OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kysymys
OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kysymys
Päivää taloon
Kävin tuossa vanhoilla päivilläni koeajamassa otsikonmukaisen kulkineen. Taakse jääneet kilsat huomioiden siisti, ei pissi alleen parkissa, ei tarvitse vaippoja, muutenkin siisti konehuone, ainakin enin osa hevosista edelleen pilttuussa ja minusta saattaa tuon takia tulla saabisti vielä vanhoilla päivilläni. Huoltokirjassa on leimoja ihan oikealta taholta vajaaseen pariinsataan tonniin, sitten ei leimoja vaan mustekynällä muistiin kirjattuja öljyn-, tulpan-, turbon-, sytkäkasetin- sunmuidenvaihtoja, asialliseen sävyyn. Sitten taas leimoja, mausteena pinkka kuitteja kylkeen.
Kaksi juttua epäilyttää - tai oikeastaan kolme.
Yksi - jos huohotushomma olisi tekemättä, eikö tämä olisi jo paalikamaa? Letkut eivät murene käsiin, yrityksistä huolimatta en vaan tajua mistä näen onko homma hoidossa vai onko yksilö luonnonlakien vastaisesti selvinnyt ilman pcv-päivitystä elossa näin kauan. Kunhan puristelin ja tunnustelin niitä letkunpätkiä ja kaipa nuo olivat ok.
Kaksi - miltä kuulostaa kone jos jakopään ketju ja tasapainotsydeemiketjut ovat ok? Näiden vaihdosta ei ole merkintää eikä kuittia, osan kuiteista kyllä tiedetään puuttuvan. Tarkka korvani kuulee jotain, mutta onko se liian herkkänä kun ei ole vertailukohtaa? Saako kuulua jotain vai olisiko eka homma taluttaa Aero noiden tsekkaukseen?
Ja kolme - ratti ei tee keskialueen tuntumassa mitään. Auttaako vaseliini vai täytyykö tehdä jotain muuta? Ei se tyhjääkään pyöri mutta mutta... Tämä on vaikea selittää, en ole missään autossa törmännyt tällaiseen. Kun rattia kääntää keskiasennon välittömässä läheisyydessä, siinä on kevyttä vastusta mutta renkaat eivät tunnu seuraavan heti perässä. Kun kääntää enemmän, toimii. Kun kääntää takaisin, toimii kunnes tullaan keskialueelle. Sitten taas mennään pikku vastuksella renkaat suoraan -asennossa ilman vaikutusta ja käännettäessä lisää taas kohta toimii kuten pitää. Inhottava ominaisuus. Tuo vaseliini oli suora viittaus joltain brittifoorumilta (?) löytyneeseen ohjeeseen rasvata joku nivel jossakin.
Ai niin. Kun kaasua polkaisee, se lähtee. Eikä Aeron alusta ole liian kova minusta, edes makuuni hieman liian matalaprofiilisista renkaista huolimatta. Lootakin tuntuu vaihtavan hyvin. Kickdown toimii. Kaikki toimii, paitsi se ratti ja johtonippu joka menee peräkontin luukkuun. Viimemainittu ei liene ongelma edes minulle.
Niin, kiinnostaisiko jotakuta saabkorvaisempaa kuunnella koneen todellisia tai kuviteltuja ääniä? Uusimaa, Vantaa.
P.
Kävin tuossa vanhoilla päivilläni koeajamassa otsikonmukaisen kulkineen. Taakse jääneet kilsat huomioiden siisti, ei pissi alleen parkissa, ei tarvitse vaippoja, muutenkin siisti konehuone, ainakin enin osa hevosista edelleen pilttuussa ja minusta saattaa tuon takia tulla saabisti vielä vanhoilla päivilläni. Huoltokirjassa on leimoja ihan oikealta taholta vajaaseen pariinsataan tonniin, sitten ei leimoja vaan mustekynällä muistiin kirjattuja öljyn-, tulpan-, turbon-, sytkäkasetin- sunmuidenvaihtoja, asialliseen sävyyn. Sitten taas leimoja, mausteena pinkka kuitteja kylkeen.
