OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kysymys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pertsavk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 04, 2016 10:05

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pertsavk »

No jopas tuli :) On se hyvä kun muutkin kyseenalaistavat.. Vastailenpa minkä tiedän.
Automaalaamossa kuvaus - tiedän että vaihdetut spoilerit maalattiin korinvärisiksi. Liittyiskö tähän. Sävyerot eivät pistäneet silmään, ei spoilereissa eikä muualla.
Vänkärin lokasuoja, se pitää tarkistaa.
Nelipyöräsuuntaus - puslienvaihdon jälkiseuraamus. Eikös nämä kulje käsi kädessä usein?
Minäkin olisin laittanut yhden renkaan takajalkatilaan, kontissa oleva cd-vaihtaja olisi muuten turhan lähellä. Ei tarkoita etteikö apukuskin penkkiä kannattaisi tsekata...
SID on irti, koska pikselit katoavat jos sen laittaa kokonaan kiinni :D Tiedossa oleva juttu siis.
Autossa on poltettu "joskus aiemmin" mutta siitä huolimatta wunderbaumi joutaa takkapuiksi. Ne haisee pahemmalta kuin esimerkiksi kuukauden kypsynyt raato.

P.

p.s. Tämähän onki hyvä. Ampukaa toki alas koko juttu, kohta menenkin ja ostan Mitsun. Ne on halpoja ja vähäruokaisia. Ja tossa lähellä olis vielä yksi automaatti myynnissä halvalla...
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pjy »

pertsavk kirjoitti:No jopas tuli :) On se hyvä kun muutkin kyseenalaistavat.. Vastailenpa minkä tiedän.


p.s. Tämähän onki hyvä. Ampukaa toki alas koko juttu, kohta menenkin ja ostan Mitsun. Ne on halpoja ja vähäruokaisia. Ja tossa lähellä olis vielä yksi automaatti myynnissä halvalla...
Akun suojakotelo puuttuu!

Laita se mitsu linkki niin haukutaan vielä pahemmin lyttyyn. :lol:
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

16 vuotta vanhalta alle kolmen tonnin autolta ei kyllä kannata odottaa enempää
pertsavk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 04, 2016 10:05

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pertsavk »

Enkä laita, joutuu pian jalkamieheksi :)

Puuttuvan akun suojakotelo lisäksi kuvista poiketen puuttuu myös se muovitötsä tuon keltaisen öljyntäyttöreiän ympäriltä. Pitääpä kysäistä kuuluvatko ne kauppaan.
pertsavk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 04, 2016 10:05

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pertsavk »

pvdriver kirjoitti:16 vuotta vanhalta alle kolmen tonnin autolta ei kyllä kannata odottaa enempää
Tässä on pointtia, ja sen takia siinä ensimmäisessä ihmettelyviestissäni keskityinkin mieltäni askarruttaneisiin seikkoihin jotka minusta tuntuivat olennaisilta, nimenomaan auton ikä ja rullatut kilsat huomioon ottaen.
pertsavk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 04, 2016 10:05

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pertsavk »

Nyt on ratti kuulemma kunnossa. Kuten joku voorumilainen epäilikin, yhdestä kiristyksestä ja rasvauksesta oli se kiinni. Käväisen ajamassa tulevalla viikolla ja katselen muutenkin tarkemmin jos siitä vielä jotain vikaa löytyisi.

Se joka tässä jää askarruttamaan on öljyn kierto/huohotus/öljysihti/jakopää/tasapainoakselit. Myyjä kertoi että enempiä ei ala tekemään joten noiden tsekkaaaminen ja mahdolliset korjaukset menisivät omasta pussista myöhemmin. Löytyykö foorumilta joku joka olisi valmis ensiksikin selvittämään mitä sieltä löytyy ja toiseksi tekemään mahdolliset korjaukset jos tarvetta on? Korvausta vastaan, tietenkin. Itsellä ei ole paikkaa eikä kompetenssia. Paikkana Vantaa ja olisi kiva jos ei kovin kauas tarvitsisi mennä. Yksäriä saa laittaa ja ehdotella, vaikkei auto vielä minun olekaan. Ehdotukset saattavat myös vaikuttaa lopulliseen ostopäätökseen jos ja kun tulee tietoon millaiseen lompakon vajenemiseen pitää varautua. Hyvällä tuurillahan avauksen tulos on että kaikki ok, kone kiinni ja ajoon, mutta kun mulla harvemmin on sitä hyvää tuuria... Huonolla tuurilla huohotuspäivitys tekoon, nokkaketju vaihtoon ja tasapainoviritykset samoin ja jotain muutakin pientä siinä sivussa. Käykö toimintatonni kevyeksi jos nuo kolme isompaa joutuisi teettämään? Virallisella pajalla ainakin eikä aiemmasta kokemuksesta homma tulisi välttämättä edes oikein tehdyksi.

