Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Jaa en tiedä. Mutta ei kauheasti kiinnosta näiden clubitarinoiden jälkeen käytettyä garrettia asentaa. Tosin en minä kyllä ahdinta virittääkään osaa sen asentamisen jälkeen. Onko se vaikeaa? No, pitää varmaan vaan mennä kiltisti korjaamolle ja ostaa työ osien päälle, vaikka se on luonnettani vastaan.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Ei ahdinta onneksi tarvitse virittää. Virittämisellä tarkoitetaan ylipäätään moottorin virittämistä ja näiden Saabien tapauksessa se useinmiten tarkoittaa moottorin ecuun eli tietokoneeseen uuden ohjelman lataamista (puhutaan virityksen tasosta: Stage 1).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Eli senkun asentaa ilman jälkikäteisiä säätelemisiä? No huh, sitten toi Mitsun asennus kyllä onnistuu.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Kyllä se näin menee yksinkertaistettuna. On syytä kuitenkin huomioida nuo pienet kivat erot Garrett vs Mitsu. Elikkäs ne jäähdytysputket on erilaiset ja niiden banjoruuvit turbossa. Molemmilla tavoilla olen homman tehnyt: runnoin vanhat putket Mitsuun käypäisillä ruuveilla + isoilla kupariprikoilla. Toiseen laitoin originaalit Mitsulle kuuluvat putket. Jälkimmäinen oli mukavampi tehdä, mutta niinkuin sanoin voi niitä vanhoja putkiakin käyttää. Olikohan Coltti, joka oli sorvauttanut kätevämmät keskittävät prikat vanhoilla putkilla asennukseen? Tuo olisi toki se kolmas vaihtoehto.
Jos ihan tarkkoja ollaan, olisi syytä tarkastaa perusahtopaineet asennuksen jälkeen. Uudessa ahtimessa kuitenkin säätö on hyvin todennäköisesti jetsulleen oikein, joten en siitä ottaisi stressiä.
Jos ihan tarkkoja ollaan, olisi syytä tarkastaa perusahtopaineet asennuksen jälkeen. Uudessa ahtimessa kuitenkin säätö on hyvin todennäköisesti jetsulleen oikein, joten en siitä ottaisi stressiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Oliko niin, ettet ole vielä tutkinut, onko turbon akselissa välystä vai ei?
Oma femmani on vähän samassa tilanteessa: yli 300 tkm ajettu, kuluttaa öljyä, pölläyttelee savua ja perimätieto ei kerro, että orkkis-garrettia olisi koskaan vaihdettu.
Totesin kuitenkin, että sormin tuntuvaa välystä ei löydy, joten oletan öljynkulutuksen johtuvan pikemminkin männänrenkaista. En aio ainakaan tässä vaiheessa vaihtaa turboa, koska en usko sen juurikaan vaikuttavan oireisiin ja koska uskon, että nykyinen ahdin voi hyvinkin kestää vielä yhden 100 tkm.
Oma femmani on vähän samassa tilanteessa: yli 300 tkm ajettu, kuluttaa öljyä, pölläyttelee savua ja perimätieto ei kerro, että orkkis-garrettia olisi koskaan vaihdettu.
Totesin kuitenkin, että sormin tuntuvaa välystä ei löydy, joten oletan öljynkulutuksen johtuvan pikemminkin männänrenkaista. En aio ainakaan tässä vaiheessa vaihtaa turboa, koska en usko sen juurikaan vaikuttavan oireisiin ja koska uskon, että nykyinen ahdin voi hyvinkin kestää vielä yhden 100 tkm.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Itselle tuli turbo vaihdettua, ei loppunut kylmänä pölläyttelyt. Vanhalla Garretin turbolla oli ajettu 380tkm ja ei juurikaan välystä ollut siinä. Eli veikkaisin männärenkaita, itsekkin koitan seuraavan öljynvaihdon yhteydessä liotella STP motor flush:lla .
STP kauppaa myös Oil Treatment -ainetta, jonka pitäisi auttaa öljysavutukseen, onko kukaan uskaltanut tuota kokeilla?
STP kauppaa myös Oil Treatment -ainetta, jonka pitäisi auttaa öljysavutukseen, onko kukaan uskaltanut tuota kokeilla?