Kaksi juttua epäilyttää - tai oikeastaan kolme.
Yksi - jos huohotushomma olisi tekemättä, eikö tämä olisi jo paalikamaa? Letkut eivät murene käsiin, yrityksistä huolimatta en vaan tajua mistä näen onko homma hoidossa vai onko yksilö luonnonlakien vastaisesti selvinnyt ilman pcv-päivitystä elossa näin kauan. Kunhan puristelin ja tunnustelin niitä letkunpätkiä ja kaipa nuo olivat ok.
Kaksi - miltä kuulostaa kone jos jakopään ketju ja tasapainotsydeemiketjut ovat ok? Näiden vaihdosta ei ole merkintää eikä kuittia, osan kuiteista kyllä tiedetään puuttuvan. Tarkka korvani kuulee jotain, mutta onko se liian herkkänä kun ei ole vertailukohtaa? Saako kuulua jotain vai olisiko eka homma taluttaa Aero noiden tsekkaukseen?
Ja kolme - ratti ei tee keskialueen tuntumassa mitään. Auttaako vaseliini vai täytyykö tehdä jotain muuta? Ei se tyhjääkään pyöri mutta mutta... Tämä on vaikea selittää, en ole missään autossa törmännyt tällaiseen. Kun rattia kääntää keskiasennon välittömässä läheisyydessä, siinä on kevyttä vastusta mutta renkaat eivät tunnu seuraavan heti perässä. Kun kääntää enemmän, toimii. Kun kääntää takaisin, toimii kunnes tullaan keskialueelle. Sitten taas mennään pikku vastuksella renkaat suoraan -asennossa ilman vaikutusta ja käännettäessä lisää taas kohta toimii kuten pitää. Inhottava ominaisuus. Tuo vaseliini oli suora viittaus joltain brittifoorumilta (?) löytyneeseen ohjeeseen rasvata joku nivel jossakin.
Ai niin. Kun kaasua polkaisee, se lähtee. Eikä Aeron alusta ole liian kova minusta, edes makuuni hieman liian matalaprofiilisista renkaista huolimatta. Lootakin tuntuu vaihtavan hyvin. Kickdown toimii. Kaikki toimii, paitsi se ratti ja johtonippu joka menee peräkontin luukkuun. Viimemainittu ei liene ongelma edes minulle.
Niin, kiinnostaisiko jotakuta saabkorvaisempaa kuunnella koneen todellisia tai kuviteltuja ääniä? Uusimaa, Vantaa.
P.
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Ilman huohotinpäivitystäkin tietääkseni selviää jos on ns. "ylihuollettu" ja ajettu laadukkailla öljyillä eikä marketin halvimmilla. "Ylihuollettu" tarkoittaa tiheämpää max. 10tkm huoltoväliä.
Minulla vastaavaan keskialueen rattiongelmaan auttoi rattiakselin nivelen pultin kiristäminen kuljettajan jalkotilassa. Jos tietää mitä tekee on puolen minuutin homma tämä em. kiristysoperaatio.
Minulla vastaavaan keskialueen rattiongelmaan auttoi rattiakselin nivelen pultin kiristäminen kuljettajan jalkotilassa. Jos tietää mitä tekee on puolen minuutin homma tämä em. kiristysoperaatio.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
niinhän se on että siihen km lukemaan tultua on jo paikat kunnosteltu ja sen jälkeen kovaa ajoa vain.
moottorista jos viitsisi katsoa kuin pitkällä kiristin on, selviää onko ketju lopussa vai menossa kohti loppua. haku toiminto auttaa paljon asiassa. huohotin päivitystä on monensorttista, haku auttaa tässäkin
moottorista jos viitsisi katsoa kuin pitkällä kiristin on, selviää onko ketju lopussa vai menossa kohti loppua. haku toiminto auttaa paljon asiassa. huohotin päivitystä on monensorttista, haku auttaa tässäkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
1. Jospa huohotuspäivitys on tehty... Kuvia uusimmasta versiosta löytyy voorumilta.
2. Vaihtokelpoinen jakopää rohisee kuuluvasti, varsinkin kylmänä.
3. Ylempänä vastaus tähän ongelmaan.
4. Onnittelut "uuvesta" autosta .
5. Suomi meni just 5-1 johtoon
2. Vaihtokelpoinen jakopää rohisee kuuluvasti, varsinkin kylmänä.
3. Ylempänä vastaus tähän ongelmaan.
4. Onnittelut "uuvesta" autosta .
5. Suomi meni just 5-1 johtoon
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Pääsitte huomaamatta vastaamaan
Olen kyllä kuikuillut ja hakenut vastauksia noihin mitä kysyin, mutta ilmeisesti en vaan tajua Tekeekö huonosti huohottava kone sissijuustoa niin että se näkyisi jossain, kuten öljyntäyttöaukon sisäpuolella tai tikussa?
Ylihuoltoa ehkä, oli tosiaan öljynvaihtomerkintä melko tasan kympin välein. Juuri muuta kokemusta saabien koneista ei ole paitsi yhden tonnarin käyntiääni. Se oli hyvin lähellä tuota ja se oli kunnossa. Myyjä korjailee tulevalla viikolla sitä rattihommaa ja voisin ehkä jossain välissä käväistä tiiraamassa sen jakoketjun kiristimen kunnon. Mihin hintaan vaihtuu ketju Saabia tuntevassa korjaamassa, vaihtuuko kohtuuhintaan jonkun omassa tallissa ja sama kysymys tasapainoakselien ketjuille mikäli ovat huonona. Ja jos viimemainittujen rattaat ovat huonot niin kyllä joutavat puolestani mäkeenkin ne. Käteistä, ei kuittia eikä marinaa jälkeenpäin, kehuja kyllä jos tarpeen.
Jos ratti ei tule kuntoon niin sillä voisi ehkä hiukan tiristää hintaa.. kaipa siihen jotain keksii ennen loppusyksyn leimallevientiä.
Jos ei kukaan hae ennen minua pois niin saattaa joutua kaupoille.
Olen kyllä kuikuillut ja hakenut vastauksia noihin mitä kysyin, mutta ilmeisesti en vaan tajua Tekeekö huonosti huohottava kone sissijuustoa niin että se näkyisi jossain, kuten öljyntäyttöaukon sisäpuolella tai tikussa?
Ylihuoltoa ehkä, oli tosiaan öljynvaihtomerkintä melko tasan kympin välein. Juuri muuta kokemusta saabien koneista ei ole paitsi yhden tonnarin käyntiääni. Se oli hyvin lähellä tuota ja se oli kunnossa. Myyjä korjailee tulevalla viikolla sitä rattihommaa ja voisin ehkä jossain välissä käväistä tiiraamassa sen jakoketjun kiristimen kunnon. Mihin hintaan vaihtuu ketju Saabia tuntevassa korjaamassa, vaihtuuko kohtuuhintaan jonkun omassa tallissa ja sama kysymys tasapainoakselien ketjuille mikäli ovat huonona. Ja jos viimemainittujen rattaat ovat huonot niin kyllä joutavat puolestani mäkeenkin ne. Käteistä, ei kuittia eikä marinaa jälkeenpäin, kehuja kyllä jos tarpeen.
Jos ratti ei tule kuntoon niin sillä voisi ehkä hiukan tiristää hintaa.. kaipa siihen jotain keksii ennen loppusyksyn leimallevientiä.
Jos ei kukaan hae ennen minua pois niin saattaa joutua kaupoille.
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Itsekin kävin tänään ostamassa 339 tkm ajetun -01 Aeron. Hieman nuo kilometrit mietitytti, mutta oli kuitenkin kohtuu hyvin huollettu. Kuitenkin esim. jakopää ja turbo on tietääkseni alkuperäisiä. Jos hajoaa, niin laitetaan sitten kuntoon. Eikös näihin kuitenkin melko "halvalla" sen uuden koneenkin rakenna?!
