Co liian korkea 2.0 vm2001

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos pakosarja alkaa vuotaa esim katkenneen pultin tai hajonneen tiivisteen takia niin se vuoto tekee lambdan mittaukseen ainakin jatkossa heittoa. Siihen vikavaloherjaan ei sitten lambdan tai katin vaihto auta vaan pakosarja saatava tiiviiksi uusimalla se pultti, tiiviste jne mistä fuskaa.

Jos tiedät myyjän niin kysäise miksi kattia heppailtu jos siinä sörkkimisen jälkiä on ollut. Voi olla sisuskalut poistettu tai vain vuotanut jostain saumasta ja sen takia hepillä korjattu. Näkee vain kun kurkkaa sisään.
Käytettyjä katteja saanee tilalle jos se ei ole toimintakuntoinen kun laittaa osto-osioon ilmoituksen.

Myydessä kaikkea ei välttämättä voi kaikkea muistaa tai tietää mikä ja miten tarkkaan mikäkin seikka ostajaa kiinnostaa.
Omista myymistäni autoista kertonut kyllä tiedossani olevat viat, puutteet ja myös mm laittomat virityksetkin. Ja multa on voinut jälkikäteenkin kysyä mikäli joku juttu on autossa askarruttanut.
Myös esim viimeksi ostamastanikin tonnarista tuli myyjältä tietoa myös vioista tai seurattavista paikoista eikä sen puoleen ylläreitä siinä ole eteen tullut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

abel kirjoitti:Joo, täytyy jostain etsiä toinen lamda ja kokeilla sillä ja etanolilla. Onneks on lähes täys tankki ysikasia ja onneks oli mukava katsuri kun antoi kuukauden ajoaikaa.
Ostaisin uuden boschin siihen, ei muuta järkevää vaihtoehtoa.

Olisko se liuos sellainen et 98 plus masinolia paljon vai ihan vaan E85?
Ajaisin tankin melko tyhjäksi ja sitten tankkaisin E85 sen minkä sopii tankkiin. Jos moottoriöljyilla on ajettu yli 3000km, vaihda nekin. Sitten johonkin autokorjaamoon päästötestiin katsomaan meneekö arvoihin.
Jos se katti on tyhjennetty, niin auttaako pelkkä uusi lamda ja viinalitkut vai pitääkö jostain romikselta kähjätä uusi käytetty katti myöskin? Ja mitä mieltä sen rikkinäisen pakosarjan pultin ymäristön tiivistämisestä? käsittääkseni sekin saattaa aiheuttaa häkää?
Kokeile nyt ensin nää halvimmat keinot.

Nyt parhaillaan on kimppatilaukset rst -pakoputkista ja osa uusii dp+ katti -osuudenkin samalla. Laittaisin ostoilmoituksen koko dp:stä katteineen foorumin ostetaan osia -palstalle. Voi hyvinkin saada jonkun vanhat rojut kohtuuhintaan pois viemästä tilaa. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kupari kirjoitti:Jos pakosarja alkaa vuotaa esim katkenneen pultin tai hajonneen tiivisteen takia niin se vuoto tekee lambdan mittaukseen ainakin jatkossa heittoa.
Jos se säkättää äänekkäästi, silloin varmasti fuskaakin. Oli miunkin entisessä femmassa pakosarjan pultti poikki, ja huomasin vasta kansirempassa. Ei oireillut millään tapaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja abel »

Jos se säkättää äänekkäästi, silloin varmasti fuskaakin. Oli miunkin entisessä femmassa pakosarjan pultti poikki, ja huomasin vasta kansirempassa. Ei oireillut millään tapaa.
Tämä ei pidä ääntä, pikkasen tummempaa pakosarjan kulmassa. Nappaan kuvan illalla arvioitavaksi :)
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja abel »

Mistä muuten löytyy halvimmat boshilaiset? Ja onko sama kikkare 2.0, 2.3, vectrassa? jne...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ebayn kautta halvimmillaan kuulemma n.70€. Omani ostin myyjältä start245 Latviasta. Maksoi n. 80€ postitettuna. Liitin kävi suoraan, eli ihan samanlainen kuin originaali.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kertokaas minulle sellainen asia, että kuinka lambdavika vaikuttaa pelkkään CO pitoisuuden koholla olemiseen? Lambdavika voisi käyttää moottoria liian rikkaalla jolloin muutkin arvot olisivat pielessä. Mielestäni jos pelkkä CO on pielessä, ja muut arvot normaalit niin tällöin syytä nimenomaan katalysaattorista tulisi etsiä. Katalysaattorin tarkoituksena on hapettaa CO -> CO2.. Jos näin ei tapahdu, katalysaattorin puhdistusteho on riittämätön.

Lambdavika on voinut johtaa katalysaattorin hajoamiseen kyllä jos se on käyttänyt konetta liian rikkaalla ja polttoainetta on pääsyt pakoputkeen tämän seurauksena... Katalysaattorin hajoamiseen on yleensä joku syy joka tulisi selvittää ennen katalysaattorin vaihtoa, koska on suuri todennäköisyys että myös uusi rikkoontuu jos katalysaattorin hajoamiseen johtanutta vikaa ei korjata.

Käytettyjä vakio DP:eitä on myyty foorumilla 30-60e hintaan riippuen siitä että tuleeko molemmat lambdat vai vaan toinen tai ei kumpaakaan mukana.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja abel »

^ no tätä minäkin itsekseni ajattelin ku katsuri mainitsi et se vois käydä lamdan vuoksi rikkaalla... Järkevä selitys, mutta miksi muut arvot olisivat kunnossa, ja vieläpä ok:t? HC tais olla luokkaa 70..
Käytettyjä vakio DP:eitä on myyty foorumilla 30-60e hintaan riippuen siitä että tuleeko molemmat lambdat vai vaan toinen tai ei kumpaakaan mukana.
Tarjotkaa ihmeessä!!!

Kävi mielessä et jos hakis romikselta pelkän lamdan ja kokeilis sitä ja etanolia, mut melkein mielummin kokeilisin jonkun ylimääräistä suht toimivaa kattia..

Onko dp muuten sama kuin katti? 8O
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Pakari »

On tuo HC koholla, vaikka hyväksyttävän rajoissa onkin. Noissa saabeissa mitä itellä on ja on ollut niin HC on pyörinyt siellä 0-15 lukemissa mittaustilanteissa.

DP eli downpipe on käytännössä sama asia kuin katalysaattori. Laita foorumin ostetaan saabin varaosat ja tarvikkeet ostoilmoitus DP:stä. Samaan yhteyteen voit laittaa sen että lambdat sais olla mukana. Saat varmasti tarjouksia henkilöiltä joilla on kyseinen myyntikappale.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Co liian korkea 2.0 vm2001

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No lambda on kuitenkin halvempi kuin katti, ja lambda on suoraan moottorinohjaukseen vaikuttava osa. Tokihan sen katin voi vaihtaa ensin. Vaihtaisin siltikin uuden lambdan katin vaihdon yhteydessä, koska jos katti oli rikki ja vaihto korjasi vian, jokin on sen rikkonut. Tod. näk. juurikin rikkinäinen lambda-anturi...

ps. katti hitsattu DP:een kiinni. Syy, miksi se on tässä mainittu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin