Kannentiivisteen vesivuoto
Kannentiivisteen vesivuoto
Hei
Olen uusi foorumilla ja olen hakenut otsikon aiheesta kirjoituksia. Joitakin olen löytänyt ja pieniä vuotoja on korjattu ihan kantta kiristämällä.
Ostin 2001 mallisen 2,0 turbokoneellisen 125 000 ajetun auton ja tuo tihkuminen on ainoa ongelma jonka autosta löysin ennen kauppoja.
Onko kiristys riittänyt ja miten olette sen toteuttaneet? löysäämällä kaikki pultit ja sitten uudelleen kiristys? Ohje sinänsä tuntuu oudolta koska eihän kannen pultteja ole tarkoitus jälkikiristää, kuulemma asia kuitenkin kuuluu jopa huolto-ohjelmaan.
Millä todennäköisyydellä kansi on kiero ja onko kukaan huomannut sen kärsivän jälkikiristyksestä.
Onko kuitenkin viisainta purkaa kansi ja plaanata se eikä kokeilla "poppakonsteja"
Olen uusi foorumilla ja olen hakenut otsikon aiheesta kirjoituksia. Joitakin olen löytänyt ja pieniä vuotoja on korjattu ihan kantta kiristämällä.
Ostin 2001 mallisen 2,0 turbokoneellisen 125 000 ajetun auton ja tuo tihkuminen on ainoa ongelma jonka autosta löysin ennen kauppoja.
Onko kiristys riittänyt ja miten olette sen toteuttaneet? löysäämällä kaikki pultit ja sitten uudelleen kiristys? Ohje sinänsä tuntuu oudolta koska eihän kannen pultteja ole tarkoitus jälkikiristää, kuulemma asia kuitenkin kuuluu jopa huolto-ohjelmaan.
Millä todennäköisyydellä kansi on kiero ja onko kukaan huomannut sen kärsivän jälkikiristyksestä.
Onko kuitenkin viisainta purkaa kansi ja plaanata se eikä kokeilla "poppakonsteja"
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Vaiha samalla uudet pultit, taitavat motonetissa maksaa pari kymppiä. Pieni raha siihen verrattuna jos sattuu vanha pultti katkeamaan.
Foorumilta löytyy ohjeet kiristykseen, pienet tihkumiset yleensä korjaantuvat kiristämällä.
Foorumilta löytyy ohjeet kiristykseen, pienet tihkumiset yleensä korjaantuvat kiristämällä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Kiitos vastauksesta
Kiristysohjeet perustuu uuteen tiivisteeseen ja tuo viimeinen 90 asteen loppukiristys hiukan askarruttaa. Tiiviste kuitenkin painuu kasaan hiukan kun sen ensimmäistä kertaa kiristää mutta vanhassa se on jo muotoutunut lopulliseen muotoonsa.
Uudet pultit laitan ehdottomasti
Onko kenellekään tietoa miten tuo suositellaan tekemään huolto-ohjelman mukaan jos siinä on maininta jälkikiristyksestä huollon yhteydessä.
Kiristysohjeet perustuu uuteen tiivisteeseen ja tuo viimeinen 90 asteen loppukiristys hiukan askarruttaa. Tiiviste kuitenkin painuu kasaan hiukan kun sen ensimmäistä kertaa kiristää mutta vanhassa se on jo muotoutunut lopulliseen muotoonsa.
Uudet pultit laitan ehdottomasti
Onko kenellekään tietoa miten tuo suositellaan tekemään huolto-ohjelman mukaan jos siinä on maininta jälkikiristyksestä huollon yhteydessä.
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
uudet pultit kestää vetää lopuksi sen 90 astetta. Raaka peli niin saa vuodot kuriin
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
T7 koneen metallitiivisteen painuminen taitaa olla melko vähäistä. Mitä tuo "90 asteen kiristys lopuksi" tarkoittaa? Kiristetäänkö kansi ensin tehtaan speksin momenttiin ja sen jälkeen kiskotaan vielä 90 astetta päälle? eikai?
jeeeeeee!
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Tuo on ihan normaali tapa kiristää useimmissa autoissa. Ensin muutamassa vaiheessa määrättyyn momenttiin ja sitten joku astemäärä sen päälle.
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Mun mielestä se ei ole "ihan normaalitapa" kiristää 90 astetta yli tehtaan speksin.kim. kirjoitti:Tuo on ihan normaali tapa kiristää useimmissa autoissa. Ensin muutamassa vaiheessa määrättyyn momenttiin ja sitten joku astemäärä sen päälle.
Eli tuohon nyt sit neljänneksi kohdaksi vielä 90 astetta. Kyl varmaa pysyy hattu lohkon päällä.
jeeeeeee!
