Edellinen ongelma tämän auton kanssa oli: Öljynpaineongelma&jakopää
Eli auto on isäni 1999 Saab 9-5 2.3t SE, johon on teetetty huohotinpäivitys muistaakseni 2004, samoihin aikoihin kun auto on tuotu Suomeen Saksasta. Lisäksi vuosien varrelta oli laskuja, joiden mukaan tuota huohotusta oli korjailtu myöhemminkin.
Ahdin on 8.8.2014 Metroautossa asennettu TD04.
Nyt tuossa isä on pannut merkille, että laite tuuppaa öljyä pihalle imuputkesta, tuosta ennen bypassia olevasta liitoksesta. Ensiratkaisuna oli tietenkin kiristää letkua ettei konehuone sotkeennu , mutta minua kiinnostaa enemmän se, että mistä ylipäänsä moottoriöljy tuonne joutuu. On roiskinut kuulemma pitkin poikin joka suuntaan, niin että öljypohjaa ja pakoputkea myöten valuu öljyä.
Mietin, että mistähän suunnasta tähän hyökkäisi ensin diagnosointia varten? Minne päin huohotukset tulee, jos koneesta tulisi runsaasti öljyä niin voisiko se päätyä lopulta tuosta ulos? Siinä tapauksessa varmaan männänrenkaat vaihtokunnossa, ainakin.
Toinen vaihtoehto mikä tulee mieleen, on että hyrrä päästäisi öljyä lävitseen, mutta tuntuu aika huomattavan suurelta tuo määrä noin vähän ajetulle Mitsulle (n. 25 000km) jos ei jotain asennuskämmiä ole jo käynyt alunperinkin. En itse usko että vika olisi siellä. Ketään ei kyllä huvita purkaa autoa suotta että pääsisi mittaamaan aksiaalivälystä, eikä taida olla yhtään tarpeeksi luotettavaa heittokelloakaan talossa.
En tiedä liittyykö se tähän samaan, mutta isäni oli itse tänne tehnyt jossain välissä aihetta tuosta, että kierrokset jäävät vaihdetta vaihtaessa leijumaan hetkeksi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=168159
Liekö siitä pääsisi eroon pelkällä softalla, kun olisi isompi ahdinkin valmiina? Omistaja ei jostain syystä kuitenkaan innostunut siitä ideasta.
OG9-5 B235E imupuolella öljyä
Re: OG9-5 B235E imupuolella öljyä
Ettei öljy tulisi kannentiivisteestä? Jakopää remontin yhteydessä kiristettiinkö kannenpultit?
OG 900S
Re: OG9-5 B235E imupuolella öljyä
Huohotusilman öljyähän tuo lienee. Tarkkailkaa tarkemmin paljonko öljyä kuluu, useampi litra kymppitonnille on jo merkki männänrenkaiden ongelmista varsinkin jos ahdin on tuore mitsu joka ei kyllä öljyä syö.
Ulkoisten öljyvuotojen syyt löytyy useimmiten öljypumpun o-renkaasta, etupään ja takapään stefasta, jakoketjun kiristimen tiivisteistä, öljynpaineanturin tiivisteestä tai ylempää vielä venakopan tai kannen tiivisteen vuodoista.
Ulkoisten öljyvuotojen syyt löytyy useimmiten öljypumpun o-renkaasta, etupään ja takapään stefasta, jakoketjun kiristimen tiivisteistä, öljynpaineanturin tiivisteestä tai ylempää vielä venakopan tai kannen tiivisteen vuodoista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-5 B235E imupuolella öljyä
Ei ole koskettu, mutta ei kyllä sieltä taida tulla mitään. Letkun jubileen kiristämällä vuoto loppui joksikin aikaa kokonaan.tolves kirjoitti:Ettei öljy tulisi kannentiivisteestä? Jakopää remontin yhteydessä kiristettiinkö kannenpultit?
Ja nuo onkin jo kaikki vaihdettu ja sen jälkeen tarkastettu aiemman rempan kohdalla paitsi se kannentiiviste.vesa67 kirjoitti:Ulkoisten öljyvuotojen syyt löytyy useimmiten öljypumpun o-renkaasta, etupään ja takapään stefasta, jakoketjun kiristimen tiivisteistä, öljynpaineanturin tiivisteestä tai ylempää vielä venakopan tai kannen tiivisteen vuodoista.