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siinä vaihteiston päällä on iso pultti (27mm kanta). Se ei ole öljynlisäysproppu, vaan siinä on panta kiinni. Sen kun irroittaa, panta irtoaa ja niin hukkuu pakki sekä vaihteista vissiin ainakin kolmonen ja nelonen. Eihän vaan ole Coltin projektissa avattu sitä pulttia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 5v Automaatti kadotti vaihteet eteen ja taakse

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei oo avattu. Öljy lisätään mittatikusta :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin