Öljynpainemittarin lisäys
Öljynpainemittarin lisäys
En löytänyt haulla, että joku olisi käyttänyt T7 koneessa kyseistä paikkaa öljynpainemittarin anturille:
Linkki
Kattelin omasta koneesta ja siihen on pultti ruuvattuna. Onko tietoa, mitä tuon pultin takana on ja onko tuo soiva paikka lähettimelle? Riittääkö max 5 bar lähetin? Toisaalla mainittu, että öljynpaineen rajoitusventtiili on säädetty 3,8bar mutta täällä juttuja, että joillain jopa 6bar. Liekkö sitten venttiili jumissa.
Tietääkö kukaan pientä digitaalista näyttöä tuolle paineelle? En halua mitään 52mm mittaria laittaa kabiiniin. Joku pieni huomaamaton digimittari, josta tarvittessa paineen voisi tarkistaa. Tietty tuollaisen tekee itsekin, jos vain tietää millä ohmimäärällä mikäkin paine.
Linkki
Kattelin omasta koneesta ja siihen on pultti ruuvattuna. Onko tietoa, mitä tuon pultin takana on ja onko tuo soiva paikka lähettimelle? Riittääkö max 5 bar lähetin? Toisaalla mainittu, että öljynpaineen rajoitusventtiili on säädetty 3,8bar mutta täällä juttuja, että joillain jopa 6bar. Liekkö sitten venttiili jumissa.
Tietääkö kukaan pientä digitaalista näyttöä tuolle paineelle? En halua mitään 52mm mittaria laittaa kabiiniin. Joku pieni huomaamaton digimittari, josta tarvittessa paineen voisi tarkistaa. Tietty tuollaisen tekee itsekin, jos vain tietää millä ohmimäärällä mikäkin paine.
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Mikäli nyt oikein muistan niin tuosta lähtee automaattivaihteisissa öljy banjopultin kautta alipainepumpulle.
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Joskus on väläytelty, että ecussa olisi muutama pinni vapaana, niin että öljynpaine anturin lisäämisen myötä olisi mahdollisuus saada öljynpaine opensidin kautta näkösälle....
Liekkö kukaan tuollaista rojektia toteuttanut...
Liekkö kukaan tuollaista rojektia toteuttanut...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Juuri tuli laitettua itelle, kylläkin öljynsuodattimen alle tulevalla alumiinikikkareella, tarkotuksen vielä laitta ölämpö mittari joten siinä riittää paikat. Tosi helppo ja toimiva ratkaisu. Tosiaan itellä nousee paineet kylmänä sinne 6,7bar..
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Ryydman90 kirjoitti:Juuri tuli laitettua itelle, kylläkin öljynsuodattimen alle tulevalla alumiinikikkareella, tarkotuksen vielä laitta ölämpö mittari joten siinä riittää paikat. Tosi helppo ja toimiva ratkaisu. Tosiaan itellä nousee paineet kylmänä sinne 6,7bar..
Tämä vaikuttaa kiinnostavalta. Olisiko kenties kuvaa tai muuta dataa tuosta laitteesta.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Öljynpainemittarin lisäys
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Ja piti vielä sulle laittaa linkki tuosta mittarista kun itsellä noi tulee 1din mankan yläpuolelle, 2x52mm ja keskelle tulee tuo öljynlämpömittari 37mm. Eli vähän pienempi digitaalinen. Noita löytyy myös öljynpainemittareina. https://m.motonet.fi/fi/tuote/492073/Ol ... ttari-37mm
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Ei siinä auta, kun tehdä ite mittari, niin saa tarpeeksi huomaamattoman asennuksen. Löytyi VDO sensorin ohmi/paine vastaavuudet intterwebistä, joten sopivat komponentit koekytkentälevylle ja softa picciin.
Tuon kun piirilevylle soveltaa, niin sen saa piilotettua kojelaudan taakse. Näytöksi mahdollisimman huomaamaton lcd vihreällä taustavalaistuksella tietenkin.
Ja sensori samasta paikkaa.
Tuon kun piirilevylle soveltaa, niin sen saa piilotettua kojelaudan taakse. Näytöksi mahdollisimman huomaamaton lcd vihreällä taustavalaistuksella tietenkin.
Ja sensori samasta paikkaa.
Re: Öljynpainemittarin lisäys
9-3:ssa on Bilteman öljysuodattimen väliin tulevassa laipassa nyt 0-5bar näyttämällä oleva VDO-mittari ja anturi. Halpismittariin meni hermot, niin siksi on VDO. Öljynpaineet menee tossa T7-koneessa yli 5bar kylmänä ja lämpimänä paineet on 2000rpm tuntumassa juurikin ilmoitetussa 3,7...4bar tuntumassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Öljynpainemittarin lisäys
saiskos kuvia näistä erilaisista mittariasennuksista? alkoi itseäkin kiehtomaan moinen..