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Tuossahan se on. 40nm - 60nm ja kolmantena se 90 astetta.
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Avasin venttiilikopan kannen ja kokeilin kannen pulttien kireyttä. Edellisen kuvan pultti numero 10 eli 4 pytyn päätypultti oli löysällä. Mittasin missä momentissa kireällä olevat pultit oli. Kiristin sitten tuon kulmapultin samaan. Ei loppunut tihkuminen, toki se väheni, mutta hiukan oli vettä hävinyt eilisen ajojen aikana.
Jos viikonloppuna irrottaisi kannen ja veisi sen koneistamoon niin ei tarvitse arpoa tuon suhteen lisää
Jos viikonloppuna irrottaisi kannen ja veisi sen koneistamoon niin ei tarvitse arpoa tuon suhteen lisää
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Parilla kaverille ollut tuo sama 10 pultti sormitiukkuudessa. Ei taida enää sitten kiriminen auttaa kun pitkään ollut löysällä.Avasin venttiilikopan kannen ja kokeilin kannen pulttien kireyttä. Edellisen kuvan pultti numero 10 eli 4 pytyn päätypultti oli löysällä. Mittasin missä momentissa kireällä olevat pultit oli. Kiristin sitten tuon kulmapultin samaan. Ei loppunut tihkuminen, toki se väheni, mutta hiukan oli vettä hävinyt eilisen ajojen aikana.
Jos viikonloppuna irrottaisi kannen ja veisi sen koneistamoon niin ei tarvitse arpoa tuon suhteen lisää
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Sullon kannentiivisteestä yks niistä kerroksittain olevista metallilevyistä katki jonku pytyn kohalta ja ei se kiristämällä kummene. Useamman kerran on kuitenki tullu kuntoon ko vaihtanu uuden pahvin käyttämättä kantta oikastavana - sen kyllä näkee kohtuudella siinä ko on hattu irti että onko virtaillu pahvin ja kannen välistä vaiko sieltä pahvin keskeltä eli onko syöpymää (ja tietenki jos varmuuden haluaa ni hiasuttaa kannen muttako monesti tarttee saaha auto illasa valamiiksi... siklillä ja karhunkielellä ko putsaa ni taas ajelee horisonttiin)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Tänään tuli viimeisteltyä kannentiivisteen vaihto.
Ei siinä kummempaa, kansi oli täysin suora ja tiiviste oli ottanut kipeetä 4 pytyn kohdalta.
Uudessa tiivisteessä oli seuraava kiristysjärjestys jota noudatin.
1) Kiristä kansi 40 nm ja aja kone lämpimäksi.
2) Löysää kaikki kannen pultit ja kiristä 40 nm ja sen jälkeen 60 nm. (ennen löysäämistä laskin vedet)
3) Koneen kylmettyä kiristä 90 astetta.
2,3 koneelle nm oli mainittu 60nm ja 80 nm + 90 astetta.
Vedet pysyi sisällä ennen operaatiota, mutta paine jäädytysjärjestelmässä nousi. Ajoa vaihdon jälkeen n. 30km ja kaikki näyttä olevan ok.
Ei siinä kummempaa, kansi oli täysin suora ja tiiviste oli ottanut kipeetä 4 pytyn kohdalta.
Uudessa tiivisteessä oli seuraava kiristysjärjestys jota noudatin.
1) Kiristä kansi 40 nm ja aja kone lämpimäksi.
2) Löysää kaikki kannen pultit ja kiristä 40 nm ja sen jälkeen 60 nm. (ennen löysäämistä laskin vedet)
3) Koneen kylmettyä kiristä 90 astetta.
2,3 koneelle nm oli mainittu 60nm ja 80 nm + 90 astetta.
Vedet pysyi sisällä ennen operaatiota, mutta paine jäädytysjärjestelmässä nousi. Ajoa vaihdon jälkeen n. 30km ja kaikki näyttä olevan ok.
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Mistä sait idean lämpimäksi käyttöön noin pienellä kiristyksellä? Itekin aikoinaan noitten kanssa touhunneena tämä jälkikiristys on tuttu juttu, mutta kansi vedettiin ennen kiristystä viimeiseen momenttiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Eikö nuo lämpimäksi käytöt oo jotain kasari ohjeita?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kannentiivisteen vesivuoto
Jou, ja silloin kansia piti rempata huomattavasti useammin,kuin nykykoneissa. Esim. Saabin b-moottorin venat läpättiin n. 150-200 tkm mittarissa, jos eivät palaneet aiemmin.Jälkikiristys tehtiin muutaman satkun ajon jälkeen.j0ne kirjoitti:Eikö nuo lämpimäksi käytöt oo jotain kasari ohjeita?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333