Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Mikäli kierrosanturi toimii (ja sytytyskasettikin on ehjä?), jää "perusvioista" jäljelle melkeinpä vaan polttoaineen saanti. Miten totesit, että auto saa bensaa - otitko paluu- tai tuloletkun irti polttoainetukista?

Yksinkertaisen testi, jolla saa (aika) varmasti suljettua polttoaineen saantiongelmat pois: sytytysvirran ollessa poissa, kytke kojetaulun päässä olevassa sulaketaulussa hyppylanka takatilan valaistuksen sulakkeen ylänastasta polttoainepumpun sulakkeen alanastaan (ko. sulakkeet siis pois paikoiltaan). Tämän kytkennän pitäisi käynnistää polttoainepumppu - siirry konehuoneen puolelle: mikäli asiat ovat (edes jollain tapaa) kunnossa, pitäisi polttoainetukissa kuulua "kohina", kun polttoaine kiertää pumpun syöttämänä tukin läpi takaisin polttoainesäiliöön.
Saabiton Saabisti
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

TommyW kirjoitti:Mikäli kierrosanturi toimii (ja sytytyskasettikin on ehjä?), jää "perusvioista" jäljelle melkeinpä vaan polttoaineen saanti. Miten totesit, että auto saa bensaa - otitko paluu- tai tuloletkun irti polttoainetukista?

Yksinkertaisen testi, jolla saa (aika) varmasti suljettua polttoaineen saantiongelmat pois: sytytysvirran ollessa poissa, kytke kojetaulun päässä olevassa sulaketaulussa hyppylanka takatilan valaistuksen sulakkeen ylänastasta polttoainepumpun sulakkeen alanastaan (ko. sulakkeet siis pois paikoiltaan). Tämän kytkennän pitäisi käynnistää polttoainepumppu - siirry konehuoneen puolelle: mikäli asiat ovat (edes jollain tapaa) kunnossa, pitäisi polttoainetukissa kuulua "kohina", kun polttoaine kiertää pumpun syöttämänä tukin läpi takaisin polttoainesäiliöön.
Uusi sytkä tuli rikkoontuneen tilalle viime viikolla joten ihan heti en usko vian olevan siinä ja tulpat (ngk) myöskin vaihdettu uusiin uuden sytkän myötä. Pitää testata tuota bensan saantia vielä mutta läppäkotelossa nyt varmasti myös vikaa on kun limppi ei pysy kurissa, ilmeisesti siis kaksi vikaa joista toinen tuli ihan tuosta noin vaan. Bensapumppu itsestään ainakin toimii ku surahtaa käyntiin virrat laitettaessa ja sekin vasta vaihettu letkuja myöten, mutta jossakin välissä nyt on oltava vika kun auto ei saa ruokaa.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pumpun surahdus virta-avainta käännettäessä ei vielä takaa toimivuutta: jos esim. pumpun ämpärissä oleva syöttöketku on hypännyt paikoiltaan, pumppu kyllä käynnistyy, mutta tavara ei siirry bensatukille saakka. Aiemmassa viestissäni mainittu "hyppylanka-testi" kertoo totuuden paremmin.
Saabiton Saabisti
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Uusi sytkä tuli rikkoontuneen tilalle viime viikolla
Ja varmaan orkkis kasetti ettei mikään kiinalainen mitkä hajoo yleensä heti muutenkin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

j0ne kirjoitti:
Uusi sytkä tuli rikkoontuneen tilalle viime viikolla
Ja varmaan orkkis kasetti ettei mikään kiinalainen mitkä hajoo yleensä heti muutenkin?

Ihan varmasti kiinankampe tuli rikkoontuneen kiinankamppeen tilalle. Tuo alkaa olla jo semmonen vehje että jahka sen saa läjässä pysymään niin lähden kattelemaan ehjempää saapasta tilalle. Korjattu jo vaikka sun mitä ja rahaa palanu enemmän kuin laki sallii niin kyllä meidän taival taitaa olla tiensä päässä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eli testaisin toisella sytkäkasetillakin :)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

j0ne kirjoitti:Eli testaisin toisella sytkäkasetillakin :)

Niin olen minäkin testannut toisella takuulla toimivalla sytkällä, tuloksetta. Ei käynnisty ei.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suapas »

Saapas2016 kirjoitti:Bensaa tulee vaan ei muutosta.
Saapas2016 kirjoitti: mutta jossakin välissä nyt on oltava vika kun auto ei saa ruokaa.

Toisaalla kerroit että soppaa tulee ja sit ettei...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

suapas kirjoitti:
Saapas2016 kirjoitti:Bensaa tulee vaan ei muutosta.
Saapas2016 kirjoitti: mutta jossakin välissä nyt on oltava vika kun auto ei saa ruokaa.

Toisaalla kerroit että soppaa tulee ja sit ettei...
Putki on käytetty tukista irti ja ainakin siihen väliin saakka ruutaa mutta tulpat valkeat. Olisiko muita ehdotuksia. Sytkään en usko kun kahdella kokeiltu eikä apuja, enkä bensapumppuunkaan ihan äkkisiltään myöskään kun ei se sinne tukille asti bensaa pumppaisi jos pumpussa vika?

Pitänee ostaa se asentotunnistin kuitenkin ja uus kotelo, jos se sillä?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mittaa nyt kuitenkin se asentoanturi yleismittarilla, ennen kuin uuden ostat. Ohjeet ja arvot löytyy foorumilta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Jos kierroslukumittarin neula nousee edes hieman startatessa, niin asentoanturi on ehjä sillä hetkellä.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kokeiles raottaa läppää ja kaada soppaa suoraan imusarjaan. Jos hörähtää, niin kipuna löytyy. Ja tosi varovasti...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

9000T&95SE kirjoitti:Jos kierroslukumittarin neula nousee edes hieman startatessa, niin asentoanturi on ehjä sillä hetkellä.
Näin minäkin asian olen tituuleerannut. Ilmamassamittari kummittelee nyt ajatuksissa. Eikös sekin aiheuta epäkunnossa epämääräistä nypytystä tasakaasulla oli kylmä eli lämmin kone?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Voithan kokeilla startata IMM johto irti niin vetää jotkin super rikkaat kartat joilla kuitenkin pitäisi pyöriä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Aamusta kotelon irrotin jälleen sen kerran ja uutta metsästän. autonvaraosat24.fi myy Hellan koteloa vuosimallista 2004-2010 niin onko kellään antaa tietoa istuisiko se tuohon loppuvuoden 2001 malliin ja kannattaako tuolta lähtä tilaamaan?
Vastaa Viestiin