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Niin onko ketään käyttänyt kyseistä adapteria?:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000030749/
Helppo asennus kiehtoo mutta onko jotain ongelmia tiedossa? Tällä hetkellä ahtomittari mikä on mielestäni turha mutta öljypaine on tärkeä. Onko ketään käyttänyt yhdistelmä mittareita mitkä näyttää suht oikeita arvoja?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000030749/
Helppo asennus kiehtoo mutta onko jotain ongelmia tiedossa? Tällä hetkellä ahtomittari mikä on mielestäni turha mutta öljypaine on tärkeä. Onko ketään käyttänyt yhdistelmä mittareita mitkä näyttää suht oikeita arvoja?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Niin on kokemusta. Tuossa jo aiemmin kerroin. Se on helppo asentaa. Ylimääräiset aukot tulpataan. Käytin hydrauliikkaliimaa tiivisteenä. Teflon -teippikin ajaa asiansa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Sain vihdoin ja viimein tämän projektin valmiiksi. Kaikkien osien haaliminen kesti hieman pitkään. Tämmönen siitä sitten tuli:
Painelähettimet, kun niitä kaksi kerralla hommasin, eivät antaneet ihan samoja arvoja, mutta lopputulos on hyvinkin tarkka, kun arvot otti ylös ja niistä sitten yhtälön excelissä. Aivan täysin lineaarisesti ei noi anturit näköjään toimi, mutta polynomisella trendiviivalla sai hyvin tarkasti laskettua oikean kaavan. Noh tuolla ei käytännössä ole mitään merkitystä, kun anturin tarkkuus on maksimissaan vaan 5%. Tämmösiä arvoja sain mitattua:
Mittaushan tapahtui niin, että kompressorin säiliöstä letku paineanturin tuloon ja resistanssia mittaamaan. Tässä testaan itse näytön näyttämää todelliseen.
Itse anturissa kierre oli 1/8 NPT ja tuossa koneen päässä MF12x1,5. Äkkiseltään ei mistään löytynyt sopivaa adapteria, niin sellaisen joutui sitten itse koneistamaan. Muutenkaan ei ehkä valmiilla adapterilla olisi onnistunut, kun koneen päässä on reilut 5mm ilman kierrettä, joten kierreosa on syytä olla pitkä, ettei kierteet roppaa. Tässä anturi asennettuna.
No nyt voi olla rauhassa tietäen, että ei ole sihti tukossa tai kone väljä, hukaten paineet.
Painelähettimet, kun niitä kaksi kerralla hommasin, eivät antaneet ihan samoja arvoja, mutta lopputulos on hyvinkin tarkka, kun arvot otti ylös ja niistä sitten yhtälön excelissä. Aivan täysin lineaarisesti ei noi anturit näköjään toimi, mutta polynomisella trendiviivalla sai hyvin tarkasti laskettua oikean kaavan. Noh tuolla ei käytännössä ole mitään merkitystä, kun anturin tarkkuus on maksimissaan vaan 5%. Tämmösiä arvoja sain mitattua:
Mittaushan tapahtui niin, että kompressorin säiliöstä letku paineanturin tuloon ja resistanssia mittaamaan. Tässä testaan itse näytön näyttämää todelliseen.
Itse anturissa kierre oli 1/8 NPT ja tuossa koneen päässä MF12x1,5. Äkkiseltään ei mistään löytynyt sopivaa adapteria, niin sellaisen joutui sitten itse koneistamaan. Muutenkaan ei ehkä valmiilla adapterilla olisi onnistunut, kun koneen päässä on reilut 5mm ilman kierrettä, joten kierreosa on syytä olla pitkä, ettei kierteet roppaa. Tässä anturi asennettuna.
No nyt voi olla rauhassa tietäen, että ei ole sihti tukossa tai kone väljä, hukaten paineet.
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Tässä tuli itsellä ekan kerran huomattua että tekeehä sillä jotain, viileällä koneella kun meinas mennä ahtojen puolelle nii tippu öljynpaineet. Ihmettelin ja kummastelin kunnes tajusin että suappihan on vuotanu öljyä mittatikun alarajaan. Litra lisää ja öljynpaineet normaalit.
Re: Öljynpainemittarin lisäys
Miten määrittelit todelliset paineet näyttöön. Itse kokeilin Bilteman sähköistä viisarilla olevaa painemittaria. Paineilmalla testasin painealennusventtiilillä ja tarkalla mekaanisella mittarilla. 4baarin kohdalla molemmat näyttivät samaa lukemaa mutta alapää, joka mielestäni on tärkeä, ei toiminut lainkaan. Viisarin saamiseksi edes liikahtamaan tarvittiin yli 1 kilo painetta. viisarin nousemiseksi 0bariin tarvitsi ilmanpainetta painetta nostaa 1,4 baariin . Eli koko alapää oli täysin pielessä.Ryydman90 kirjoitti:Juuri tuli laitettua itelle, kylläkin öljynsuodattimen alle tulevalla alumiinikikkareella, tarkotuksen vielä laitta ölämpö mittari joten siinä riittää paikat. Tosi helppo ja toimiva ratkaisu. Tosiaan itellä nousee paineet kylmänä sinne 6,7bar..
Toinen asia. Onkos kukaan mitannut paljonko on paineissa ero suodattimen jalkaan lisättävästä laipasta mitattuna verattuna startin takana olevasta kellosta haaroitettuna mitatussa paineessa. Se on aika ahdas paikka tuo startin takana oleva joten kiinnostais paine ero. Suodattimen jalasta mitattuhan on ennen suodatinta olevaa tietoa ja nuo suodattimet aihettaa vastapainetta joten kiinnostaa mahdollisimman lähellä runkolaakereita oleva paine.