P.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja mestari »

varmaan juuri vahattu sisätiloissa ?
sehän näyttä ihan hyvältä hinta/laatusuhteelta
koeajoahan on paikallaan jos tinkiä meinaa mutta hyvä' muistaa että jos tinkii jo puhelimessa hinnan valmiiksi, onko kompetenssia enää tinkiä kun on koeajettu ja pitäsi lyödä massia pöytään.. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

pertsavk kirjoitti: Hyvällä tuurillahan avauksen tulos on että kaikki ok, kone kiinni ja ajoon, mutta kun mulla harvemmin on sitä hyvää tuuria... Huonolla tuurilla huohotuspäivitys tekoon, nokkaketju vaihtoon ja tasapainoviritykset samoin ja jotain muutakin pientä siinä sivussa. Käykö toimintatonni kevyeksi jos nuo kolme isompaa joutuisi teettämään? Virallisella pajalla ainakin eikä aiemmasta kokemuksesta homma tulisi välttämättä edes oikein tehdyksi.

P.
Saat sie tonnilla kansirempan, tai turbon hät hätää vaihdettuna, tai jakopään. Tuskinpa useampaan juttuun kerralla riittäisi, koska osiin menee äkkiä tonni ja työ päälle... Markkinoilla on valmiiksi kunnostettuna femmoja hiukan kalliimmalla. Hinnan erotuksella et saa tehtyä niitä remppoja ja lisäksi laitettu auto ei aiheuta sitä mielipahaa, minkä saat jonkin jo aiemmin mainituista tunnetuista kuluvista kohdista posahtaessa ja pahimmillaan hinurin kyydillä poistumisesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Takakontin pohja hyvä koputella läpi. Saattaa näyttää ehjältä päälle päin, vaikka todellisuudessa murenee käsiin ja myös kannattaa tsekata takapöntön yläpuoli.

Tuo bilteman akku voi mennä aika nopeasti vaihtoon, vähän huonoja kokemuksia ko. kalsium akusta.

Ilmastoinnin kalibrointi hyvä suorittaa, kertoo vikakoodit jos niitä on. Tietysti myös kylmästöinnin toimivuus kannataa tarkistaa. Välttyy ikäviltä yllätyksiltä.

Eberin toiminta, toimiiko? Jos sid ei ole toiminnassa, sitä ei saa päälle jos ohjaus sitä kautta.

Lokasuojien alareunat, onko tehty myyntimaalauksia. Talvella kun rupeaa suola lentämään nii rupeaa sellaiset näkymään.

Koeajolla ei kannata kaasua sääliä, kunnolla kiihdyttää. Jos pätkii, tekee vikakoodeja niin kannattaa harkita lähteekö leikkiin mukaan.

Tässäpä näitä, omia havaintoja ja kantapään kautta opittuja.
pertsavk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 04, 2016 10:05

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pertsavk »

Ruostekohdat pannaan tarkistukseen, kiitos muistutuksesta. Toisen takarenkaan edessä kaaressa oli pikku kohta, muuta ei omistaja tunnustanut tietävänsä ja pellit näyttivät olevan erittäinkin ok päällepäin. Turbo on vaihdettu n 50 tonnia sitten. Akku on ok toistaiseksi ja bilteman laatu tiedossa. Ilmastointi täytetty juuri, puhkuu kylmää. Puolet kaasuista oli kuulemma karannut, edellisestä täytöstä oli aikaa joku 6-8 vuotta. Eber pitää tsekata, tosin minusta se on aika turha. Männäviikolla poljin kyllä ajaessa eikä mitään koodeja viskonut mutta ei Tuusulanväylällä kyllä pitkiä vetoja kerennyt kun oli jo 140 lasissa ja terve pelko virkavallan kohtaamisesta iski. Vakioturpomittari meni punaiselle ja tarvikeviisarikin nousi rivakasti. Ei kyllä pahemmin nikotellut tai kolissut vantaalaisissa hidastetöyssyissäkään. Ikävin tuossa on se nokkaketju, kakkosena huohotus. Kun ei oo niistä tietoa.. Kakkosesta selviää vaihtamalla öljyä neuroottisen tiuhaan mutta ykkösestä ei selviä kun tekemällä remonttia jos se tarkistuksen jälkeen sitä näyttää vaativan.

