Kummastelua ysifemman konetilassa.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Killerhangar
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
Paikkakunta: Turku

Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Morjes!

Päätin että tänään olisi hyvä päivä korjata alipaineletkut ja tehdä bypassin ohitushässäkkä. Aloin siinä sitten sovittelemaan uutta letkua vanhan paikalle (jokapaikassa toitotettu 4mm) ja uus 4mm letku ei sitten sovikkaan. :lol: 5mm taitaa olla se oikea sisähalkaisija, jossain täällä mainittu myös 6mm kun tarkemmin tutkin, enikeis, ei 5mm silikoniletkua taida löytyä edes koko kylästä. :lol:

Toinen mikä alkoi ihmettyttämään oli "coolant bypass valven" (Jäähdytinnesteen ohitusventtiili in finnish?) puuttuminen. Kuuluuko semmonen edes olla -99 mallin 2.3t:ssä vai tuliko myöhemmin kuvioihin. Lisäksi, mistä ois helppo nähdä onko tuohon asennettu uusinta huohotinpäivitystä vai pitääkö sellaistakin lähteä tilaamaan.
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Routa »

No mitä helv.. sama homma, tilasin just 4mm alipaineletkut jotka tuosa odottaa asennusta.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kaikkea kannata uskoa mitä foorumilta lukee.

googlen kuvahaku auttaa huohotinpäivitys pohdiskelussa.
https://www.google.fi/search?q=saab+9-5 ... 66&bih=653
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sakkezz
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2015 13:27
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Sakkezz »

Kyllä minä ainakin sain sovitettua 4mm sisähalkaisijaltaan olevat silikoniletkut vanhojen alipaineletkujen tilalle? Menivät juuri sopivan tiukasti paikalleen.

Autona siis -06 2.0t
9-5 2.0t Vector BP -06 @Stage 1
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Jopa 3.5mm sisähalkaisijalla letkut käy. Jos ei, niin silloin on vääränlaisia takaiskuja/ventiileitä konehuoneessa.
Killerhangar
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Mittailin mauserilla letkujen sisähalkaisijoita kun ihmettelin ja sain tulokseksi approx 5mm. 4mm ei tuntunut menevän mitenkään paikalleen. Motonetistä saatavaa kangasvahvikkeella olevaa bensa/alipaineletkua tuo on. Pitänee siis vielä kerran koittaa...
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

4mm silikoniletkua täälläkin käytetty...
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Killerhangar kirjoitti: Motonetistä saatavaa kangasvahvikkeella olevaa bensa/alipaineletkua tuo on. Pitänee siis vielä kerran koittaa...
Minä laitoin samaa 4mm letkua bypassilta sinne tulipellin ohjausventtiilille ja oli kyllä melkoisen tiukka tunkea. En varmaan niihin ahtaampiin kohtiin olisi sitä saanut paikalleen ilman jonkin sortin lämmittämistä tms.

Toivottavasti lähtee tarvittaessa irti nippojen katkeamatta :roll:
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tuo motonetin ap-letku ei olekaan sitä letkua joka menee paikoilleen ollessaan 4mm, vaan sen tulisi olla silikonista, taipuvaa ap-letkua. Esim. Docpower.fi löytyy, eikä oo hinnankiroissaan.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
erkkiv11
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 18:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja erkkiv11 »

itse tulin ostaneeksi porin puuilosta "long Life" merkkistä silikoniketkua joka näyttää kuuluvan IKHn tuotteisiin: http://www.ikh.fi/tuotehaku/silikoniletku
vähän paksuseinämäistä tuo on mutta ainakin tonnarissa on toiminu jo pari kuukautta.
saabeja jo toisessa polvessa

- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Keme »

Noita pieniä letkuja on tullut korvattua 4/6 pneumaletkulla. Jotain purria se taisi olla ja on sopivan taipuisaa. Se maksaa 20 metrin kieppinä noin 20-30 euroa. Pieni sytkärillä lämmittäminen helpottaa asennusta melko paljon.
jeeeeeee!
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1436
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kai tuollainen kangasvahvisteinen onkin tiukkaa - sehän ei juurikaan veny. Motonetin pissapojan letku on 3,5 mm halkaisijalla ja hyvin lähellä alkuperäistä. Menee helposti paikalleen ja pysyy tukevasti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Killerhangar
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Jaaha, tänää alko sitten nakuttamaan. Tiedossa siis venttiilien puhdistusta ensi viikonloppuna. :lol: Aamuyöstä pääse onneksi taas töihin vanhalla kunnon kunnon vanhalla Renaultilla. 8)
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja matsson »

Tuota motonetin kangasvahvisteista ei kannata laittaa alipaineletkuksi kuin korkeintaan väliaikaisratkaisuksi rikkinäisen tilalle. Hankala asentaa ja menettää vähäisenkin elastisuutensa nopeammin kuin silikoniletkut ja sitten on alipainevuodot ja väärät bensanpaineet taas valmiina. Nimimerkillä kokemusta.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Killerhangar
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kummastelua ysifemman konetilassa.

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Eipä ollu venttiilikupit sittenkään tod näk naputuksen syy. Yritin tuossa vähän käyttää ja ajella lämpimäksi kun viikon kuitenkin seissyt pihalla. Lenkkinä siis Nättinummesta oharia pitkin raision mäkkärille ja takaisin. (Kilometrejä yhteensä alle 10) Takas tullessa sitten alkoi nakutus voimistumaan ja auto sammumaan kun hiljaisella vauhdilla painoi kytkimen pohjaan ja vaihdettaessa pienemmälle. Kun auton viimein sain pihaan parkkiin ja avasin konepellin niin paisari kerännyt painetta (jäähdytinnestettä valui hieman kannen alta) ja öljykorkin alta nousi höyryä, tikussa oli öljyä eikä kermaa.

Mikä tässä nyt sitten on? Jakopää? Kytkin? Kansi? Koko kone kaputt ja toivon saa heittää?

Nyt v*tuttaa ja urakalla...
Vastaa Viestiin