öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Juttelin tuossa kaverin kanssa joka on ruuvaillut työkseen autoja,Saabejakin.Oli sitä mieltä ,että sihti pois niin ei ole vaaraa laakeriviasta?mitäs mieltä,toki jos öljynvaihto väli usein niin ei vaaraa niinkään,mutta mitä mieltä?
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Sitä mieltä että jos tämä ei ole kehno vitsi älä anna ko. kaverin huoltaa autojasi. Siellä öljypohjassa lymyilee mujua ja ketjunohjaimien palasia joita et halua niin sanotusti kiertoon.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
kuulostaa yhtä järkevältä kuin tuulilasin poistaminen ettei se mene kiveniskemistä hajalle.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Nämä "työkseen" ja "ammattimiehet" tuntuvat olevan toisinaan pahinta myrkkyä autojen korjaajina. Mistä lie johtuu, ylimielisyydestä, tyhmyydestä vai mielenkiinnon puutteesta faktoihin?
Täysin toista maata ovat sitten ne, jotka harrastuksen kautta ovat päätyneet tekemään työkseen.
Täysin toista maata ovat sitten ne, jotka harrastuksen kautta ovat päätyneet tekemään työkseen.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Onkohan tässä nyt joku väärinkäsitys, että pois puhdistusta varten? Ei tietenkään kokonaan jätetä pois, se sihtihän siellä on suojaava komponentti, jos kaverisi sitä tarkoitti niin haluaisin kuulla perustelunkin, että miksi ja mitä hyödyttää?
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
9-5 on uusi kierrätysauto: kierrättää metallilastuja koneessa ilman sihtiä
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Eikö 9-5 moottorissa ole ollenkaan öljyfilsua mihin paskan pitäisi jäädä? Ainakin NG900 moottorissa vielä oli, mutta se onkin vanhempaa moottoriperhettä. Outoa kehitystä!?jara kirjoitti:9-5 on uusi kierrätysauto: kierrättää metallilastuja koneessa ilman sihtiä
jeeeeeee!
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Kannattaa miettiä, millä puolella öljypumppua (imu- vai painepuolella) suodatin on, ja sitten miettiä, mikä merkitys sihdillä on sen lisänä ja miksi sitä kutsutaan joskus imusihdiksi...
E
E
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Hei. Toi oli niinkuin vitsinä heitettyKeme kirjoitti:Eikö 9-5 moottorissa ole ollenkaan öljyfilsua mihin paskan pitäisi jäädä? Ainakin NG900 moottorissa vielä oli, mutta se onkin vanhempaa moottoriperhettä. Outoa kehitystä!?jara kirjoitti:9-5 on uusi kierrätysauto: kierrättää metallilastuja koneessa ilman sihtiä
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Vanhemmissa Saabien koneissa on paljon karkeammat imusihdit. Tosin ei ne T7:n veroisia karstakehittimiä ole...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Tuli dejavu yhdestä vanhasta mainoksesta
Olikohan nimeltään Motor Up, sitä vaan koneeseen niin ei tartte koko öljypohjaakaan, voi letkupestäkin jos oikein ostos TV:llä pyörineestä mainoksesta muistan.
Olikohan nimeltään Motor Up, sitä vaan koneeseen niin ei tartte koko öljypohjaakaan, voi letkupestäkin jos oikein ostos TV:llä pyörineestä mainoksesta muistan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Kyllähän nuo ruuvauspajat ehdottelee vaikka mitä jotta saisivat rahat kynittyä asiakkaalta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Ja onhan noita näkynyt kun imusihtiä aletaan puhdistaa mutta siellä ei olekaan kuin reikä jäljellä. Varmaan joku asiantuntija nuo ranettanut, eikä ole yksi eikä kaksi kappaletta mitä on tälläkin palstalla tullut vastaan. Että kyllä jotkut ihan oikeasti luulee että se sihti on siellä vaan haittana.
Tosin se imusihti voi olla niin tukossa ettei sitä enää saa aukaistua. Karstaa niin tiukassa vuosikausia että se tosiaan ei lähde ilman välivaltaa pois ja silloin helposti tulee mentyä sieltä mistä aita on matalin, ja se uuden imuputken laittaminen ei ole se matalin kohta mitä ilmeisemmin.
Tosin se imusihti voi olla niin tukossa ettei sitä enää saa aukaistua. Karstaa niin tiukassa vuosikausia että se tosiaan ei lähde ilman välivaltaa pois ja silloin helposti tulee mentyä sieltä mistä aita on matalin, ja se uuden imuputken laittaminen ei ole se matalin kohta mitä ilmeisemmin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: öljysihti pois,muuten moottorin laakerit menee?
Onpahan eräs Mersun moottori mennyt rikki sillätapaa, että öljypohjaan oli alipainepumpun rikkouduttua joutunut romua (pumppua käyttävä mekanismi on jakopääkopassa öljytilan puolella). Niitä ei oltu poistettu ja joku metallinen roska oli ajautunut imusihtiin, ajan kanssa hangannut sihdin reiän suuremmaksi ja lopulta päätyi öljypumppuun tuhoisin seurauksin. Öljypumppu hajosi ja öljynpaineet romahtivat. Ko. auton omistaja oli isäni joka valtavirrasta poiketen sammutti moottorin öljynpainevalon sytyttyä kojelautaan, ja ei ajanut metriäkään. Moottorin avasi paikallisesti tunnettu dieselkorjaaja ja totesi vain kiertokangenlaakereiden vaurioituneen. Moottori saatiin ehjäksi varsin kohtuullisilla kuluilla. Korjaaja oli todennut, että on se hyvä kun edes jotkut ihmiset tajuaa mitä se öp-valo tarkoittaa.
Varmaan imuputkeen ajautunut karsta murskaantuu öljypumpussa ja ajautuu suodattimeen. Kylmillä öljyillä öljysuodattimen ohikiertoventtiili avautuu suodattimen vastuksen takia ja käytännössä silloin suodattamatonta öljyä menee öljykiertoon. Ei se mikään ihme ole, että esim. kampiakselin laakeripukeille tulevissa kanavistoissa viimeinen pukki kerää ne murut, öljykierto häiriintyy ja laakeri leikkaa kiinni...
Varmaan imuputkeen ajautunut karsta murskaantuu öljypumpussa ja ajautuu suodattimeen. Kylmillä öljyillä öljysuodattimen ohikiertoventtiili avautuu suodattimen vastuksen takia ja käytännössä silloin suodattamatonta öljyä menee öljykiertoon. Ei se mikään ihme ole, että esim. kampiakselin laakeripukeille tulevissa kanavistoissa viimeinen pukki kerää ne murut, öljykierto häiriintyy ja laakeri leikkaa kiinni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01