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Tekohengitystä nuo valitettavasti on. Minun 9-3:ssa oli vaivaiset 165tkm ajettuna jo öljyrenkaat ihan täynnä karstaa ja jousivoimat kateissa. Sinun pirssissäsi on tuplat enemmän kilometrejä ja melko varmasti sama tilanne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Omaan tuli lyhytkaula mitsu imukärsällä ja öljy/vesiputkilla. Eniten jumppaa aiheutti turbon, vesi/öljyputkien kiinni laittamisen jälkeen, imuputken paikalleen laitto turboon. Hukkaportin ylin pultti irti niin mahtuu, mutta, mutta jos laitat imuputken kiinni , niin ei mahdu taas pultti takas . Eli pultti irti imukärsän pää väliin ja sen verran sivuun että pultti mahtuu takas. Panta vaan paikaleen niin Avot. Imuputkeen tulevan putken liittäminen 90 asteen mutkalla, paineilmaputken pätkällä ja pikakiinnityksellä pneumatiikka liikkeestä.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Sain Mitsun turbon + hilut loistopajasta Hilvola ja Salminen päivän varoitusajalla. Huomenna ajattelin vaihtaa turbon, mutta parhaillaan arvon, pitäisikö ottaa öljypohja pois ja putsailla imusihdit jne. Kun. Vaikuttaa kone aika puhtaalta.
Otin töistä tultuani mustat öljyt pihalle LiquiMoly Motor Flushilla terästettynä. Tököttiähän sieltä koneen alta valui. Sitten pyöräytin halpaa mineraaliöljyä koneessa hetken aikaa, valutin pois, ja lopuksi kaadoin sisälle 5 litraa dieseliä, käytin 2 minuuttia tyhjäkäynnillä ja vot - poistoämpäriin valuikin jo ihan läpinäkyvää öljyisehkö dieseliä.
Niin kannattaako enää näillä spekseillä lähteä öljypohjaa irroittelemaan? En tiedä.
Vaihtoehto A - easy way. Jätän auton lepäämään yön yli 5 litraa uutta dieseliä sisällään ja keskityn kaljan juontiin. Sitten vasta joskus aamulla valuttelen dieselit pois (joiden tarkoituksena siis vain huuhdella öljypohja.) - >Panen halpaa öljyä koneeseen, ajelen jonkun kymmenkilometrisen ja vaihdan sitten uudet hyvät öljyt + suodattimen ja ryhdyn turbonvaihtopuuhiin.
Vaihtoehto B - hard way. Keskityn kaljan juontiin (niin, miksi tämä muka olisi hard way?), jätän koneeseen 5 litraa dieseliä (Niin, taas.) Sitten HUOMENNA valutan dieselit ulos, irroitan öljypohjan ja putsputsaan sihdit ja sen sellaiset. Vitullisen vaivan jälkeen liimaan puhtaan öljypohjan paikalleen, vaihdan suodattimen ja öljyt, ajelen muutaman kilometrin ja ryhdyn turbonasennushommiin. Niin. Että. Voi että. siis tässä menee minun taidoillani vähintään 12 tuntia enemmän aikaa koko touhuun.
Hyvät tämän viestin lukijat: kumpi vaihtoehto olisi teidän mielestänne parempi? A: luotan siihen että kone on riittävän puhdas ja turha huoli on turhaa, vai B: perinpohjainen kaikkien vaarojen ennaltaehkäisy-yritys... autoon, jolla on ajettu 365 000 km...Tarkoituksenani olisi kuitenkin, tämän kaiken kivan somettamisen jälkeen, harrastaa jatkossa normaalielämää auton kanssa jonka nimi on Saab.
A vai B?
Otin töistä tultuani mustat öljyt pihalle LiquiMoly Motor Flushilla terästettynä. Tököttiähän sieltä koneen alta valui. Sitten pyöräytin halpaa mineraaliöljyä koneessa hetken aikaa, valutin pois, ja lopuksi kaadoin sisälle 5 litraa dieseliä, käytin 2 minuuttia tyhjäkäynnillä ja vot - poistoämpäriin valuikin jo ihan läpinäkyvää öljyisehkö dieseliä.
Niin kannattaako enää näillä spekseillä lähteä öljypohjaa irroittelemaan? En tiedä.
Vaihtoehto A - easy way. Jätän auton lepäämään yön yli 5 litraa uutta dieseliä sisällään ja keskityn kaljan juontiin. Sitten vasta joskus aamulla valuttelen dieselit pois (joiden tarkoituksena siis vain huuhdella öljypohja.) - >Panen halpaa öljyä koneeseen, ajelen jonkun kymmenkilometrisen ja vaihdan sitten uudet hyvät öljyt + suodattimen ja ryhdyn turbonvaihtopuuhiin.
Vaihtoehto B - hard way. Keskityn kaljan juontiin (niin, miksi tämä muka olisi hard way?), jätän koneeseen 5 litraa dieseliä (Niin, taas.) Sitten HUOMENNA valutan dieselit ulos, irroitan öljypohjan ja putsputsaan sihdit ja sen sellaiset. Vitullisen vaivan jälkeen liimaan puhtaan öljypohjan paikalleen, vaihdan suodattimen ja öljyt, ajelen muutaman kilometrin ja ryhdyn turbonasennushommiin. Niin. Että. Voi että. siis tässä menee minun taidoillani vähintään 12 tuntia enemmän aikaa koko touhuun.