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Foorumia aikani tavattuani olen todennut että taitaisi päästä vähimmällä jos käyttäisi Saabit tuossa Viron puolella roplattavana. Tai koneen tapauksessa sieltä saa semmoisenkin, korjattuna ja virkeänä. Tekisivät kuntotarkastuksiakin, mutta voisi olla vaikeaa vakuuttaa nykyinen omistaja reissun tarpeellisuudesta. Itsellä tässä kohtuullisen matkan päässä asuvana voisi olla järkeä käväistä teettämässä huoltohommia siellä ja yhdistää keikkaan pikaloma, kauempaa tulijoiden kannattaa varmaan tehdä toisin päin eli yhdistää jo aiemmin tarpeelliseksi arvioituun keikkaan huolto. Saa nyt nähdä, toivottavasti tuo katselemani Aero päätyy kohtuullisen terveenä omaan pihaan.
P.
P.
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Niin varmasti kannattaa, varsinkin jos asuu eteläisessä suomessa. Huomattavasti halvemmalla teetätät huollot Viron puolella. Onko katsomasi Saab nettiautossa myytävänä?pertsavk kirjoitti:Foorumia aikani tavattuani olen todennut että taitaisi päästä vähimmällä jos käyttäisi Saabit tuossa Viron puolella roplattavana. Tai koneen tapauksessa sieltä saa semmoisenkin, korjattuna ja virkeänä. Tekisivät kuntotarkastuksiakin, mutta voisi olla vaikeaa vakuuttaa nykyinen omistaja reissun tarpeellisuudesta. Itsellä tässä kohtuullisen matkan päässä asuvana voisi olla järkeä käväistä teettämässä huoltohommia siellä ja yhdistää keikkaan pikaloma, kauempaa tulijoiden kannattaa varmaan tehdä toisin päin eli yhdistää jo aiemmin tarpeelliseksi arvioituun keikkaan huolto. Saa nyt nähdä, toivottavasti tuo katselemani Aero päätyy kohtuullisen terveenä omaan pihaan.
P.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Siellähän se. Ja nyt joku saabnarkkari säntää tietenkin ostoksille....
P.
P.
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Mikähän Saabbi se noista on kyseessä?! Onko tämä?: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/7947230
Viimeksi muokannut -PETTERI-, La Touko 07, 2016 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Jos tuntuu hyvältä kaikin puolin, niin ei muuta kuin kaupat lukkoon! Jos jakopää on hiljainen ja laatikko toimii, niin itse ainakin ostaisin. Tosin itselleni automaatti ei olisi edes vaihtoehto. Mutta kaikilla on oma mielipiteensä.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Meillä automaatti on pakollinen, paremman puoliskon kuskinpuoleisen takaraajan keskimmäinen nivel on vähän sökönä. Remontti olisi kuitenkin asiantuntijoiden mielestä tässä vaiheessa vielä tarpeeton ottaen huomioon kaiken vaivan mitä siitä koituisi. Fyysinen rajapinta auton kytkimen ja kuljettajan välillä ei siis toimi kunnolla, joten pitää hommata kaksipolkiminen malli. Itse tykkään kyllä kolmesta polkimesta vaikka työn puolesta poljenkin vain kahta.
P.
P.
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Samoin. Miksi auto on kuvattu automaalaamossa? Autohan on vanha ja maalaamisessa ei sinänsä ole mitään pahaa. Sävyeroja näyttäisi kuvien perusteella olevan, mutta näkyvätkö luonnossa? Oikea etulokasuoja näyttäisi olevan ylempänä kuin ovi ja puskurin sauma irvistää. Vasta nelipyöräsuunnattu - liittyykö maalauksiin ja huonoon lokasuojan sovitukseen? Voiko ohjauksen ongelma liittyä näihin? Miksi yksi pyörä on takajalkatilassa vaikka luukkuunkin mahtuu? Apukuskin penkki näyttää olevan rikki ja pyörä vie sopivasti huomion muualle. Miksi SID on irti? Mikä autossa haisisi ilman Wunderbaumia, onko autossa ollut tupakoitsika?pertsavk kirjoitti:Kaksi juttua epäilyttää - tai oikeastaan kolme.
Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys
Ristolla hyviä kysymyksiä. Jahka niihin on vastauksia, niin sen jälkeen sanoisin, ettei kolmen tonnin auton ostosta kannata tehdä mitään rakettitiedettä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987