Lämmöistä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Lämmöistä

Viesti Kirjoittaja Poy »

Parina aamuna tällä viikolla töihin tullessa olen huomannut ettei lämmöt nouse kunnolla. Töihin matkaa reilu 10km ja muina päivinä en ole pidempää ajanut. Ei se ennenkään kovilla pakkasilla ole oikeaan paikkaan noussut, mutta ei noin alas jäänyt.

Onko termari rikki vai anturi.

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Lämmöistä

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tähän mennessä vastaantulleista yleensä on termarilla korjaantunut. Näkyy varmaan myös kulutuksen pienenä nousuna. Omassa ainakin nousi hyvinkin puolesta litrasta litraan satasella kulutus, kun rupesi lämpömittarilla olemaan "vanhan miehen kulma".

E
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lämmöistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nämä Saabin termarit ei ole pitkäikäisyydellä pilattu. Edes orggisversiot. Todennäköisesti syy löytyy siis sieltä.

66 astetta on jo todella kylmä kone, jos ei siitä lämpö nouse.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Lämmöistä

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kestäviä ja helposti vaihdettavia nämä on verrattuna saksalaisten premium-autojen termareihin. Omassa 9-5:ssa meni termari vaihtoon siinä 300 tkm kohdilla ekan kerran (kustannus noin 20 euroa ja vaihtoon ei kauan mene). BMW:ssä (90-luvulta lähtien) jos 150 tkm kestää, niin hyvin on kestänyt ja niitähän voi olla kolmekin kappaletta siellä ympäriinsä (kustannus min 100 euroa ja useampia tunteja työtä). Puhumattakaan VAG 2.0 FSI:n hienosta sähköisesti(kin) ohjatusta termarista uskomattomasti imusarjan alle piilotettuna, että saa repiä irti laturia ja kammeta imusarjaa apinan raivolla ja silti meinaa usko loppua siihen, että pystyykö sen saamaan sieltä irti. Toki premium-saksalaisesta myös jätetään lämpömittari pois, jotta vian käyttäjät huomaa vasta kasvaneena kulutuksena tai (diesel-)auton herjatessa tukkeutuvasta hiukkassuodattimesta...

9-5:ssa voi sentään vaihtaa pelkän termarin ja kotelokin on siinä koneen päällä tyrkyllä. Noissa vähän tuoreemmissa premium-saksalaisissahan ne on semmoisia muoviin koteloituja belsebuubin systeemeitä jonnekin imusarjojen ja ahtimen putkien ja muitten taakse ja alle tungettuna yhdistettynä premium-valmistajan kustannussäästö- ja voitonmaksimointitavoitteisiin, joten ne ovat autonvalmistajalle halpoja ja autonomistajalle lyhytikäisiä.

E
Vastaa Viestiin