Hyvät tämän viestin lukijat: kumpi vaihtoehto olisi teidän mielestänne parempi? A: luotan siihen että kone on riittävän puhdas ja turha huoli on turhaa, vai B: perinpohjainen kaikkien vaarojen ennaltaehkäisy-yritys... autoon, jolla on ajettu 365 000 km...Tarkoituksenani olisi kuitenkin, tämän kaiken kivan somettamisen jälkeen, harrastaa jatkossa normaalielämää auton kanssa jonka nimi on Saab.
A vai B?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Teet millaiset puhdistukset vaan jaksat mutta suosittelisin sen imusihdin putsausta kuitenkin sitten vimosena..niin ei sit pääse kukaan sanomaan et mitä minä sanoin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Selevä. Sihdinputsaamiseen tieni käy. BTW tässä mainio apu manooveriin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &view=next
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &view=next
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Hyvä,ohjeita seuraamalla onnistut varmasti,hyviä hermoja remonttiin!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Kiitosta vaan! Öljypohjan pohjalla ei ollut liejua kaikenkattavien pesujen jälkeen, mutta pieniä mustia metallinmurusia jonkin verran. Imusihdistä noin kymmenesosa oli tukossa näistä murusista. Pakoputken kohdalta alumiiniin oli tullut pieniä teräväreunaisia halkeamia. Hioin ne pois veden kanssa, ihan ookoolta näyttää nyt. Nyt kiinnittelemään.
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Ongelmia
YLEISTÄ
En nostanut autoa tarpeeksi ylös, koska riittävn iso kunnon hallitunkki puuttuu Tästä johtuen kärsin tavattomasti ja aikaa kului auton alla 40 sentin kolossa monin verroin.
ÖLJYPOHJA
Huuhtelin koneen dieselillä ennen turbon vaihtoa. Nyt turbo on kohta asennettu. Ongelmia tästä johtuen.
1. Huuhtelin koneen dieselillä ja putsasin imusihdin ennen operaatiota. En käyttänyt konetta tämän jälkeen lainkaan öljyllä vaan aloin irroitella turboa niin, että öljytilassa oli (on edelleen) dieselin jäämiä. Syynä se, että en jaksanut kiinnittää pakoputkea uudelleen ja laskea autoa pukeilta ajoa varten edessä olevan turboremontin takia. Syinä edellisiin ratkaisuihin kiire/aivopieru.
Nyt haluaisin tietää, voiko koneen käynnistää startilla ilman sytytystä turbon asennuksen jälkeen, vai vaurioituuko uusi turbo dieselpitoisesta öljystä. Riittäisikö se, että moottorin öljyn kanssa pyörittämisen jälkeen vaihtaisin toiset öljyt/suodattimen ja käynnistäisin koneen uuden urbon kanssa vasta sitten.
Toinen ongelma öljypohjan vaihdossa: käytin asennuksessa Plastic Paddingin (aerobista) tasopintojen tiivistysainetta enkä anaerobista Logtiten tahnaa, joka liukenee hapen kanssa niissä kohdin, mistä liika sisään tursunut tiiviste liukenee öljyyn ja poistuu näin ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä ilman imusihdin tukkeutumisvaaraa. Tästä johtuen joudun ?ehkä? irroittamaan öljypohjan uudelleen, koska käytin Plastik Paddingin gaskettia liikaa.
Tässä vielä linkit väärään? ja oikeaan? aineeseen:
a) http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-n ... /p/124707/
b) http://na.henkel-adhesives.com/industri ... -10792.htm
enkä
http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-5-AE ... #vi-ilComp
TURBON PURKAMINEN:
1. Katkoin väsymyksestä johtuen erinäisiä muoviklipsuja. Tämän ongelman osaan fiksata itsekin perinteisellä nippuside yms. tavalla.
2. Irroitin asennuksen jälkeen kaikki banjopultit perua varten. Tämä on ongelmallista siksi, että muutama pultti on reikiensä puolesta erilainen enkä tiedä mikä mihinkin menee. Ainoastaan Mitsun asennussarjan pulttien sijoituspaikasta olen selvä. No, tässä jälkikäteen hankittu ratkaisu / osa arvoitusta:
http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-5-AE ... 2195415022
3. En vaihtanut kaikkia o-renkaita enkä öljynpoiston ja haitariputken välistä tiivistettä enkä ole osien pesun jälkeen täysin varma, mihin normista poikkeavia kupariprikkoja menisi.
TO BE CONTINUED...
YLEISTÄ
En nostanut autoa tarpeeksi ylös, koska riittävn iso kunnon hallitunkki puuttuu Tästä johtuen kärsin tavattomasti ja aikaa kului auton alla 40 sentin kolossa monin verroin.