Prkl mää kysy teiltä enää mitään :) Haen hissun kissun tonnilla tonnarin ja säästän tosta ylijäävän toisen ja risat sekä tälle tarkoitetun toimintatonnin pikku ongelmiin... korjataan sitä mukaa kun tulee vastaan. Olis tossa yhdellä papalla saaressa kirkkoreissuihin käytetty tonnari halvalla tyrkyllä, vapari eikä mitään mausteita mutta eipä menis mikään rikkikään.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu jos pelottaa alkaa ongelmat niin vanha tonttu on aina viisas valinta
-ei huohotusongelmia
-ei turbomurheita
-ei kolisevaa alustaa
-ei jakoketjumurheita
- ei kolisevia koiranluita edessä
- ei vilkkuvaa kojetaulu diskoa
- ei pikselivikoja
- ei nihkeää käsijarrua katsastuksessa
- ei key not accepted- hallusinaatiota kiireessä aamulla
-ei jölyä syövää konetta
-ei kertakaikkiaan mits :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja Haza »

Anteeksi offtopic mutta tuo lista tonnarin murheiden puutteesta on kyllä isolta osin ihan silkkaa tuubaa:

Jakoketju ja Turbomurheet tulee vaan myöhemmin kuin T7, ihan sama onko mitsu vai garrett

Jokaikisellä tonnarilla on ikää niin paljon että iso alustaremppa joko pitäisi tehdä tai on jo tehty

vakaajatangoissakin ihan sama tarina, kestävämpiä ehkä, mutta kyllä niidenkin ikä on rajallinen

käsijarrumurheiden takia olen vaihtanut pienen säkillisen osia omiin tonnareihin (ja neljään 89-92 og900 joissa samat satulat) vuosien varrella, satuloita ja vaijereita. og9-3 on pariin kertaan vähän säädetty, 9-5 käsijarruun en ole koskenut ollenkaan. Varsinkin tonnarissa riittävän tehon saaminen käsijarrusta on välillä ihan silkkaa tuskaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ja käsijarru murheidenkin kanssa pääsee oikeasti paljon helpommalla , kun rakentelee jonkun ylimääräisen letkun / haitarikumin siihen vaierin ja vaierinkuoren rajakohdan päälle takapäähän , ja ruiskuttelee ylimääräisen suojan alle jotain voiteluainetta kerran vuoteen tai renkaanvaihtojen yhteydessä. Lisäksi kun orientoituu siihen että käsijarru pitää säätää renkaiden vaihdon yhteydessä niin ei sitten oikeasti harmita niin paljoo kun sitten kun käsijarru oikeasti jumii.... Näin olen itse toiminut sen jälkeen kun uuden vaierin asensin ja helpolla on päässyt.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja mestari »

heh perustuu omiin ajoihin,
tosin alatukivarren takapuslat kerran vaihdettu, 1 alapallo, hihnan kiristimen laakeri, moottorin tukikumit ylhäälle ja koneen eteen,kytkinpääsylkumit,pakoputki keskeltä perään, jakotukin alip kello,bensapumppu,virtalukko,ovenkahva,
kerran palat ja levyt, nekin käytetyt :D
viime syksynä jarruehostin ja samalla letkut eteen ja putket (ruostu puhki)ja nupiksi nät king cole letku pasahti paraiksi.samalla luonollisesti j nesujen vaihto
nämä listausta jotka ulkopuolella norm huollosta
tosin alle 289tkm taulussa vasta ja alle 162tkm korjaukset ei tiedossa



vm 88 tonttu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pertsavk
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Touko 04, 2016 10:05

Re: OG 9-5 MY 2000 Aero auto, 300tkm mittarissa, muutama kys

Viesti Kirjoittaja pertsavk »

Jaahas. No, lupilainen ratkaisu löytyy, tässä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=169864
on juuri se mitä kuvailin :D

En kehtaa ruveta repostelemaan tuota yksilöä julkisesti mutta jos omistaja sattuu lukemaan tämän niin toki saa lähestyä viestillä. Jos omin nokkineni innostun enemmän kuin maininnan asteisesti pistän tietty viestiä.

Oikeastikin oli kyllä tonnari ennen tuon aerofemman ilmaantumista harkinnassa mutta kun ei tuntunut löytyvän läheltä. Ja tuokin Tampsterissa.. Sen verran kuitenkin ihan yleisellä tasolla, onko E85-softan läsnäolo ja bensalla ajelu toisensa poissulkevia vaihtoehtoja? Entä voiko noita sotkea keskenään tankkiin ilman ongelmia? E85 kyllä kuuluu lähimmän huoltsikan menyyseen mutta joissakin olosuhteissa voi rajoittaa.

P.
Vastaa Viestiin