ÖLJYPOHJA
Huuhtelin koneen dieselillä ennen turbon vaihtoa. Nyt turbo on kohta asennettu. Ongelmia tästä johtuen.
1. Huuhtelin koneen dieselillä ja putsasin imusihdin ennen operaatiota. En käyttänyt konetta tämän jälkeen lainkaan öljyllä vaan aloin irroitella turboa niin, että öljytilassa oli (on edelleen) dieselin jäämiä. Syynä se, että en jaksanut kiinnittää pakoputkea uudelleen ja laskea autoa pukeilta ajoa varten edessä olevan turboremontin takia. Syinä edellisiin ratkaisuihin kiire/aivopieru.
Nyt haluaisin tietää, voiko koneen käynnistää startilla ilman sytytystä turbon asennuksen jälkeen, vai vaurioituuko uusi turbo dieselpitoisesta öljystä. Riittäisikö se, että moottorin öljyn kanssa pyörittämisen jälkeen vaihtaisin toiset öljyt/suodattimen ja käynnistäisin koneen uuden urbon kanssa vasta sitten.
Toinen ongelma öljypohjan vaihdossa: käytin asennuksessa Plastic Paddingin (aerobista) tasopintojen tiivistysainetta enkä anaerobista Logtiten tahnaa, joka liukenee hapen kanssa niissä kohdin, mistä liika sisään tursunut tiiviste liukenee öljyyn ja poistuu näin ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä ilman imusihdin tukkeutumisvaaraa. Tästä johtuen joudun ?ehkä? irroittamaan öljypohjan uudelleen, koska käytin Plastik Paddingin gaskettia liikaa.
Tässä vielä linkit väärään? ja oikeaan? aineeseen:
a) http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-n ... /p/124707/
b) http://na.henkel-adhesives.com/industri ... -10792.htm
enkä
http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-5-AE ... #vi-ilComp
TURBON PURKAMINEN:
1. Katkoin väsymyksestä johtuen erinäisiä muoviklipsuja. Tämän ongelman osaan fiksata itsekin perinteisellä nippuside yms. tavalla.
2. Irroitin asennuksen jälkeen kaikki banjopultit perua varten. Tämä on ongelmallista siksi, että muutama pultti on reikiensä puolesta erilainen enkä tiedä mikä mihinkin menee. Ainoastaan Mitsun asennussarjan pulttien sijoituspaikasta olen selvä. No, tässä jälkikäteen hankittu ratkaisu / osa arvoitusta:
http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-5-AE ... 2195415022
3. En vaihtanut kaikkia o-renkaita enkä öljynpoiston ja haitariputken välistä tiivistettä enkä ole osien pesun jälkeen täysin varma, mihin normista poikkeavia kupariprikkoja menisi.
TO BE CONTINUED...
Re: Perusohjeet tarpeen turbon vaihdossa
Tiivistepalko siellä välissä tarvitsee olla noin 1-1.5mm paksu mato. Elikkäs ei sitä ole tarkoitus hölvätä koko pinnan leveydeltä.
Siullahan oli se WIS:n ohje esillä jo aiemmin (ruotsiksi), eikös siinä näy putkien reititys? Banjoissa pitää olla kaksi kupariprikkaa, alla ja päällä. Ei mitään monimutkaista. Uusilla prikoilla tiivistyy paremmin kuin käytetyillä.
Mie laittaisin koneeseen uuden suodattimen ja vaikka halvimmat 10W30 öljyt. Käyttäisin lämpimäksi ja vaihtaisin sitten suodattimen ja öljyt. Toinen vaihtoehto olisi laittaa öljyt sisään, ohjata turbolle menevä öljylinja kanisteriin, pyöräyttää startilla sytytyskasetin pistoke irti konetta silleen, että öljylinjasta hurahtaa puolilitraa öljyä pihalle. Sit uudet öljyt, turbo, turbonlinjat kiinni ja härveli tulille.
Siullahan oli se WIS:n ohje esillä jo aiemmin (ruotsiksi), eikös siinä näy putkien reititys? Banjoissa pitää olla kaksi kupariprikkaa, alla ja päällä. Ei mitään monimutkaista. Uusilla prikoilla tiivistyy paremmin kuin käytetyillä.
Mie laittaisin koneeseen uuden suodattimen ja vaikka halvimmat 10W30 öljyt. Käyttäisin lämpimäksi ja vaihtaisin sitten suodattimen ja öljyt. Toinen vaihtoehto olisi laittaa öljyt sisään, ohjata turbolle menevä öljylinja kanisteriin, pyöräyttää startilla sytytyskasetin pistoke irti konetta silleen, että öljylinjasta hurahtaa puolilitraa öljyä pihalle. Sit uudet öljyt, turbo, turbonlinjat kiinni ja härveli tulille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01